Ik weet dat het een stukje gereedschap is m.b.t het repareren van horloges.
Helaas kom ik ondanks de inzet van de meest mogelijke gevarieerde fantasie niet
verder … Wie heeft de oplossing ??
Misschien is dat helemaal niet juist, maar ik kan niets anders bedenken dan dat het een gereedschapje is om een metalen bracelet in de breedte bij te zagen.
“Vroegah” werden de bracelets vaak te breed geleverd met de mogelijkheid deze op de juiste breedte te brengen.
Het gereedschap wordt in een bankschroef vastgezet (met een uitstekkend rechthoekig deel van onder het gereedschap).
Met de ene schroef zet je de bracelet (van onder door de opening) vast, met behulp van andere schroef stel je de juiste breedte tussen de lugs in (eventueel door de twee “hoorntjes”/benen tussen de lugs te plaatsen, zoals met een meetpasser).
Ik denk dat er een cirkelzaagje ontbreekt. De bewegingsvrijheid van het zaagje (minimale breedte van de bracelet) wordt door de “hoorntjes” beperkt. En nu de sleutel draaien!
Gisteren op de Rikketik heb ik een elektrisch machientje voor het zagen van de horlogebanden gekocht.
In de plastic zak, die bij het machientje hoorde, heb ik een precies hetzelfde handmachientje aangetroffen, maar dan met een zaagje op de as. Nu weet ik zeker dat mijn vermoedens juist waren, dat is inderdaad een bandzaagapparaat.
leuk om te zien, zulke mysterieuze ouwe gereedschapjes vind ik altijd fascinerend, bedankt voor de uitleg Alex (tu)
Nog een uitdaging: Op de Rikketik heb ik ooit eens onderstaand apparaatje bij wat ander spul gekregen, geen idee wat het doet of waar het voor is.
Op Ebay zie je heel af en toe eenzelfde ding langskomen, het is een horlogemakersgereedschap, maar ook de Ebay-verkopers kunnen nooit aangeven wat het is:
In de voet kun je iets (een as?) klemmen met het verende schuifje, de houder van de verende drukker is multi-verstelbaar; het toestel lijkt me een beetje te ingewikkeld om bijvoorbeeld simpelweg een spiraal op de balans te drukken, hoewel het daar wel het meeste op lijkt.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Nou, helemaal geen idee, hoewel een verende schuif en de lichte aluminium uitvoering van het apparaatje mij aan een wijzersopzetapparaat laat denken. Maar inderdaad, te ingewikkeld voor zoiets.
Ik kan mij redelijk vinden in het antwoord van Alex.
Om een virole op de balansas te drukken is dit apparaat wat aan de lichte kant; een triebniet is voor dat doel beter geschikt. Maar om wijzers op een as te drukken is een vlak aambeeld zonder al die stelschroeven meer dan voldoende en bovendien biedt die driehoekige opening geen steun aan bijvoorbeeld een as die door een voor druk kwetsbare centrumradsteen steekt. De verende schuif in de voet is gezien de vorm van de uitsparing klaarblijkelijk bedoeld om iets te centreren, maar niet echt vast te klemmen en de verstelmogelijkheden van de drukker laten een nauwkeurige positionering t.o.v. een in die driehoek gefixeerd onderdeel in de voet toe. In de as kan waarschijnlijk een stempel van de een of andere vorm en grootte worden geschoven.
Ik zou zo gauw niet weten waarvoor ik dit apparaatje zou moeten gebruiken, maar wellicht heeft een ander forumlid een lumineus idee.