In mijn collectie zitten een aantal horloges waaronder 1 automaat (Prisma) en 1 handopwinder (Alpina) en verder wat quartzuurwerken.
Het geluid dat de quartzuurwerken produceren is nagenoeg niks. De automaat hoor je als je goed luistert lopen. Echter word ik behoorlijk ‘getikt’ van het geluid van de handopwinder. Hoewel ik het een prachtig horloge vind erger ik me aan het geluid. Als ik aan het werk ben en achter de computer zit hoor je het horloge tikken, dit terwijl er gewoon collega’s praten en er radio aan staat. Ik draag het horloge (natuurlijk gewoon) om m’n pols en hou het niet aan mijn oor.
Is dit de charme van een handopwinder?
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit zo ervaren…
Een Swatch tikt ook flink hoor. Tja als je er niet van kan slapen moet je hem niet naast je bed leggen. Ik vind het geluid van een vintage handopwinder soms best wel mooi klinken.
In die Alpina zit zeker een 6497? Zit ook in mijn MeisterSinger, maar stoor me er totaal niet aan, of mijn gehoor is niet geoed meer Hoor hem dus wel luider tikken dan de rest, maar vind het wel mooi!
Ik begrijp al jullie meningen (zo denk ik er ook het grootste gedeelte van de dag over) maar op het moment dat ik me echt goed moet concentreren wordt het lastig :#
Er zit overigens een Caliber Al 650 in … Weet niet of deze gelijk is aan die van de Meistersinger?
Is voor mij juist de charme van een non-quartz horloge.
Dat een handopwinder nog harder tikt dan dan een automaat vind ik nog meer charme aan zo’n uurwerk toevoegen.
Als het je irriteert ben je waarschijnlijk een echte quartz liefhebber die niets heeft met de mechaniek van een “echt” mechanisch uurwerk.
Swatch heeft ooit besloten om zijn horloges een harde tik mee te geven om aan te tonen dat ze van goede kwaliteit waren (…) Bedenk dat aan het begin van de jaren 80 een ware strijd woedde tussen quartz en -gemakshalve- niet-quartz, waarbij tikken een kwaliteitssymbool zou zijn.
Per horloge verschilt het of je 'm hoort tikken of niet. Sommige handopwinders hoor je beter dan een automaat, maar andersom kan ook! Vooral de Valjoux 7733/7734 handopwinders hebben een luide stem en tikken langzaam. Automaten met een Lemania 5100 uurwerk hoor je bijna niet. Misschien heeft de luidheid ook wat met het tikgetal te maken: hoe hoger het getal, hoe stiller het horloge.
Terug naar de quartzen: de Sinn EZM2 hoor je helemaal niet: de olievulling in het horloge dempt ieder tikgeluid!
Is voor mij juist de charme van een non-quartz
horloge.
Dat een handopwinder nog harder tikt dan dan een
automaat vind ik nog meer charme aan zo’n uurwerk
toevoegen.
Als het je irriteert ben je waarschijnlijk een
echte quartz liefhebber die niets heeft met de
mechaniek van een “echt” mechanisch uurwerk.
Ieder het zijne natuurlijk.
Mijn beste,
Idem dito…………….
En zo rond middernacht, met veel tam-tam de datum horen verspringen.
Alsof er een heuse ‘mechanieker’ in het horloge huist. Fantastisch gewoon!!
… alleen moet ik toegeven dat sommige te hard tikken (met name bij de oudjes :))
Ik heb er zelfs ooit eens één moeten verkopen onder dwang van mijn vrouw (die werd er getikt van :+)
Is voor mij juist de charme van een non-quartz
horloge.
Dat een handopwinder nog harder tikt dan dan
een
automaat vind ik nog meer charme aan zo’n
uurwerk
toevoegen.
Als het je irriteert ben je waarschijnlijk een
echte quartz liefhebber die niets heeft met de
mechaniek van een “echt” mechanisch uurwerk.
Ieder het zijne natuurlijk.
Mijn beste,
Idem dito…………….
En zo rond middernacht, met veel tam-tam de datum
horen verspringen.
Alsof er een heuse ‘mechanieker’ in het horloge
huist. Fantastisch gewoon!!
Orologio Signaturis Temporis.B)-
Lekker op je zij in bed gaan liggen met je handopwinder om de pols in rusthouding
naast je hoofd op het kussen. Ben je zo in dromenland hoor.
Ik heb er gelukkig amper last van. Alleen met slapen als ik em naast m’n oor heb.
Alleen m’n tourbillon tikt dermate hard, dat 't wat stoort tijdens de nachtrust. Maar die draag ik zelden. En helemaal niet meer mee naar bed. Mist lume.
Maar de ergenis kan ik me wel voorstellen. Tijdens m’n middelbare schooltijd had ik een Baywatch quartz klok. (Zelfde foto als die ik een tijdje geleden poste, kan em ff niet zo gauw terugvinden)
Die tikte zo hard dat ik er knetter van werd. Op een gegeven moment was het batterijtje op en heb ik 't maar zo gelaten.
Echter word ik behoorlijk 'getikt’
van het geluid van de handopwinder. Hoewel ik het
een prachtig horloge vind erger ik me aan het
geluid. Als ik aan het werk ben en achter de
computer zit hoor je het horloge tikken, dit
terwijl er gewoon collega’s praten en er radio aan
staat. Ik draag het horloge (natuurlijk gewoon) om
m’n pols en hou het niet aan mijn oor.
Is dit de charme van een handopwinder?
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit zo
ervaren…
Door je post vond ik 't een gepast moment om m’n luidde handopwind tourby weer om te doen. Even ter vergelijking, ik vermoed ook dat je Alpina een 6497 heeft. Ik heb nu m’n Pellikaan met 6498 om. En de tourby tikt voor mijn gehoor meer dan 2x zo luid.
Ik vind het best leuk om soms even bewust te luisteren naar 't getik. Maar als ik ergens anders mee bezig ben, zoals nu achter de computer, dan wordt ik er best door afgeleidt.
Je bent niet de enige die getikt wordt van dat getik. Duik nu m’n nest in, dus hij moet helaas alweer plaatsmaken voor een andere.
Ofwel dus toch hetzelfde caliber als de Pellikaan waar Marnix ook af en toe getikt van wordt
Ben blij dat er mensen zijn die hetzelfde ervaren.
Er werd in een van de vorige posts gesuggereerd dat ik dan een ‘quartzliefhebber’ zou moeten zijn. Gelukkig kan ik dat zelf het beste beoordelen en is dat dus niet zo.
Ofwel dus toch hetzelfde caliber als de Pellikaan
waar Marnix ook af en toe getikt van wordt
pellikaan heeft bijna eenzelfde soort uurwerk. alleen zit de seconwijzer bij mij op 6 en als het is bij jou op 9?
en t s niet het getik van de pellikaan die storend vind, maar die van mn tourbillon horloge.