Dat ligt eraan hoeveel emotie jij in je hobby brengt. Ik heb één echte hobby: elektrische gitaar. Deze hobby heeft veel met emotie te maken, daarom is dit dan ook de onverslaanbare #1 voor mij.
Horloges vind ik erg mooi en ik houd ervan om erover te lezen, te zien, te voelen en om te hebben. Echter om het een hobby van mij te noemen, zo ver gaat het nog niet.
Ik denk dat het weinige emotie wat ik heb voor horloges veelal wordt bepaald door mijn bugdet, lees: het budget dat ik eraan wil uitgeven. Met ouderdom komt welvaart. Er is namelijk een heeeeeeeeel groot verschil tussen emotie van een horloge ter waarde van €5000,- en eentje van €800,-.
Dat ligt eraan hoeveel emotie jij in je hobby
brengt. Ik heb één echte hobby: elektrische
gitaar. Deze hobby heeft veel met emotie te maken,
daarom is dit dan ook de onverslaanbare #1 voor
mij.
Tuurlijk, dat verschilt ook wat/hoeveel je er mee doet. Kan me voorstellen dat je gitaar meer voor je kan betekenen dan een horloge.
Ik denk dat het weinige emotie wat ik heb voor
horloges veelal wordt bepaald door mijn bugdet,
lees: het budget dat ik eraan wil uitgeven. Met
ouderdom komt welvaart. Er is namelijk een
heeeeeeeeel groot verschil tussen emotie van een
horloge ter waarde van €5000,- en eentje van
€800,-.
Dat hoeft niet zo te zijn. Om het wat extreem te stellen. Een tijdje terug had ik een duurder deel van m’n verzameling in huis. Ik moest toen weer aan deze post denken. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,230427,230870#msg-230870
Er zaten o.a. een Omega van bijna 10000 gulden (uhm… kleine 5000 euro?) en een Rolex van 4000 euro tussen.
Enfin, welke zou ik dan meenemen? Mijn hart vertelde me in eerste instantie m’n Seiko Monster. Tuurlijk de andere klokken waren duurder en heb ik langer naar uit gekeken. Maar bij mij zit de emotie in wat ik meegemaakt heb met een horloge. En juist omdat die andere klokken zo duur zijn, heb ik ze relatief weinig gedragen en weinig binding mee opgebouwd. Terwijl ik met m’n Monster zo veel heb meegemaakt. Dus emotie hoeft niet per se verbonden te zijn met 't prijskaartje.
Tuurlijk sputterde m’n kop me tegen! Maar dat is weer een andere discussie
Nee, je begrijpt mij verkeerd. Vergelijk het met een Porsche en een Ferrari, van een model welke concurrenten van elkaar zijn. De Ferrari is een stuk duurder, maar dan heb je ook meer emotie en ziel (merk, geschiedenis, motor). Met de Porsche, tja, wat heb je dan? Alleen een sportauto.
No offence voor de Porsche-eigenaren hier op het forum, maar ik vind dat Porsche ze niet meer maakt sinds de 993.
Daarmee wil ik zeggen: meer betalen -> merk, geschiedenis, etc. = emotie. Je kunt het vergelijken met een Steinhart Ocean en een Longines Legend Diver: bij welke denk jij aan meer emotie?
Als je snapt wat ik bedoel. -
Een band opbouwen met een horloge is een ander verhaal; daarmee kan zelfs een Tauchmeister (voor die persoon) waardevoller worden dan een Rolex, bijvoorbeeld als je veel hebt meergemaakt met dat horloge of als het een erfenis is.
Tja - rugby zit er niet meer in… ben bang dat mijn ouwe lijf de tackels niet meer zo geslaagd vind en - na vele jaren - zijn mijn knieen ook wat gaan tegensputteren…
Voor wat betreft horloges; ik geloof dat ik op 10-jarige leeftijd voor het eerst stond te kwijlen voor de etalage van de juwelier, en ik zal dat over 30 jaar NOG wel doen
Ik vind dat je geheel gelijk hebt. Echter heeft de Ferrari marketing en minder emotie dan vroeger. Als je kijkt naar Porsche hebben die als het gewed is meer behaald in de historie en schitterende technieken. Maar goed… nevermind haha het is tenslotte geen horloge discussie
Maar ik denk dat er ook verschil zit in emotie als je kijkt naar producent en consument.
