Even een nieuwe aanwinst tonen, gelijk een gelegenheid om een nieuwe camera te proberen… B)-
Zag een paar weken geleden een goed uitziend chronograaf zakhorloge op Ebay, klein fotootje:

En deze beschrijving:
PLEASE NOTE THE ITEM IS NOT IN WORKING CONDITION
I HAVE HAD THIS ITEM SINCE I WAS A CHILD AND UNFORTUNATELY CAN NOT GUARENTEE THE ITEM SPECIFICS AS MY KNOWLEDGE OF THESE ITEMS IS VERY LIMITED. HOWEVER A VERY REPUTABLE LOCAL ANTIQUES DEALER LOOKED AT THIS ITEM FOR ME (NO CHARGE) AND GAVE ME THE FOLLOWING INFORMATION REGARDING IT:
The watch is 60-70 years old, made from chrome and is a very good make (swiss made.)
He said it seemed as though the spring inside the watch needed replacing, and upon opening it up he said it had some spare parts inside and was immaculate internally, other than the problem with the spring causing it not to work.
Unfortunatly I can not seem to get it open.
As seen in the second picture, the watch is relatively worn on the back.
There is also a code on the back, which I have no idea what it means : IP0 LDB79
This watch probably deserves more appreciation than I can give it!
ANY QUESTIONS PLEASE ASK.
Hmm, dus niet werkend en geen foto van het uurwerk, da’s altijd zeer riskant, maar één dingetje in de beschrijving deed me toch besluiten om een gokje te wagen, namelijk de opmerking dat er “spare parts” oftewel reserveonderdelen in zaten…
Bij mijn weten is er maar één fabrikant die ooit uurwerkjes gemaakt heeft met een “reserveonderdelen vakje” en dat is Excelsior Park…
Tot mijn opluchting bleken er weinig bieders die de gok ook durfden te nemen, en was mijn bescheiden bod succesvol!
Vandaag lag het horloge in een envelop op de deurmat: het was een goede gok geweest:
Het achterdeksel eraf en een blik op het uurwerk, een Exelsior Park kaliber 15 (met incabloc!):
Het reserveonderdelen vakje; gemerkt met “Pieces de rechanger” “Spare Parts” “Ersatzteile”:
En er zit zelfs nog wat in ook:
normaal gesproken zou er ook nog een balansasje in moeten zitten, nu enkel een paar schroefjes.
Wat bedoelt is met kapotte veer weet ik even niet, want na wat drukken tegen het centrumrad loopt het uurwerk even, het is ook volledig opgewonden, dus hopelijk volstaat een komplete schoonmaak- en smeerbeurt!
Als iemand me zou kunnen vertellen wat de ingeslagen code op het achterdeksel “IPO LDB79” zou kunnen betekenen (militair??) dan hoor ik het graag!
Groet,
Paul