Gereedschap (banden swap)

Ik zit nou al een kwartier naar dit plaatje te kijken en bij iedere kleine hapering denk ik weer dat ie nu toch echt wel lamme handen heeft en even stopt. Maar dan gaat ie weer verder…

Echt knap vind ik dat…

Edit: terwijl ik dit berichtje typ heeft ie misschien even gestopt, maar toen hij geplaatst was, was hij nog steeds even actief bezig… Wow, respect!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Heb deze combi net ook besteld😃
Bevalt het jou goed?

Beste mensen,

Ik ga ook beginnen als parttime banden swapper (nog nooit echt eerder gedaan).

Nu wil ik beginnen met een goed stukje basis gereedschap.

Kan iemand mij dit aanbieden, of een link geven naar een NEderlandse aanbieder?

De horloges waarvan ik banden wissel hebben een waarde tot 500 EUR. Bij duurdere horloges begin ik er zelf niet aan.

Alvast bedankt.

Bergeon 6825

Dat is een schitterende tool. Nieuw wel vrij prijzig. Heeft iemand deze gebruikt, of heeft iemand een iets gunstiger alternatief?

Voor die ene keer per maand dat ik een band wissel bij een horloge van 200-300 EUR zoek ik iets goedkopers.

@vierport heeft ze volgens mij voor twee tientjes op zijn site.

1 like

Zie het. BEdankt Zulu. Heb even een mail/bestelling gestuurd.

2 likes

Is zo. Maar … goedkoop is duurkoop. Kies je voor goedkoop: sla je slag op Ali express. Man, man, man!

Absoluut de bergeon tool. Niet goedkoop maar wat een solide ding!

1 like

Meteen aan de Bergeon! Ik heb al minstens de helft van wat een Bergeon kost uitgegeven aan meuk. Eerst een hele goedkope, toen een iets duurdere hier via het forum en daarna maar de Bergeon via het forum. Al het andere breekt bij een wissel en kan (gelukkig bij mij niet) tot schade leiden. En de Bergeon gebruik ik met plezier en zeker al tientallen wissels probleemloos en met gemak gedaan. Het is een plezier om goede gereedschappen te gebruiken. Ook die ene keer per maand.

1 like

Ik heb een tooltje van de Amsterdam Watch Company. Gekocht toen ik er een bandje ophaalde. Kostte me een tientje. Ik krijg alle bandjes er gemakkelijk af en aan en hij is nog niet stuk. Prima ding tot nu toe.

1 like

Vandaag op basis van dit draadje een Bergeon 6767F springbar tool besteld op eBay. Ik was inclusief verzenden nog geen 20 euro kwijt. Misschien tzt nog het losse “S” stuk bijbestellen.

Mijn band van de OP zit (met name smorgens) oncomfortabel strak … wie heeft voor mij een tip welke tool te gaan aanschaffen om de band een tandje losser te stellen?

1 like

In de ochtend zitten mijn metalen banden ook altijd wat strakker en in de loop van de dag weer prima. Nadeel is dat als je ze in de ochtend gaat verstellen ze in de middag weer te los zitten.
Verstellen gaat het beste met zo’n simpel tooltje zoals je hierboven al veelvoudig ziet langskomen

1 like

Deze heb ik, Horofix Tweezers.

b1143940fdced2585814e16726069ec8fcb94c56_1_500x500

…bevalt prima! Verder gebruik ik ook gewoon een plakbandje, een mesje of een Bergeon 6767 om bandjes te verwijderen etc. Werkt ook altijd. :wink:

1 like

Je was elders al geholpen toch?

@Chlorophyl had zelfs een mooi filmpje voor je gevonden:


:wink:
1 like

Zoals @junior al aanhaalde moet je gewoon een Bergeon 6767-F bestellen. Genoeg info hier op HF. En met dat vorkje kan je achter het kransje van de springbar of pushpin haken om hem los te maken.

Mooier kunnen we het niet voor je maken, wel makkelijker. Of zoiets …

Of toch makkelijker. Ben je nu nog niet naar een horlogemaker of AD geweest? :wink:

1 like

De plaatselijke juwelier heeft t even gedaan … :blush::ok_hand: … maar bedankt allen voor de tips! … misschien gewoon maar zon ding kopen … ook gewoon wel leuk namelijk :smiley:

1 like

Top! :ok_hand: