Ik ben Marco en heb via mijn moeder een zakhorloge gekregen. Ik heb alles opgezocht maar het wereld wijde web laat me een beetje in de steek, waardoor ik hier een account heb aangemaakt om aan de mensen die er meer van afweten, hun raad en informatie te vragen.
Het betreft een zakhorloge. Ik kan ze in detail omschrijven maar ik denk dat foto’s iets duidelijker zullen zijn.
Deze horloge werkt nog steeds en is naar mijn normen toch zeer accuraat.
De laatste foto is de binnenzijde van het deksel, hier staat iets in “geschreven”, het lijkt met de losse hand zijn geschreven, maar ik kan het totaal niet lezen, het is zeer klein.
Ik ga ook nog eens op zolder kijken want ik heb er nog enkele liggen dus dan kan ik dit hier ook posten.
hier een link naar de geschiedenis van de wereldtentoonstelling te Milaan 1906
ter ere van de opening van de Simplon tunnel
waardoor treinverkeer tussen Parijs / Milaan mogelijk werd
een spoorweg horloge/ of spoorweg souvenir dus
( Chemin de fer zegt dat eigenlijk ook al )
Dat gekrabbel met losse hand
is m.i. een service datum
ik dacht 1932 te lezen
en iets van 67 of 47 / April
Op het internet vond ik inderdaad al zulke opzoekingen, maar ik had geen idee dat Louis Roskopf de horlogemaker was. Er staan verschillende uurwerken maar met andere lettertypes en versieringen. Ik dacht dat één ieder een logo of versiering had. Maar buiten dat er in 1906 in Milaan een expo was is er niets concreet terug te vinden van de horloge zelf.
Ik durf niet echt het achterste gedeelte openen, is dit moeilijk ? En moet ik ergens op letten, zodat ik niets stuk maak ?
Of het een Roskopf uurwerkje betreft weet ik niet zeker,
daarvoor moet de deksel gelicht en hoe dat moet kan ik
zo ook niet zien. Zit er geen uitsparing/gleufje tussen
de kast en het deksel waar je voorzichtig een mesje tussen
kunt zetten, of een knopje op de kast wat je in kunt drukken?
Anders even wachten tot er een pocketwatch verzamelaar reageert.
Zo te zien is het horloge vroeger verkocht in een Türler winkel. Dit is nog net uit te maken van de wijzerplaat (onder chemin de fer). Het is een grote retailer zoals Tiffany & Co.
Hartelijk dank
Ik ben een echte leek op dit vlak. Ik heb op zolder nog enkele zakhorloges, ik zal ze hier ook eens opgooien want dit smaakt naar meer.
Zo juiste info omtrent de horloge kan ik daarvoor een mail sturen naar Turler of gaan ze mij daar niet echt kunnen verder helpen.
Ondertussen weet ik dat het voor de Expo was van 1906, voor de opening van het treinspoor & de Simplontunnel.
Uiteraard qua waarde kan ik nergens iets terug vinden. Mijn moeder heeft me deze verschillende uurwerken nagelaten, maar ze hechte er veel waarde aan. De emotionele waarde is meestal het hoogste goed.
Ik vind het ontzettend mooie horloges en ben benieuwd naar de andere of daar ook zoveel info van terug te vinden is via deze site
Nogmaals hartelijk dank aan iedereen. Op enkele uren tijd veel info bij gewonnen!
Hartelijk dank
Ik ben een echte leek op dit vlak. Ik heb op
zolder nog enkele zakhorloges, ik zal ze hier ook
eens opgooien want dit smaakt naar meer.
Zo juiste info omtrent de horloge kan ik daarvoor
een mail sturen naar Turler of gaan ze mij daar
niet echt kunnen verder helpen.
Ondertussen weet ik dat het voor de Expo was van
1906, voor de opening van het treinspoor & de
Simplontunnel.
Uiteraard qua waarde kan ik nergens iets terug
vinden. Mijn moeder heeft me deze verschillende
uurwerken nagelaten, maar ze hechte er veel waarde
aan. De emotionele waarde is meestal het hoogste
goed.
Ik vind het ontzettend mooie horloges en ben
benieuwd naar de andere of daar ook zoveel info
van terug te vinden is via deze site
Nogmaals hartelijk dank aan iedereen. Op enkele
uren tijd veel info bij gewonnen!
@ Marco heb je toevallig via je vader of moeder oude connecties met België ?
ik kan me zo voorstellen dat dit horloge bijvoorbeeld
tentijde van WOI vanuit / via Belgische vluchtelingen
tussen 1914 / 1918 in Nederland terecht is gekomen.
Jouw zakhorloge komt inderdaad uit België. Ik zie de naam Tollet staan op de wijzerplaat. Tollet is (nog steeds) een Belgische firma die in de horloge branche actief is. Zij gebruikten de uurwerken van Roskopf. Op de Belgische website Kapaza en andere marktplaats-achtige websites staan meer van die Tollet Chemin-de-fer horloges.
De firma Tollet bestaat al sinds 1902.
Men excuus maar ik was vergeten ze zeggen dat ik
in België woon !
Dus dan is de link snel gelegd uiteraard.
ik vermoedde dat er rond 1900 wel Belgen betrokken waren
bij de aanleg van die Simplon tunnel,
( Belgen waren nl bekend met mijnbouw en springstoffen )
en dat dat klokje op die manier in Nederland terecht is gekomen, maar hij blijkt dus nog steeds in Belgenland op de plank te liggen