Gereedschap gekocht - Maar wat is het ? Deel 2

Ik heb in de voorraad die ik heb aangeschaft ook weer het een en ander dat ik niet helemaal kan plaatsen. Als iemand weet wat het is dan hoor ik dat graag!

#1 Haakjes

#2 Een soort omtrek liniaal?

#3 Platbektang met groeven

#4 Vasthoud ding

#5 Werkelijk geen idee

#6 You tell me, die twee dingen die omlaag hangen kunnen alle kanten opdraaien

#7 Klemding

#8 Als je erop drukt dan gaan de schijfjes uit elkaar

#9 Ik vermoed een kastopener

#10 Tang geval

#11 Grijper ding

#12 Die twee armpjes kunnen naar elkaar toe

#13 Misschien een soort kniptool

#14 Een soort bitjes set, maar geen idee waarvoor

#15 Soort kasthouder?

#16 Ninja-ster :slight_smile:

#17 Een soort houder maar met een ingebouwde waterpas

Als je weet wat iets is, of als je een vermoeden hebt dan hoor ik dat graag. Het is wel handig als je de nummers erbij zou willen zetten.

Jezem wat een mooi spul. De laatste is een ā€œpoising toolā€ om de balans teā€¦uuuhhhā€¦kunnen balanceren dus :wink:

De ninja ster haha lijken me een soort voelermaatjes. Om ergens de afstand te kunnen bepalen en de maten staan ernaast?

No 2 is een maatstok voor ringen en gebruikt om de maat op te meten of iets uit te rekken. Dat kan met een hulpstuk wat tegen de ring geplaatst wordt en met een zwaar voorwerp wordt er op geslagen. Mooi is het niet want een gouden ring of zilveren ring krijgt een korrelig oppervlak en moet dan weer gepolijst worden ,ligt ook aan de uitrekking van het materiaal. Als je een ring een maat groter maakt .

1). gebruik je met een ponzenset, voor het verwisselen van cilindergang balansassen(zo kun je aan de binnenkant van de holle cylinder werken.

2). ringenmaatstok

3). lijkt me voor het loshalen van zakhorloge beugeltjes

4). mij niet bekend

5). om zakhorloge beugeltjes te vormen

6). zo 1,2,3 niet bekend

7). zo 1,2,3 niet bekend

8). kan je een onderdeel tussen klemmen en het dan bewerken, zoals randen polijsten. wordt gebruikt bij restaureren van onderdelen of maken van nieuwe onderdelen, hoofdzakelijk zakhorloges

9). ik denk een goede gok(kastopener)

10). gebruik niet gelijk bekend, lijkt me om iets te (ver)vormen

11). niet zeker, misschien een ā€˜kraspenā€™?

12). volgensmij om tandwielen te controleren

13). bradux, gebruik je om het plateau van de balans ter verwijderen bij bijvoorbeeld vervanging van de balansas

14). kan ik uit de foto niet opmaken waar het voor is

15). zou goed kunnen

16). zou ik niet met zekerheid durven zeggen, denk dat het iets met klokken te maken heeft misschien voor het maken/opmeten van de ā€˜oil sinksā€™ in de plaatsen

17). balanswaag(poising tool), kan je aan balans mee controleren op de balans(poise). Een balans moet volledig in evenwicht zijn, kan hiermee gecontroleerd worden. Dit is alleen van toepassing als er gerommeld is, damwel de balansas is vervangen, dan dient de balans gecontroleerd te worden.

Gefeliciteerd, maar ik denk dat Mevrouw Schoots je binnenkort uit huis gaat zetten,
misschien had je onderweg ook beter een flatpack tuinschuurtje o.i.d. kunnen kopen

grt. Gerard

Hahaha :slight_smile:

Zoā€™n Opel Zafira heeft de achterbank op een rail die je naar voren kunt schuiven, dan is het net een bestelbus.

Bedankt Koen, dit maakt al een hoop duidelijk.

Nummer 2 is inderdaad een maatstok voor ringen. Maar niet bedoeld voor het oprekken.
Nummer 3 is wel bedoeld voor het oprekken van ringen.
Nummer 4 is een handbankschroefje.
Nummer 14 kun je schroefjes invastzetten om uiteinden te polijsten.

Ko

Koen heeft een goede omschrijving en Ko heeft hem aangevuld.

Nog een paar aanvullingen.