Rolex heeft veel emotie met het maken van de 3135 (gehad). Terwijl de consument hier misschien anders over denkt.
Sommigen worden moe van zichzelf. Sommigen zijn 't
virus kwijt. Sommigen zien de fun er niet meer van
in.
Zou bij jou ooit deze mooie hobby die ons bind
kunnen sneuvelen? Waarom wel/niet?
Enneh… beetje offtopic, is (zijn) er wel eens
een hobby gesneuveld? En hoe kwam dat?
Ik verwacht niet dat deze hobby ooit gaat verdwijnen. Hij is er met wat ups en downs namelijk altijd al geweest.
Een andere grote hobby is wel gesneuveld. Ik was erg actief rond home theater. Echt vanaf het begin toen je nog helemaal alles zelf mocht uitzoeken. Uiteindelijk geeindigd met een fantastische thuisbios met alle toeters en bellen om het vooral optimaal te laten klinken. Die is weg en ik mis het geen seconde…
Ik kan mij altijd vol in een hobby storten maar het kan ook zo over zijn. Hoewel het altijd wel blijft sluimeren.
Bijvoorbeeld op sportief gebied heb ik vroeger (15 jaar geleden) aan sloeproeien gedaan, de afgelopen 7 jaar aan peddelen in een Drakenboot, tussendoor verslaafd aan roeien op de ergometer (Concept2 indoorroeien) en sinds een maand ben ik helemaal verslingerd aan zeeroeien in een zeewaardige sloep vanaf Scheveningen. Het blijft blijft dus altijd boeien.
Zo is het ook met horloges, het kan een paar maanden wat rustiger zijn op dit gebied maar soms bloeit het in alle hevigheid weer op. Ik kan mij niet voorstellen dat de belangstelling voor horloges compleet verdwenen zal zijn want ook dit heeft mij altijd al beziggehouden. Weliswaar is het de afgelopen 3 jaar bijna een obsessie geworden.
Zo ben ik ook qua muziek, periodes waarin ik veel naar optredens ga kijken en dan weer heel lang niet. Periodes waarin ik veel naar nieuwe muziek luister en dan weer niet.
Ook deze hobby heeft meerdere kanten. Horloges zal ik altijd mooi blijven vinden. Genieten door er naar te kijken is een deel van de hobby zoals ik hem beleef. Het aanschaffen van nieuwe exemplaren is een ander deel. Afhankelijk van het budget komt het daar vaker of minder vaak van. Ook dit forum hoort bij de hobby. Soms lees en post je wat vaker, soms heb je het allemaal even gezien omdat er steeds dezelfde onderwerpen voorbij komen. Toch blijf ik terugkomen, gewoon omdat het blijft kriebelen.
Tot een goed jaar geleden was ik helemaal into moderne kunst. De muren werden overbeladen met de mooiste werken die steeds meer moeten wijken voor foto’s van mijn grootste hobby, mijn zoon. Ik kan nog steeds genieten van een mooi werk, maar ik merk nu dat ik sommige hiervan liever te gelde maak om een horloge van aan te schaffen.
Met horloges heb ik dezelfde binding als Bosnialove
Om het een hobby te noemen gaat me wat ver, het blijven puur materiele zaken.
Kitebuggy rijden en racen in het Nederlands kampioenschap is een echte hobby van me, mede door het feit dat ik mijn energie en ei er in kwijt kan en dat het zeer ontspannende werking heeft naast het drukke leven.
Het is eigenlijk de enige hobby waarvan ik weet dat ik het zal blijven doen totdat ik het misschien om fysieke redenen niet meer zou kunnen (op een gegeven moment zal het te zwaar worden voor iemand die ouder wordt)
Zo ver is het gelukkig nog lang niet.
Het hardlopen en basketballen zijn gesneuveld toen de knieën niet meer konden. Tegenwoordig is het mountainbiken. Ik restaureerde vroeger Kreidlers, door de volstrekt idiote prijzen ben ik daar ook mee gestopt. Ik sleutel tegenwoordig aan Honda CB 4-cilinders. Hobby’s sterven niet bij mij, ze evolueren.
