Geschiedenisles over zakhorloge gevraagd

Ah dat verklaart een hoop!

1 like

Leuk, kan ik mn nieuwe triebniet ook eens uitproberen!

Eerst met een vlakke pons:

Daarna met de dunste uitdrijver, maar die lijkt net een fractie te dik:

Genoeg voor vandaag, zaterdag weer eens verder knobbelen!

4 likes

Als ik het goed begrijp heb je hem al een klein stukje los? Tweede stap kan zijn een setje wijzerafnemers onder de tanden van de minuutpijp te zetten en deze omhoog te wrikken. Maar dan moet hij al niet te vast meer zitten anders beschadig je de tanden en de platine.

2 likes

Ja hij is al een stuk los, zal het eens proberen.

1 like

:ok_hand:

3 likes

:+1: :+1:

1 like

Begonnen met de montage, het uurwerk lijkt lekker te lopen, maar de wijzers bewegen niet mee. Ik zal het achterstuk van het tandwiel eens knijpen met mn geïmproviseerde mintutenpijpknijper:

2 likes

Is dat wijs, met een meetinstrument (micrometer?)kracht zetten?

1 like

Dat kan je beter met een (oud) nagelknippertje doen. Doe wel een ijzer pennetje in de minutenpijp en heel voorzichtig knijpen, anders knijp je snel te ver.

1 like

Mag ik vragen waarom? Dit leek me namelijk wel een mooie gecontroleerde manier.
Er is nog zoooooo veel te leren!

Klopt is een micrometer inderdaad. Tsja wijs, geen idee, ding heeft voor mij verder geen functie en verwacht dat je maar weinig kracht hoeft te zetten eigenlijk.

1 like

Zoals @Omega_73 al aangaf, een meetinstrument is om te meten, zeker niet om kracht mee te zetten. Dat komt de meetkwaliteit zeker niet ten goede.

Klein (nijp)tangetje kan natuurlijk ook.

Ik heb er een speciaal tooltje voor.

Cannon pinion tighter of tool

3 likes

Wat een leuk tooltje!
Gelukkig is het een ex-meetinstrument, heb nog een analoge en digitale mitutoyo liggen voor het echte werk :wink:

2 likes

Ik ben een liefhebber van mooie techniek. Zou mij tegen staan om zoiets ermee te doen. Ook al heb ik hem zelf niet nodig. :blush:
Maar respect voor je werk! :+1:

1 like

Ach als je iets gratis gekregen hebt kijk je er toch met andere ogen naar :money_mouth_face:

Denk niet dat dat verstandig is, de achterkant van dat tandwiel wordt dan onrond. En die achterkant is tevens lagering van dat tandwiel zelf. Wat ik wel eens zie is dat ze een lichte bocht in die pen drukken of de pen wat opruwen. Hierdoor klemt de pen weer beter in de holle as van het centrumrad.

3 likes

Kijk hier kan ik wat mee! Super bedankt voor al je goede adviezen Wilko :+1:

1 like

Heb hier zelf ook nog niet veel ervaring mee, dus ik geef alleen m’n observaties door. :blush: Heb wel een aantal horloges met deze constructie uit elkaar gehad, maar nog geen gehad waar het te licht liep en de wijzers niet meer mee gingen.
Succes in elk geval :+1:

1 like

Na een paar keer de wijzers verzet te hebben liep hij toch mooi mee! Geen ingreep meer nodig geweest. Kastje en glaasje een beetje gepoetst en weer retour eigenaresse (die was gisteren jarig). Helaas vergeten om een foto van het eindresultaat te maken, maar ze was er erg blij mee in iedere geval :+1:

Bedankt allemaal voor jullie hulp en adviezen!!

3 likes