Gerald Genta ontworpen voor Seiko?

Kwam net tot een bijzondere ontdekking, dat Gerald Genta voor Seiko een soort van ‘‘royal oak’’ achtig horloge heeft ontworpen… Dacht eerst dat het om een fotoshop ging haha, maar dit horloge bestaat blijkbaar echt

1 like

Klopt, dat Gerald Genta de Credor Seiko “Locomotive” heeft ontworpen. Hier kun je er meer over lezen:

Het lijkt wel een slechte parodie op de Oak.

2 likes

Meer een what if iedere design choice van de Royal Oak de slechte kant op was gegaan…

Niet zijn beste werk als je het mij vraagt

Dat moet een haastklus geweest zijn. Hij heeft van het Royal Oak 8-kant ontwerp een 6-kant gemaakt en hupsakee, klaar!

1 like

Eerlijk gezegd vind ik een zeskant beter passen op een horloge met 12 uurmarkeringen (zoals gebruikelijk). Daarbij zit de kroon nu heel natuurlijk op 4, wat best wel karakteristiek is voor Seiko.

Wel lijkt de rand nu te dik, en zijn die inbusbouten wat te nadrukkelijk aanwezig. Pluspunt: misschien is die legendarisch comfortabele band nu beter beschikbaar voor gewone stervelingen! Hoewel, Credor…

Beetje in het verlengde van dit, kwam laatst een interview met hem tegen: http://www.veryimportantwatches.com/files/pdf/creating_desing_rules_en.pdf

2 likes

Mooi pdfje thanks

De seiko wordt hier zo beschreven

Limited edition for seiko, specially commissioned by it’s president, Reijiro Hatorri

Schijnt het kleinzoontje te zijn van de man die in 1881 seiko had opgericht. Seiko is ook 1 van de 2 merken naast AP, waarbij het merk nog in handen is van een echt bloedverwant familielid van de huidige oprichter.

1 like

De aanblik doet mij denken aan een kruising tussen Mary Borsato en Patty Brard…

Deze is nog erger dan die andere patrijspoorten van Genta, en die vind ik persoonlijk al niks. Credor?:doe mij maar een Eichi II…

Het ontwerp van de Seiko Royal Bang Engineer is ook de slechte kant op gegaan. Ik snap in godesnaam niet waarom Gerald Genta op zo’n voetstuk staat, want die man heeft vrijwel uitsluitend lelijke ontwerpen gemaakt.

1 like

Ik vind die polerouter van hem nog wel mooi, deze Seiko is inderdaad ietwat vreemd. Voor de Aziatische markt zie je wel meer modellen die alleen dáár mooi worden gevonden heb ik het idee.

Nou ja, de AP Royal Oak, moderne IWC Ingenieur, Patek Nautilus en Hublot Big Bang zijn geen van allen voor de Aziatische markt gemaakt, maar toch heb ik geen flauw benul waar deze horloges mooi gevonden zouden moeten worden.

EDIT: Voordat iedereen over me heen valt, ja ik weet dat Ome Claude het ontwerp van AP naar Hublot meenam en tweakte als een “Eigen versie” (lees: Rip-off) van het Genta ontwerp.

Het lijkt een beetje hit and miss te zijn met zijn ontwerpen. Zeker de Nautilus kan ik erg waarderen, maar genoeg zou ik ook niet echt als mooi bestempelen.
Feit blijft wel dat hij toch een unieke en ook wel consequente stijl heeft weten te ontwikkelen en die tot uiting heeft weten te brengen in een, met alle respect, vrij conservatief ingestelde industrie.

Ik wist niet dat de Polerouter ook van hem was. OK, dus hij heeft niet alleen maar spuuglelijke horloges ontworpen :wink:

De Polerouter is mooi.

2 likes

Uniek en consequent? Ja, dat wel; die dingen zijn in 1 oogopslag herkenbaar als een Genta ontwerp. Maar m’n smaak zijn ze niet…

2 likes

Polerouter en Nautilus kan ik wel waarderen, maar de creaties van zijn eigen merk…

Eerste Royal Oak;

Eerste Hublot;

image

Wat mij betreft twee verschillende horloges. Ze gingen pas echt op elkaar lijken nadat AP rubber banden ging gebruiken bij de Offshore. Laat Hublot nou net het merk zijn dat met rubber is begonnen…

Met andere woorden: Je mot niet alles geloven wat andere roepen…:wink:

1 like

Tja, de meningen zijn verdeeld over de heer Genta, maar de cijfers liegen er niet om. Ap en PP maken niet voor niks dit model nog anno 2018. Ik waardeer veel van zijn ontwerpen en ik heb ook zelf een royal oak 41mm aangeschaft wegens de prachtige afwerkingen en het bijzondere tijdloze ontwerp. Vooral de band is erg confortabel en geeft een mooi effect in het licht! Ik plak er even een foto bij.

Het verhaal hoe Genta in een zeer korte tijd deze twee iconische horloges heeft ontwerpen en het verhaal erom heen, tijdens de quartz crisis is voor mij gewoon geweldig. Een zeer gerespecteerd persoon in de geschiedenis van horlogerie.