… een Berios Squale Master. Een wat voor een? Squale!
Soms heb je een crossover met een ander forum. Ik heb een tijdje geleden met een klassieke autoliefhebber in Noorwegen een PM-conversatie gehad over horloges. Eerder deze week kwam ik 'm tegen op het TZ-UK forum. Hij bood twee Squales te koop aan. Omdat ik wel van een van mijn 6105s afscheid wilde nemen, hebben we met gesloten beurzen geruild. Hij een van mijn Seiko’s. ik een van zijn Squales.
Over Squale: het betekent ‘haai’ In het Italiaans ‘squalo’ en dan weet je ook menteen waar het merk vandaan komt! In dit geval hoort het horloge ook thuis in het rijtje Auricoste, Heuer Spirotechnique en… ook Blancpain heeft deze kast gebruikt. Momenteel wordt dit model als hommage gemaakt door MKII watches: http://www.mkiiwatches.com/WSWrapper.jsp?mypage=cd03_new.htm
De Squale die ik nu te pakken heb, is niet de Spiro-versie (zou je wel van me verwachten, toch?), maar ik wilde de Berios-versie omdat deze zo’n mooie grijs-bruine wijzerplaat heeft! Het betreffende horloge is helemaal opgeknapt, met nieuwe wijzers -de oude zitten erbij- en een nieuw, bol glas. kortom, ik wilde er wel een 6105 voor ruilen!
Menno
Hier foto’s (van de verkopende -hoewel hier niet van toepassing- partij):
Oef wat een beauty, goeie ruil vind ik!
Zo langzamerhand begin ik te denken dat je een kloon van Henrik bent
Ik zou aan de Sint een paar extra armen vragen om al het moois dat je de afgelopen weken hebt laten zien tegelijk te kunnen dragen
In ieder geval van harte met deze prachtige aanwinst!
Fraai horloge met die afwijkende kleur en
overhangende bezel. Zijn de wijzers origineel?
Nee. De originele zitten er wel bij, maar ik zou ze ook laten vervangen. Er is een verschil tussen ‘vintage’ en ‘oude meuk’. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat er nieuwe wijzer gemonteerd zijn. Ze waren te ver heen; het horloge zou er onaantrekkelijker van zijn om te dragen.
Mooi ding, bij je verhaal van de wijzers is me niet duidelijk of degene die er nu opzitten dezelfde vorm hebben dan de originele of als een soort mod moet worden gezien ? Wens je er veel plezier van !
PS: vind dat die MKII het toch echt niet haalt bij de originele wijzerplaat…
Wat een geweldige, prachtige, mooie duiker !!! (tu) Zo wil ik er ook één. Iedere keer als ik een Squale tegenkom voor een betaalbare prijs ziet hij eruit alsof hij al jaren op de zeebodem heeft gelegen… Maar we zoeken verder.
Had het me even laten weten, ik had een paar van mijn Squales (zoek even, ik weet niet zeker of ik ze allemaal gepost heb) ook best willen ruilen tegen een 6105!
Gefeliciteerd met je aanwinst, Squale is een erg goed merk en een van de voorlopers op gebied van duikhorloges in de jaren 1960 en 1970.