#3 is inderdaad voor het in- en uitzetten van de beugels van de zakhorloges (door deze een beetje wijder te rekken).

#5 is hetzelfde, maar met een extra mogelijkheid de beugels te vormen (bijbuigen).

#7 lijkt me een kastopener.

#8 is een houdertje voor de handen om deze tijdens het korten of het ruimen van de asgaten vast te houden zonder te beschadigen.

#9 is een kastopener voor de schroefdeksels.

#10 is, naar mijn mening, een tang om een gatje op het einde van een veer te maken.

#11 - een meetgereedschapje (een caliperā€¦)

#12 is ook een meetgereedschapje met een centrum.

#15 - onderdelen van een kastopener (zonder de houder).

Groet,

Alex

hahah de ninja ster is de coolest tool !

Hier wat vakgerichte antwoorden op de gereedschappen, ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik repareer al 35 jaar oude en antieke uurwerken en weet wel wat en waarvoor deze gereedschappen zijn.

1 Dit zijn tamponponsen om de boven en ondertampon ut de cylinder te slaan en deze zo te vervangen. Met de rechterpons kan de cylinder in de balansband worden gedreven. Want daar zit geen opstaand rondje aan.

4 Handschroef, om materialen in te klemmen en te bewerken.

6 Een soort derde hand om b.v. iets aan elkaar te solderen.

7 Ik vermoed een sleutel om electrische uurwerken aan de wijzerplaat te bevestigen.

8 Apparaatjes om wijzers in te klemmen die opgeruimd moeten worden.

11 Een soort passer.

12 Richtacht, om balansen te richten de messing stift dient er voor om te zien waar de balans niet vlak loopt.

13 Pateauafnemer, om de veiligheidsrol dedemonteren van de balansas.

14 Schroeveninkort apparaat.

16 toetsster, de getalen geven het goud gehalte aan, te gebruiken in combinatie met een toetssteen en toetsvloeistof.

17 Balanswaag, om te consateren waar een zwaartepunt in de balans zit.

Voor verdere vragenā€¦ik zie het wel.

De tamponponsen zijn niet te gebruikenin een triebniet (ponsenkist),sorry!

Leuk!.. weer een spelletje ā€œRaad het gereedschap!ā€

1: Ik sluit me aan bij voorgaande postersā€¦ zal inderdaad zijn om iets aan Cilinder uurwerken te doenā€¦ dat deed de vorm me al vermoedenā€¦

2" Ringenstok, om de maat van een ring te metenā€¦ onmisbaar voor de edelsmid ('k heb em zelluf ook :slight_smile: )

3: die tang gaat OPEN als je erin knijptā€¦ en met die groevenā€¦ ik vermoed dat het is om ringen te klemmen/ buigenā€¦

4:inderdaad, de welbekende, en onmisbare handschroefā€¦ ideaal dingetje om kleine onderdeeltjes vast te houden en te bewerkenā€¦ een Edelsmid kan niet zonder

5: Ik denk, gezien de constructieā€¦ een Ringenbuigtangā€¦ het ā€œZadelā€ is van brons, of Messing om het zilver/goud niet te beschadigen bij het buigenā€¦, deze tangen gebruik je eigenlijk alleen om Ringen te ā€œrichtenā€ , het rondsmeden doet een Edelsmid doorgaans op een Tribulet ( ziet er uit als bovengenoemde ringenstok, maar is dan van (giet)staal, en heeft een glad oppervlakā€¦

6: Lijkt mij inderdaad ook een soort Derde handjeā€¦ de 2 klemmetjes zitten op een kogelgewrichtjeā€¦ lijkt me een handig ding, vooral voor de edelsmidā€¦

7: Not a F#%@#in clueā€¦ echt niet

8: Ik denk een Pareltangā€¦ je kunt er parels tussen klemmen om er een gaatje in te boren, teneinde ze tot een snoer te rijgenā€¦

9: Ik vermoed eveneens een kastopenerā€¦

10: Ik denk dat het een soort ā€œklinktangā€ isā€¦ de inzet in het linkse bekje is uitwisselbaar/verstelbaar evenals de stand van de bek bij een gesloten tangā€¦

