Geschiedenis Christiaan Van der Klaauw

Hallo forummers.
Voor mensen die het verschil tussen bijv. Steiner,Van Der Gang en Van der Klaauw willen wten,moet je hier maar eens kijken,
http://www.klaauwwatches.nl

Als je dan bij geschiedenis kijkt begrijp je het wel.
Groeten,
JohnSr

altijd weer een lust voor 't oog die Benzinger-vd Klauw gemodificeerde Eta’s
heb je mijn PM nog ontvangen John ?
groet, André

Ik ben helemaal weg van de “real-time” animaties van die mooie horloges.

Stom dat de “grote merken” dit ook niet doen, ik kan er geen genoeg van krijgen om hiermee te spelen.

Gisteren bij juwelier Jos Naebers in Maastricht nog een Pallas vast gehad. Naebers zelf was ook helemaal weg van horloges van van der Klaauw. Hij vertelde lustig over de goede prijs/kwaliteit verhouding ervan in tegenstelling tot vele merken in de Swatch-group. Hij vond de horloges van deze groep eerder voor mensen die weinig oog voor detail hebben en gewoon willen pochen met het merk dat ze dragen. Gelijk heeft hij wat mij betreft (wat niet wegneemt dat ik een Longines wil kopen :wink: )

Als je die wijzerplaaten van van der Klaauw in het echt ziet begrijp je waarom. Nooit zo’n goed geguillocheerde wijzerplaat gezien!

Probleem bij van der Klaauw is volgens mij dat hij minder makkelijk reclame kan maken, gezien hij alles zelf moet doen. Vraag is natuurlijk of hij wel zin heeft om nog meer te verkopen. Hij kan de vraag nu al niet meer bijhouden denk ik.

Ook een Steiner kunnen zien. Vond ze echt niet geslaagd en wat mij betreft zitten er lelijke knoppen op. Maar ook hij zal er wel een publiek voor vinden. Ik zal echter nooit dat geld geven voor een dergelijk horloge.

Ik heb eens goed naar zijn klokken gekeken, alleen in die klokken zit volgens mij al genoeg inspiratie voor een paar nieuwe ontwerpen.

Arjay

ik heb zijn technisch tekeningen gezien van nieuwe astrologische horloges, ik werd er zelf niet heel wijs van, stond vol met cirkeltjes tandwieltjes en cijfertjes hij tekent de technisch tekeningen met de hand. Hij was bezig met een nieuwe module,…

Mooi om te zien dat er nu ook foto’s van enkele Astronomische klokken op de site staan. Die zijn werkelijk subliem…

Horen gewoon in het Rijksmuseum thuis…

gr,
Hans Mennink

Nivelacuso Schreef:

Horen gewoon in het Rijksmuseum thuis…

Ben er van overtuigd dat CvdK ook in dit rijksmuseum heeft rondgekeken:

http://www.museumboerhaave.nl/collectie/hoogtepunten.html

Kijk bijv. eens onder “planetarium” en “slingeruurwerk Coster”.

Het leuke van de CvdK´s vind ik ook dat de wijzerplaten nog een beetje in de Oud-Hollandse klokken traditie zijn gemaakt. Deze oude klokken c.q. de wijzerplaten hebben een “aandoenlijk naieve uitstraling qua uitvoering”, die je ook bij CvdK´s horloges terugvindt: zwierige “handgeschilderde” cijfers, de maan met blosjes op de wangen, de vorm van de zon in de Venus 2006 etc. Dit zijn m.i. opvallende stijlkenmerken.

P.S.
Hoe zet je een Venus 2006 horloge gelijk? D.w.z. hoe krijg je de aarde met maan en venus in de goede stand t.o.v. de zon en t.o.v. elkaar?

Hallo Andre.
Sorry voor de late reactie.
Ik heb je PB ontvangen en zal kijken wat ik kan doen.
Groeten,
JohnSr

P.S2
Zou iemand die in Australie woont het huidige model van het Astrolabium in de praktijk kunnen gebruiken? Vlgs. mij niet, want op het Zuidelijk halfrond staat de zon op zijn hoogste punt in het Noorden en zal de maandring gespiegeld moeten worden rond de as augustus-februari. Wie weet dit?

Jammer dat de Satellite du Monde en andere eerdere modellen niet meer zijn te bewonderen op de oude site. Nivelacuso had een link in een van zijn webpagina` s.

Enige site die ik kan vinden waar de Satellite du Monde nog is te bewonderen is:

Steve G site collection
http://ninanet.net/watches/others05/Mediums/mklaauw.html