Gereedschap, een goed begin?

Om de hobby iets meer diepgang te geven wil ik me na zo’n 2 jaar me meer gaan verdiepen in de uurwerken en dan voornamelijk zélf uurwerkjes uit elkaar kunnen halen en weer in mekaar kunnen zetten. Onderdelen leren kennen enz.

Nou wil ik mezelf een gereedschapset aanschaffen maar weet niet goed of het wat is, daarom hier een lijstje van wat ik zoal in gedachten had en ik hoor graag tips of aanvullingen. Is dit genoeg of juist teveel, is er ander beter gereedschap enz.

Hier mijn lijstje:

Praktische reparatiedoos

Brilloep

Werkbord

Nog niet veel zoals te zien is, maar ik heb dan ook enkel de dingen waarvan ik denk dat het nodig is, ik twijfel nog over een wijzerafnemer, kastsluiter en een glazenuitnemer.

Kortom alle advies is welkom! (tu)

Mijn beste,

Ook ik heb enigszins dezelfde vraagstelling.
Doch heb mij eerst verdiept in de nodige lectuur welke over dit onderwerp is geschreven.
Zodoende kwam ik terecht bij het boek, “Moderne uurwerkreparatie” van de schrijver H. Jendritzki. Immers over deze schrijver is hier op het forum al het nodige gezegd en alle kritieken waren lovend.
Het boek gaat over de reparatie van mechanische horloges met zeer veel uitleg van gereedschappen, omlijst met vele foto’s in duidelijke “Nederlandse taal” En al is het uitgegeven in 1955, het is ook nu nog in de meeste gevallen actueel. Het boek is indertijd uitgegeven bij N.V. Heisterkamp - Amsterdam.
Ik heb het boek kunnen bekomen bij ‘Antiquariaat Indruk’ te Zwolle. http://www.indruk-boeken.nl/?content=cat&out=INFO&BookNumber=1801
Misschien is er nog een exemplaar, het is een absolute must !! Succes (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Ook ik zit al een tijdje achter dit boek (in het nederlands) aan en heb reeds één maal achter het net gevist. Hopelijk meer succes dit maal (tu).

Bedankt voor de tip.

Groet,
Marten

PS Ik ga er van uit dat deze tip voor alle forumleden geldt :wink:

Marten P Schreef:

Ook ik zit al een tijdje achter dit boek (in het
nederlands) aan en heb reeds één maal achter het
net gevist. Hopelijk meer succes dit maal .

Bedankt voor de tip.

Groet,
Marten

PS Ik ga er van uit dat deze tip voor alle
forumleden geldt

NATUURLIJK, de woorden “MIJN BESTE”, zijn immers voor al onze horlogeforumpassionisten bedoeld. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Kastopeners (diverse soorten voor de verschillende kasten)
Wijzerlifter

Heb je minimaal nodig als je überhaupt bij het binnenwerk wil komen…

Zoals Rob al aangeeft…Kastopeners, wijzerlifter en dan nog de rest zoals een schroevendraaiersetje, uurwerkhouders, blaasbalgje, rodico, kwastje-penseel, wijzergereedschap, loepjes, olieën, oliegevers, werklamp en zo kun je nog wel effe doorgaan.

Neem in elk geval kwalitatief GOED gereedschap. Dat is niet goedkoop maar daar heb je des te meer plezier van.
Slecht gereedschap geeft ergernis en snel fouten bijv. gammele kastopeners die snel wegschieten of slechte schroevendraaiertjes waar de punten al slijten wanneer je ernaar kijkt. Een slechte gammele wijzerlifter kan wijzers kapot of krom trekken. (td)

kijk eens bij www.watch-tool.de

Arjay

Beste Jaap-Wim,

Zoals al gezegd:

Eerst het boek dat Tissot62 aanraad (ik heb de franse versie, wist zelfs niet dat het in het Nederlands bestond, Bedankt Tissot62, dat is een heeeel nuttige tip !!!)

Dan tooltje om banden af te nemen, kastopener, kast houder, wijzer-afnemer (liefst met Bergeon blad om de wijzerplaat niet te beschadigen!!!) én een tooltje om de wijzers terug te plaatsen.

Pincetten: (koop enkel anti-magnetische) enkel van de beste kwaliteit. Een drietal soorten volstaat (zeer fijne voor spiraal- balans-werk tot medium voor het plaatsen van rader-asjes).

Glas-afnemer (is meestal bedoeld voor acryl-glas, maar als je er mineraal- of saffierglazen mee wil afnemen moet je gelijk ook de ringen met juiste afmetingen kopen om ze terug te plaatsen), Glas-pers (om glazen terug te zetten en om druk-kastjes terug in elkaar te persen).

Verder uiteraard een goeie schroevendraaier-set (koop meteen Bergeon, dan ben je zeker van de kwaliteit), Rodico om het vuil te verwijderen.
Enkele goeie “loupes” (ook hier enkel beste kwaliteit omwille van convergentie) en in verschillende sterktes).

Als je de kasten, banden en eventueel het uurwerk zelf wil reinigen kan je een ultrasoon (met mandjes-) reiniger kopen en de nodige vloeistof daarvoor (bvb Elma). Koop dan ook meteen een goeie olie-gever (automatische of met stiftjes) en goeie olie (Moebius of Zenit) voor mechanische en quartz-werken.
Maar haal geen werken uit elkaar vooraleer je enige ervaring hebt opgedaan met defecte exemplaren die weinig waard zijn en lees dan best eerst het bovengenoemde boek. Horloges repareren als hobby is heel leuk, maar is meestal een heel dure zaak als je pas begint. Oefening baart kunst !!!

Voor alles geldt: koop de best mogelijke kwaliteit als je het je kan veroorloven. Horlogemakers-gereedschap is niet goedkoop, maar de betere kwaliteit loont zich altijd !!!

Zo zijn er nog heel wat dingen die ik nu vergeet, maar bovenal, zorg voor een goed werkblad, met een heel goeie verlichting (bvb Waldmann - lamp) en een “werk-onderlegger” zodat je niet al te veel stukken kwijtraakt…

Hopelijk helpen al onze reacties je op de goeie weg…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Oh Ja, misschien nog een nuttige tip voor de liefhebbers:

Op de website van Bergeon http://www.bergeon.ch/ kan je twee catalogi bestellen.

De uitgebreide kost geld, maar de mini-catalogus (rechts) is gratis na inschrijving. Je krijgt’m thuis toegestuurd (na een dikke week) en daarin staan zowat alle basisgereedschappen netjes volgens gebruik opgesomd. (en maakt ook meteen duidelijk dat uitgebreid repareren als leek toch niet zo evident is :wink: )

Ook op de website van AF krijg je on-line al een goed overzicht: http://www.afswitzerland.com/pn/

Met Vriendelijke Horlogegroeten,

Morse.

Bedankt voor alle informatie, en Morse en Tissot62, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Boek is in bestelling en als ik thuis ben zal ik de informatie van Morse nog eens rustig doorlezen! Er komt toch meer bij kijken dan in eerste instantie verwacht.

Ik heb zo’n boek besteld!

wat zou een workshop toch leuk zijn he? gewoon wat basis handelingen doornemen enz. onder deskundige begeleiding.

boek was dus al pleite…hoe zal dat toch komen?