Hallo,
Ik, enorme leek, wil graag wat weten over horlogegereedschap. Van dit forum haalde ik ooit een mooi lijstje wat je zou kunnen aanschaffen als je met horloges aan de slag wilt gaan (in- en uit elkaar halen).
(Helaas als nieuweling mag/kan ik de link van het topci niet toevoegen waar dit lijstje bijstond. Het onderwerp was: Wat heb je nodig om zelf uurwerken te gaan servicen?).
Ik zoek bij een aantal items verduidelijking. Iemand die mij kan helpen? Het gaat om het volgende:
- Pennenhout: Waar is dit voor (wat is uitpennen?). Waar moet je opletten bij aanschaf: een bepaald type / dikte / lengte?
- Een verenwinder: Is dit voor horloges of klokken? Indien voor horloges waar moet je opletten / welke merk?
- Greiner Timoknack of Horotec klikdeksel opener: Waarom deze specifiek? Is dit nodig als je al een kastopener java XL en een behuizing-opener-mes hebt?
- PLM vet: Waar gebruik je dit voor? Is dit hetzelfde als Moeibus 9501?
- Punch/stake set: Waar is dit voor en waar moet je op letten bij aanschaf.
Alvast dank voor jullie reacties.
2 likes
1, inderdaad de lagerstenen (roze robijnen) met een pennehoutje uitpennen aangezien een schoonmaak machine vaak niet alle dik geworden olie kan verwijderen. Koop zo dun mogelijk, met de kwaliteit moet je een beetje geluk hebben, heb je droge stokjes heb je pech.
2,verenwinder, voor horloges als klokken leverbaar. Het is om de veer optewinden alvorens hem in de veerton te plaatsen. Het is een Dure aanschaf, maar zou wel een complete set kopen van bergeon, is duur maar wel erg goed.
3, zoals met alle gereedschap, kwaliteit kost geld. Kan me goedvoorstellen dat je het een grote uitgave vind en er zullen gerust alternatieven zijn.
4 en 5 geen idee
Ik zou eerst eens in een cursus o.i.d. investeren. Heb je wel eens een hebelveer geplaatst of een deksteentje opgepakt, zonder dat beiden meters ver wegsprongen…?
Penhout is boven voldoende uitgelegd. Elk uurwerk dat droog staat moet gepend worden, in alle robijnlagers. Als daar nog olie zit is dit niet nodig, maar kan nooit kwaad.
Jaxa openers garanderen dat je er een keer vreselijk mee uit zult schieten. Het gebeurt gewoon een keer. Horotec klikdeksel-opener heb ik zelf, onmisbaar en je hebt ook eigenlijk echt die kwaliteit nodig. Ik heb ook de grote Horotec draaideksel-opener.
PLM vet - nooit van gehoord. Ik gebruik Molykote DX voor staal-op-staal wrijvings-verbindingen zoals in het wijzerverzetwerk, en op zeer traag draaiende rader-posts zoals het wisselrad en wijzerverzetrad. Ook op de veertonlagers.
Verder heb je Moebius 9010, 9020 en HP1300 nodig voor snel, minder snel en langzaam draaiende stalen tap/robijnlageringen zoals in het raderwerk. En 9415 voor de tips van de ankerpaletten.
Daarnaast nog Moebius 8000 als zacht vet, wat ik zelf gebruik om nieuwe opwindveren licht mee in te vetten als ze nog opgewonden in de blister zitten; en er zijn verschillende soorten veertonwandvet (voor automatische uurwerken), ik heb de gele en de donkerrode; voor resp. messing veertonnen en gerodineerde. Nummers even niet uit mijn hoofd paraat. 
Triebniet is de Duitse en veelal in Nederland gebruikte term voor een stake-set. Voor teveel toepassingen om in een paar regels op te noemen. Niet meteen het allereerste wat je nodig hebt echter.
1 like
[quote=“gastgebruiker, post:1, topic:335840”]
PLM vet:
[/quote] @PeterLC , @automaatje
Het is PML vet, wordt voor de opwinding gebruikt. Rolex had het als standaard vet totdat ze een eigen vet gingen voorschrijven.
Is een mineraal vet en de 9501 is een synthese variant. Zou dan zelf voor de 9504 gaan.
2 likes
Wat gebruik jij voor vet/olie bij de arbre in de veerton, en wat voor vet of olie gebruik je voor arbre in platine en kloof,? Zoek eigelijk iets ipv mr4 en hp1300 lijkt me soms ook niet helemaal top.
HP 1300 is goed bruikbaar voor bijvoorbeeld de veerton in de platine en de as in de ton voor de 7750. Zeker aan de wijzerplaat zijde ( as is recht en loopt naadloos door in het lager van de platine). Als er een zware veer in een uurwerk zit dan is 9501 of 9504 als smering van de ton-as een goed alternatief voor HP1300.
Sommige fabrikanten schrijven DX vet als smering voor. Je zou zelfs dan ook PML vet kunnen toepassen.
Super dan ga die bestellen, ben benieuwd. Maar je hebt gelijk bij een 7750 kan hp1300 ook prima,echter het is er “vroeger” wel ingestampt met metaal op metaal is vet,! Vandaar dat 't soms wel eens fout voelt om olie te gebruiken.
1 like