Gerepareerd! Kroon bij m’n Combat sub

Paar maanden geleden leuke Glycine Combat Sub via HF overgenomen
Paar weken gedragen en toen kwam bij het gelijk zetten de kroon los, met stam en al.
De vorige eigenaar had er nooit problemen mee gehad, dus gewoon pech voor mij dus.
Weet iemand misschien of dit een dure reparatie is bij zo’n ETA uurwerk (als je dat op basis van de foto’s kunt zeggen tenminste).
In de regio Rotterdam misschien een tip over horlogemaker die dat kan repareren?

Groeten
Hans

Dat is balen.
Er zal een nieuwe stift in moeten maar er zit nog een stukje in het uurwerk om daar bij te komen moet wel de wijzerplaat en datum gedemonteerd worden.

@PeterLC of heb je het te druk?

2 likes

Vervelend om te horen. Je zou het eens in Dordrecht kunnen proberen bij Bernd van Watch-this. Hij is/was dealer van Glycine, dus wellicht kan hij iets voor je betekenen?

www.watch-this.eu voor meer info.

Succes en mvg. Edwin

1 like

Met een beetje mazzel kan ik de oude stift met een penhoutje met een klein gaatje er in geboord, en een fractie lijm er op, er uit trekken door de tube heen. Laatst al 's gedaan bij een Breitling, dat was echt een patstelling want het uurwerk wilde er niet uit voordat de afgebroken stift er uit was! Een 2824-2 stift heb ik in huis. Heb nog wel ruimte voor een klusje als dit. :+1:

11 likes

De wijzerplaat hoeft helemaal niet los gemaakt te worden. Dit is een simpel klusje.
Als het een ETA uurwerk is het helemaal simpel, Stift vervangen is snel gebeurd.
Ik zou het wel willen bekijken als de eigenaar dat zou willen.

Handig trucje, ik zal het onthouden mocht ik een keer zoiets tegenkomen.
Nu ik de foto goed bekijk is die op het schroefdraad afgebroken dus zal er nog een stukje uitsteken, dan heb je het zo gefixt.
Ik heb ook wel eens gehad dat die bij de tirette afgebroken was, moest toch echt de wijzerplaat eraf.

1 like

Peter LC gaat een poging doen om m te repareren.
Bedankt allemaal voor jullie reacties

5 likes

Pfffff suc6

PeterLC heeft de kroon gerepareerd, incl. pakkingen invetten en controle van de snelheid

Bedankt Peter!

10 likes

Bedankt @PeterLC :wink:

En @Gnik fijn dat het weer voor elkaar is :+1:

2 likes

Mijn vermoeden is, omdat het uurwerk een fractie verdraaid in de kast gemonteerd zat, dat de stift continu onder fysieke spanning stond. Bij het aandraaien van de kastschroeven zag ik 'm weer die kant op neigen, maar ik heb 'm nu recht in de kast zitten. De stift loopt nu mooi “vrij”.

Op de eerste foto kun je ook zien dat de 3-index niet precies naar het midden van de tube wijst, maar er iets onder. Nadeel is nu weer, dat de markeringen van de bezel niet 100% meer kloppen met de wp. Maar dat ligt weer echt aan de bezel en het kliksysteem.

Ik heb een stel Seiko’s , dus van een beetje slechte uitlijning van de bezel lig ik niet wakker

1 like