11: ik vermoed een krompasser om dunne asjes te metenā€¦ je stelt de maat in op de diameter van de as die je na moet makenā€¦ en dan bewerk je de kopie tot de passer er met dezeflde ā€œklemmingā€ overheen pastā€¦ was jarenlang eigenlijk dĆ© methode voor nauwkeurig werkā€¦

12: denk inderdaad dat dit is om balansen te richtenā€¦

13: 't lijkt een schaartje, maar Koenā€™s verklaring is ook heel aannemelijkā€¦ en hij weet meer van Zakhorloges dan ikā€¦ :slight_smile:

14: Zou zomaar kunnen dat het is om schroeven in te kortenā€¦ schroefje vanuit de binnenkant van zoā€™n bitje erin schroeven, zodat de draad aan de buitenkant uitsteektā€¦ vijltje erover. klaarrrā€¦

15: doet mij inderdaad wel denken aan een "kasthouderā€¦ is ie compleet? die blokjes hebben ā€œnokjesā€, zou nog wel eens kunnen dat er een soort kastopener van te maken isā€¦ een Multitooltje dusā€¦

16: inderdaad een Toetsster, te gebruiken in combinatie met een toetssteen( lydische steen) en toetswaterā€¦ hoe werkt het?.. je zet een streep op de steen met het sierraad wat je wilt testen, en met de sterā€¦ drupje vloeistof erop, en dan kijken naar de reactie van de beide strepenā€¦ als de streep van het sieraad oplost, en die van de ster nietā€¦ dan is het sierrad minder edel dan de sterā€¦

17: inderdaadā€¦ een Balanswaagjeā€¦ grappig detail in dezeā€¦ het balanceren van slijpstenen voor industriĆ«le slijpmachines gebeurt op een soortgelijk apparaatā€¦ alleen is die veel groterā€¦

heb je eigenlijk al een fatsoenlijke werkbank?.. :slight_smile:

#15 heeft een stuk mis; hier is het volledig.
http://imagizer.imageshack.com/img202/9493/qtaq.jpg
Men kan de vorm van de twee bovende knoppen in de schuim zien.

BD

Ik heb bij mijn vorige voorraad voor 40 euro een nette werktafel gekocht met heel veel platte lades, echt ideaal.

Oh wacht, maar die heb ik ook, maar die lag los tussen de andere spullen.

Even gezocht en jawel, het is een set:

Bedankt voor jullie commentaar, volgens mij zijn we er redelijk uit.

#1 Tampon ponsen (voor cilindergang uurwerken)

#2 Ringenstok (om de omtrek van ringen te bepalen)

#3 Ringenbuigtang/oprekker

#4 Handschroef, om kleine objecten vast te klemmen als je er aan werkt

#5 Waarschijnlijk een ringenbuigtang

#6 Soldeerhulp/houder

#7 Kastopener

#8 Houder om wijzers in te klemmen om ze eventueel wijder of strakker te maken of een pareltang

#9 Kastopener

#10 Mogelijk klinktang

#11 Calliper,meet instrument

#12 Richtacht, om de vorm van het balanswiel te controleren

#13 Misschien een soort kniptool

#14 Tool voor het inkorten/polijsten van schroeven

#15 Kastopener set zonder de kastopener (die is ondertussen boven water)


#16 Toets-ster voor het bepalen van goudgehaltes

#17 Balanswaag, voor het bepalen van het zwaartepunt in de balans

#13 is om de plateau met steen van de balansas af te nemen.

Aan de andere kant van de as gebruikt men nog een andere werktuig om de spiral veer af te nemen, die liikt als een heel klein vork.

BD

3 en 5 zijn tangen om de beugel van een zakhorloge af te halen en op te zetten.
5 kan ook gebruikt worden om de beugel op maat te knijpen.
8 daar wordt een wijzer ingeklemd om het wijzergat groter te ruimen.

Nogmaals:

Marconi-A Schreef:

Koen heeft een goede omschrijving en Ko heeft hem
aangevuld.

Nog een paar aanvullingen.

#3 is inderdaad voor het in- en uitzetten van de
beugels van de zakhorloges (door deze een beetje
wijder te rekken).

#5 is hetzelfde, maar met een extra mogelijkheid
de beugels te vormen (bijbuigen).

#10 is, naar mijn mening, een tang om een gatje op
het einde van een veer te maken.

koen Schreef:

13). bradux, gebruik je om het plateau van de
balans ter verwijderen bij bijvoorbeeld vervanging
van de balansas