Ik wil graag de batterijen van mijn quartz horloges zelf gaan vervangen. Mijn vrouw heeft gisteren de batterijen van haar horloge bij de Fossil winkel in Roermond laten vervangen, 25 euro. Ik vind dat veel geld, zeker voor een Fossil horloge. Welk gereedschap heb ik nodig om de meeste kasten zelfs open te maken? Graag met foto’s indien mogelijk. Ik heb van een forumlid enkele quartz horloges overgenomen, dan kan ik meteen oefenen.
Dat hangt ervan af wat voor deksel op het horloge zit…
Schroef of klik…
Voor dingen met een schroefdeksel gebruik ik altijd de speelballen van m’n hond.
Maar je kunt ook eentje kopen die er echt voor bedoeld is
Dan heb je deze dingen nog met risico op uitschieten…
En voor klikdeksels vind ik deze dingen wel fijn :
Maar ik ben begonnen met een zelf geslepen botermesje…
Dank je
Ja kun je proberen,
al hoor ik wel eens dat de kwaliteit hiervan om te huilen is. En dat dat schade aan je deksel en/of kast kan veroorzaken.
Zo’n balletje werkt over het algemeen perfect als je het trucje doorhebt en ik heb er tot op heden geen schade mee gemaakt.
Ff afkloppen op hout natuurlijk
Als ze hier dan tevens de pakkingen voor vervangen en de kast schoonmaken, valt dat imo goed mee.
Sowieso aan te raden om de pakking opnieuw in te vetten als deze nog de tand des tijds doorstaan heeft. Vergeet de kroon niet . Rest is al gezegd.
Mocht een schroefdeksel te vast zitten voor het balletje, kun je het best een vintage verstelbare kastopener oo de rikketik of ebay aanschaffen. Die kosten de wereld niet maar zijn beter dan die ali meuk die op brol gedropshiped wordt.
Vooropgesteld: ik ben geen kenner, laat staan ervaren. Maar de afgelopen maand heb ik veel batterijen vervangen, deksels geopend en een hoop geleerd (vooral wanneer ik moet stoppen, haha!).
En dat allemaal met dit setje van Bol: Goedkoop reparatiesetje
De speelbal zit er niet bij, maar dat werkt inderdaad goed. De achterkant van de dekselwipper heeft te weinig volume en grip om als speelbal te fungeren, dat was handig geweest.
Meerdere dingen die je bij batterijtje vervangen echt nodig hebt:
- dekselwipper (zit erbij, maar goed zakmes werkt ook goed)
pincet (zit erbij) - foam matje (zit erbij)
- klein bankschroefje om kast goed vast te zetten
Een lange staaf of zo’n kleine deegroller is handig om deksels weer terug te duwen, zonder deuken. Youtubers wisten me op tijd te waarschuwen…
Een loup is onmisbaar om de type batterij te lezen. Of om de exacte openingpositie van een deksel te vinden, zodat de wipper niet op de verkeerde plek de boel vernaggelt.
Draaideksels krijg ik tot nu toe ook makkelijk open met bovenstaande set. De schroevendraaierset valt mij niet tegen, goed genoeg om Quartz uurwerkjes te openen en weer dicht te draaien. Bandjes wisselen is ook makkelijk. Ik neig nog niet naar duurder spul: maar let op met krassen. Deze goedkope set zal zeker krassen als je niet oppast. Dus eerst even oefenen op een afdankertje?
Het liefst wil je naast een aantal gangbare batterijtjes (alleen Zilveroxide SW) ook pakkingen op voorraad. Een batterijtester is mijn nieuwste aanwinst. Want soms werkt het horloge niet (perfect) na vervanging batterij. Diagnose stellen helpt dan.
Als batterijtjes hebben gelekt: stap over naar een SW variant, koop geen Alkaline. Reinig met bijv. een wattenstaafje en pure alcohol de contacten (+ en -), maar als je durft ook meteen de printplaat op plekken die zijn aangetast. Als mij dat als amateur lukt, kan iedereen het.
Veel plezier!
Een Amateur
Dat dacht jij, was binnen 1 minuut klaar en gedaan door een knaapje.
Ok, dan is dit wel fors aan de prijs idd. Een horlogemaker doet dit tussendoor voor niet veel meer. Maar dan heb je wel weer waterdichtheid en garantie
Voor clickdeksels heb ik een seiko S261 aangeschaft werkt makkelijk weinig risico voor uitschieten en top voor de koppige deksels, tevens een bergeon 5500 kloon hier voor alle schroefdeksels ook hier zeer tevreden mee.
Op een parkeerplaats langs de snelweg zeker?
Nee bij de Fossil winkel in de outlet te Roermond
Heb ik nog nooit meer dan een tientje voor betaald
Ik vond het ook duur, ik wil het graag zelf doen.
Waarom in godsnaam? Ik betaal bij de plaatselijke juwelier extra om quartz horloges niet in de vestiging te doen, maar om de batterij door hun horlogemaker te laten vervangen, waarbij ook een waterdichtheidstestje wordt gedaan. Heeft me nog nooit meer dan 15 ballen gekost, inclusief vracht en alles.
Zoek een redelijke juwelier op, zou ik zeggen.
Je doet me pijn. Koop dan een goedkoop barrel van een aardappelschilmes bij de Xenos of zo, want mijn handgemaakte Franse zakmessen van 200 Euro 't stuk ga ik niet gebruiken om blikken deksels open te wrikken.
Dan beveel ik inderdaad jouw goedkope reparatiesetje van harte aan. Dan hoeven er geen goede zakmessen naar de tering geholpen te worden.
Je bent genaaid.
Die hebben wij hier in Zwolle en komen er al 25 jaar. Stutvoet en is een top zaak. Rekenen 5 euro .
Dank je voor de info, wat bedoel je hier precies mee?
Mijn Victorinox (ik heb er meerdere) is een werkpaard, met een scherp mes en loup. Ideaal aan tafel tijdens horlogegepruts. Daar kan geen duur zakmes waar je voorzichtig mee om moet gaan tegenop. Hij mag wel wat botter, want sinds de zomer heb ik al vier keer. Of misschien moet ik toch wat voorzichtiger gaan worden.
Sommige deksels hebben een gleufje waar je een mesje of dekselwipper tegenaan houdt. Meestal is dat stuk vlak ipv rond, maar desondanks heb ik ze met het blote oog al twee keer niet kunnen (terug)vinden, met leesbril…