Geslaagd Ebay gokje: Zakhorloge chronograaf

Even een nieuwe aanwinst tonen, gelijk een gelegenheid om een nieuwe camera te proberen… B)-

Zag een paar weken geleden een goed uitziend chronograaf zakhorloge op Ebay, klein fotootje:

En deze beschrijving:

PLEASE NOTE THE ITEM IS NOT IN WORKING CONDITION

I HAVE HAD THIS ITEM SINCE I WAS A CHILD AND UNFORTUNATELY CAN NOT GUARENTEE THE ITEM SPECIFICS AS MY KNOWLEDGE OF THESE ITEMS IS VERY LIMITED. HOWEVER A VERY REPUTABLE LOCAL ANTIQUES DEALER LOOKED AT THIS ITEM FOR ME (NO CHARGE) AND GAVE ME THE FOLLOWING INFORMATION REGARDING IT:

The watch is 60-70 years old, made from chrome and is a very good make (swiss made.)

He said it seemed as though the spring inside the watch needed replacing, and upon opening it up he said it had some spare parts inside and was immaculate internally, other than the problem with the spring causing it not to work.

Unfortunatly I can not seem to get it open.

As seen in the second picture, the watch is relatively worn on the back.

There is also a code on the back, which I have no idea what it means : IP0 LDB79

This watch probably deserves more appreciation than I can give it!

ANY QUESTIONS PLEASE ASK.

Hmm, dus niet werkend en geen foto van het uurwerk, da’s altijd zeer riskant, maar één dingetje in de beschrijving deed me toch besluiten om een gokje te wagen, namelijk de opmerking dat er “spare parts” oftewel reserveonderdelen in zaten…
Bij mijn weten is er maar één fabrikant die ooit uurwerkjes gemaakt heeft met een “reserveonderdelen vakje” en dat is Excelsior Park…

Tot mijn opluchting bleken er weinig bieders die de gok ook durfden te nemen, en was mijn bescheiden bod succesvol!

Vandaag lag het horloge in een envelop op de deurmat: het was een goede gok geweest:

Het achterdeksel eraf en een blik op het uurwerk, een Exelsior Park kaliber 15 (met incabloc!):

Het reserveonderdelen vakje; gemerkt met “Pieces de rechanger” “Spare Parts” “Ersatzteile”:

En er zit zelfs nog wat in ook:

normaal gesproken zou er ook nog een balansasje in moeten zitten, nu enkel een paar schroefjes.

Wat bedoelt is met kapotte veer weet ik even niet, want na wat drukken tegen het centrumrad loopt het uurwerk even, het is ook volledig opgewonden, dus hopelijk volstaat een komplete schoonmaak- en smeerbeurt!

Als iemand me zou kunnen vertellen wat de ingeslagen code op het achterdeksel “IPO LDB79” zou kunnen betekenen (militair??) dan hoor ik het graag!

Groet,
Paul

Geniaal, die reserve onderdelen.

Geeft alleen te denken over de kwaliteit van het uurwerk, waar overigens niet veel mis mee zal zijn :wink:

Wauw, goede gok! Toch wel gaaf, dat je op basis van een zinnetje in de beschrijving zo’n prachtig uurwerk op de kop kan tikken!

leuke ouderwetse chrono hoor , heb niet veel met zakhorloges maar zo’n chrono is toch wel erg mooi.

Goede gok (tu)

Wat een prachtig uurwerk en wat geinig zo’n compartiment met reserve onderdelen.
Ik zou gedacht hebben dat dat onderelen waren die los waren gekomen :+
Daarom zetten ze er spare-parts of natuurlijk, voor mensen zoals mij.

Dat is een goeie gok! Mocht de balansas ooit gebruikt zijn voor een reparatie is
dat wel door een deskundige gedaan, want alle schroeven zien er gaaf uit.

De code: IP0 LDB79 ben ik nog nooit tegengekomen. Staat dit aan de buitenkant
van het deksel?

Groet,
Mark

Mooie aanwinst Paul(tu)

Hoi Mark,

het ziet er niet uit alsof er ooit aan is gewerkt, maar je weet natuurlijk nooit zeker (eigenlijk mag je er niks van zien als een horlogemaker aan een uurwerk gesleuteld heeft…)
De enigste afbeeldingen die ik ken van dat vakje waren van EP’s zonder schokbeveiliging, misschien dat zo’n balansas bij uitvoeringen als deze met incabloc nooit in het vakje gezeten heeft??

De code is aan de buitenkant ingeslagen:

Het zegt mij helemaal niks, en ook via Google vond ik zo gauw geen verklaring.

Groet,
Paul

Misschien het bedrijf LDB dat in 1979 naar de beur is gegaan (IPO).

BreitlingBerend Schreef:

Geniaal, die reserve onderdelen.

Geeft alleen te denken over de kwaliteit van het
uurwerk>

Oeps, da’s natuurlijk een verklaring waar ik nog niet op gekomen was :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Zit ik gisteravond te kijken naar het uurwerkje, zie ik plots een schroef in het 4e rad liggen; blijkt geen verdwaalde spare-part, maar de uurwerk-bevestigingsschroef te zijn, die het rad een beetje blokkeert; dus de schroef eruit gevist en het horloge loopt perfect op tijd, chronograaf werkt helemaal zoals het hoort en reset precies naar nul!!

Later zie ik dat je op de foto’s ook het schroefje al ziet liggen, dat was me op dat moment nog niet eens opgevallen…

Tsja, soms zit alles mee… B)-

Groet,
Paul

::o

dat is nog eens gemakkelijk sleutelen!

Wat je zegt, de enige modellen die je tegenkomt zijn die zonder schokbeveiliging. Jouw uurwerk
is echt een uitzondering. Het schoksysteem lijkt vanaf de foto van het type KIF.

Ondertussen heb ik ook nog even hier en daar gezocht naar de ingeslagen code, maar ik kom ook
niet verder. Wellicht geeft de herkomst van de vorige eigenaar nog aanknopingspunten.

Groet,
Mark

Ps. de losse schroef is ook wel weer een mooi verhaal :slight_smile:

Geweldig dattie het weer doet(tu)

Gefeliciteerd met deze aanwinst Paul!
Helaas kan ik je geen uitsluitsel geven vwb de graveringen.
LDB staat oa. voor Long Duration Balloon. Maar of dat hier van toepassing is? In combinatie met IPO? Dat ze precisie-instrumentarium gebruikte lijkt me duidelijk, wie weet ook chronografen…

http://stratocat.com.ar/artics/nsbf-history-e.htm

Mooie aanwinst, en EP heeft mooie en degelijke calibers.

Wat de gravering betreft kan ik niets vinden.

Allemaal bedankt voor de leuke reakties en ook voor de genomen moeite om mee te denken over wat de inscriptie zou kunnen betekenen.
Moeilijk om een conclusie te trekken, omdat IPO en LBD blijkbaar veel voorkomende afkortingen zijn; 79 lijkt me niet een jaartal, ik schat de leeftijd van het horloge op laat 60-er jaren (?)

Heel misschien weet de verkoper iets te vertellen over de vorige eigenaar wat een aanknopingspunt kan zijn, ik heb hem in elk geval een mailtje gestuurd, mocht er wat uitkomen dan laat ik het even weten!

Groet,
Paul

:D:D:Dhi hi hi die Paul weer :# met je neus in :)o… :~
Gaaf, en EP zijn mooie uurwerken.
Heel veel plezier me :)-D
Groeten
iwan