Leuk!.. weer een spelletje “Raad het gereedschap!”
1: Ik sluit me aan bij voorgaande posters… zal inderdaad zijn om iets aan Cilinder uurwerken te doen… dat deed de vorm me al vermoeden…
2" Ringenstok, om de maat van een ring te meten… onmisbaar voor de edelsmid ('k heb em zelluf ook
)
3: die tang gaat OPEN als je erin knijpt… en met die groeven… ik vermoed dat het is om ringen te klemmen/ buigen…
4:inderdaad, de welbekende, en onmisbare handschroef… ideaal dingetje om kleine onderdeeltjes vast te houden en te bewerken… een Edelsmid kan niet zonder
5: Ik denk, gezien de constructie… een Ringenbuigtang… het “Zadel” is van brons, of Messing om het zilver/goud niet te beschadigen bij het buigen…, deze tangen gebruik je eigenlijk alleen om Ringen te “richten” , het rondsmeden doet een Edelsmid doorgaans op een Tribulet ( ziet er uit als bovengenoemde ringenstok, maar is dan van (giet)staal, en heeft een glad oppervlak…
6: Lijkt mij inderdaad ook een soort Derde handje… de 2 klemmetjes zitten op een kogelgewrichtje… lijkt me een handig ding, vooral voor de edelsmid…
7: Not a F#%@#in clue… echt niet
8: Ik denk een Pareltang… je kunt er parels tussen klemmen om er een gaatje in te boren, teneinde ze tot een snoer te rijgen…
9: Ik vermoed eveneens een kastopener…
10: Ik denk dat het een soort “klinktang” is… de inzet in het linkse bekje is uitwisselbaar/verstelbaar evenals de stand van de bek bij een gesloten tang…
11: ik vermoed een krompasser om dunne asjes te meten… je stelt de maat in op de diameter van de as die je na moet maken… en dan bewerk je de kopie tot de passer er met dezeflde “klemming” overheen past… was jarenlang eigenlijk dé methode voor nauwkeurig werk…
12: denk inderdaad dat dit is om balansen te richten…
13: 't lijkt een schaartje, maar Koen’s verklaring is ook heel aannemelijk… en hij weet meer van Zakhorloges dan ik… 
14: Zou zomaar kunnen dat het is om schroeven in te korten… schroefje vanuit de binnenkant van zo’n bitje erin schroeven, zodat de draad aan de buitenkant uitsteekt… vijltje erover. klaarrr…
15: doet mij inderdaad wel denken aan een "kasthouder… is ie compleet? die blokjes hebben “nokjes”, zou nog wel eens kunnen dat er een soort kastopener van te maken is… een Multitooltje dus…
16: inderdaad een Toetsster, te gebruiken in combinatie met een toetssteen( lydische steen) en toetswater… hoe werkt het?.. je zet een streep op de steen met het sierraad wat je wilt testen, en met de ster… drupje vloeistof erop, en dan kijken naar de reactie van de beide strepen… als de streep van het sieraad oplost, en die van de ster niet… dan is het sierrad minder edel dan de ster…
17: inderdaad… een Balanswaagje… grappig detail in deze… het balanceren van slijpstenen voor industriële slijpmachines gebeurt op een soortgelijk apparaat… alleen is die veel groter…
heb je eigenlijk al een fatsoenlijke werkbank?..