In bijgaande advertentie van een watchwinder staat dat deze geschikt is voor bepaalde merken…wil dat automatisch zeggen dat hij voor sommige merken ongeschikt is? Ik ging er vanuit dat elke automaat in elke watchwinder geplaatst kon worden.
Volgens mij zetten ze die high-end merken erbij om
de winder over te laten komen als een luxe ding…
Dat denk ik ook inderdaad. Het enige waarin winders merk/type specifiek kunnen zijn is het aantal omwentelingen. Sommige horloges, zoals Seiko Kinetics, maar ook sommige horloges met veel complicaties, hebben meer omwentelingen nodig dan gemiddeld. Niet alle winders kunnen dat leveren.
maar ook sommige horloges met veel
complicaties, hebben meer omwentelingen nodig dan
gemiddeld. Niet alle winders kunnen dat leveren.
Dat is nieuw voor mij. Als ik in de Orbita database kijk voor bijv. de gecompliceerde Patek Philippe’s zie ik dat deze het allemaal af kunnen met 800 omwentelingen per dag…
Als ik kijk bij bijvoorbeeld Vacheron Constantin, staat er bij sommigen wel dat er tot 950tpd nodig is. Daarnaast zijn er sommige winders die maar 600 of 700tpd doen.
Als ik kijk bij bijvoorbeeld Vacheron Constantin,
staat er bij sommigen wel dat er tot 950tpd nodig
is. Daarnaast zijn er sommige winders die maar 600
of 700tpd doen.
Al die VC’s zouden toe moeten kunnen met 650 omwentelingen, maar mogen niet meer dan 950 omwentelingen per dag hebben. Ik heb zelf 2 goedkope winders (die ik overigens niet meer gebruik) van het merk “Time Tutalary”. Deze kunnen tot 1800 omwentelingen per dag. En die winders waren echt niet duur