Een band opbouwen met een horloge is een ander
verhaal; daarmee kan zelfs een Tauchmeister (voor
die persoon) waardevoller worden dan een Rolex,
bijvoorbeeld als je veel hebt meergemaakt met dat
horloge of als het een erfenis is.
Ah, dat bedoel je met emotie. Tja, is ook een breed uitlegbaar begrip. Ik bedoelde meer de band met t klokje.
Ik fiets al mijn hele leven en reeds 34 jaar lid van de grootste fietsvereniging van NL. Fietsen zal ik blijven doen totdat ik zelf sneuvel. Ik hoop dan naar de eeuwige fietspaden te gaan
En “in het schaatsen” zit ik ook al vanaf mijn 14e.
Zoals het nu lijkt zal ook de horlogehobby niet gauw verdwijnen.
Mijn passie voor horloge kan ik prima combineren met mijn andere hobby, motorrijden. De horlogehobby speelt zich voornamelijk af via internet, via dit verslavende forum om precies te zijn. Even snel de gebruikelijke ronde maken: forums, e-Bay en soms chrono24 (tu)
Vooral als die teveel op werk of een obsessie begint te lijken.
Het “geheim” achter het leuk blijven vinden van een hobby, schuilt volgens mij in het feit dat je ze kalmaan moet beleven en opbouwen.
Hardlopers zijn doodlopers, wanneer je in racetempo een “collectie” gaat opbouwen, is de leut er zo vanaf. Zelf vind ik het leuk om rond te neuzen naar een specifiek item, en dan doorop de “jacht” te openen. Het op een leuke manier in bezit krijgen voor de juiste prijs maakt daar een belangrijk deel van uit.
Een portomonee trekken, en zo aftikken kan iedereen, als je maar Euro’s hebt.
Maar iets interessant aankopen, en voor een scherpe prijs in bezit krijgen is een heel andere tak van sport, en mijns inziens hoort dat bij de hobby.
Vooral als die teveel op werk of een obsessie
begint te lijken.
Het “geheim” achter het leuk blijven vinden van
een hobby, schuilt volgens mij in het feit dat je
ze kalmaan moet beleven en opbouwen.
Hardlopers zijn doodlopers, wanneer je in
racetempo een “collectie” gaat opbouwen, is de
leut er zo vanaf. Zelf vind ik het leuk om rond te
neuzen naar een specifiek item, en dan doorop de
"jacht" te openen. Het op een leuke manier in
bezit krijgen voor de juiste prijs maakt daar een
belangrijk deel van uit.
Een portomonee trekken, en zo aftikken kan
iedereen, als je maar Euro’s hebt.
Maar iets interessant aankopen, en voor een
scherpe prijs in bezit krijgen is een heel andere
tak van sport, en mijns inziens hoort dat bij de
hobby.
Groet,
Nico.
Horlogefun is op zooooveel verschillende manieren te beleven.
(home/‘micro’)computers waren mijn grote hobby sinds begin jaren '80.
Niet zozeer gamen, (‘computerspelletjes spelen’ zoals dat toen nog heette) maar het zelf programmeren, ontdekken en doorgronden van hoe mijn 8 bitter werkte.
Nadien ben ik ook informatica gaan studeren en inmiddels werk ik ondertussen al bijna 20 jaar in de IT. De belangstelling is gebleven, maar hobby wordt werk en een hobby is het al lang niet meer.
Bij nader inzien is het hobbyen langzaam maar zeker naar de achtergrond verdreven tegelijkertijd met de opkomst van de PC-eenheidsworst.
De kick van mijn eerste zelfgeschreven werkende programma in 6502 assembler herinner ik me nog levendig en is nooit meer geëvenaard…
Een horloge draag ik toch wel, het enige dat misschien ooit gebeurt is dat ik er (maar) een stuk of 5 zal hebben. Alleen maar heilige gralen
Mijn andere hobby motorrijden heb ik al ooit eens opgegeven. Echter drie jaar later was er weer een motor. Toen ik weer zou stoppen had ik binnen een maand een klassieke ducati gekocht… Ik denk dus niet dat mijn hobby zal sneuvelen.