Ik ben van plan binnenkort een ultrasoonreiniger aan te schaffen voor het reinigen van horlogeonderdelen. Ik zie echter dat deze normaliter maar met 1 mandje komen, en deze zijn vaak vrij grof. Ideaal lijkt me een reiniger waarin je meerdere (fijne) mandjes kan doen waarin je bepaalde onderdelen kunt groeperen. Iemand op de hoogte van het bestaan van een dergelijke machine die niet meteen de wereld kost?
Ik zag een tijd terug een post van @Floris155 over een betaalbare machine. Misschien kan hij je helpen.
ik heb laatst wel een oude Elma schoonmaak machine te koop aangeboden.
Maar normaal gebruik je de ultrasoon om vieze horlogebanden en kasten te reinigen en niet voor uurwerk onderdelen.
Dan kun je beter een schoonmaak machine kopen zoals een Elma oid, staat er toevallig nu eentje op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1186509053-elma-schoonmaak-apparaat-horlogemaker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1
Een van de betere van de laatste tijd zo te zien. Heeft nog wel wat TLC nodig (pakkingen/deksels, ongetwijfeld) en de prijzen zitten ook duidelijk in de lift… Kocht zelf voor dat geld (minder zelfs) twee machines inclusief alle nieuwe pakkingen, waarvan een (inmiddels aardig gekannibaliseerde) redelijk complete donor.
Maar inderdaad, met een ultrasoon reinig je de kasten en de stalen banden, niet de uurwerken.
Of je koopt gewoon een paar fijnmazige mandjes erbij zoals deze.
https://www.hbm-machines.com/producten/ultrasoon-reinigers/overigeultrasoon/hbm-rvs-schoonmaakmandje
Dat spul van Buitelaar lijkt leuk maar het is dramatisch van kwaliteit…
Deze mandjes bijvoorbeeld hebben fijnmazig gaas maar de zijkanten sluiten niet goed en/of zitten ze niet recht op elkaar.
Buitelaar is een soort van Action voor gereedschap en machines, alles is echt puur slecht.
Ik heb er al enige ervaringen mee helaas.
Ik heb ze ook en bij werken ze na 3 jaar nog steeds perfect.
Ultrasoon reinigen is inderdaad enkel goed voor kasten en juwelen
Wil je de onderdelen zelf reinigen, moet je je zo’n Elma aanschaffen met de nodige reinigingsproducten. Gewone dreft zal je niet helpen
Die heb ik ook nog. Maar snoertje kwijt en het wisselt niet van pot om het maar zo te omschrijven. Arm komt wel omhoog maar blijft dan staan op dezelfde positie. Wellicht één of ander veertje dat stuk is.
Goede tips, ik ga eens rondkijken!
Wat doet een horlogereinigingsmachine meer dan een ultrasoonreiniger?
Efficientie van cleaning. Bij Elma toestellen gebruik je speciaal producten die oude olie en vuil oplost en/of makkelijk verwijdert. Daarna flink spoelen en drogen. In deze producten zit niets water aan te pas dus vermijd je enige kans op corrosie
Mooi, De Elma uit de marktplaats link ga ik morgen halen!
Weet iemand waar ik rubisol of gelijkwaardig product kan kopen? Ik heb geen kvk nr.
Goed donker in de kelder bewaren Deze producten kan je niet jaren bijhouden.
Top bedankt
overigens vind je op Ebay.de veeeeel ultrasoon reinigings apparaten, van slecht tot goed spul. duidelijk meer dan in Nederland