Beste horlogefans,
Ik heb het volgende probleem. Mijn geliefde Tusal-horloge, 30 jaar geleden geërfd van mijn opa, en sindsdien vrijwel onafgebroken door mij met heel veel plezier gedragen, is van de week gevallen.
Pats boem, einde oefening, lijkt het. Loop nu noodgedwongen met een ander horloge, maar dit voelt niet echt lekker… Het opwindradertje van de Tusal is afgebroken. Daar schijnt een dun staafje aan vast te zitten van een paar centimeter lengte. Het radertje is nu met één centimeter van het staafje eraan vast afgebroken. De rest van het staafje zit dus nog in het mechanisme. Ben al bij een paar juweliers/horlogemakers hier geweest, maar dat wordt een dure grap zeggen zij.
Daarom wend ik mij tot jullie. Is er iemand die hier een oplossing voor weet en die mij niet meteen handen vol geld gaat kosten? Eerlijk gezegd heb ik dat niet.
Ik heb er twee fototjes bij, maar die krijg ik hier niet ingeplakt.
Dank alvast.
Frank Heijster,
Nijmegen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de kroon met een stuk opwindstift is afgebroken. Dat zou betekenen dat alleen de stift vervangen moet worden en dat is geen dure klus (als er verder niks stuk is).
Ik wil het eventueel wel voor je doen, maar misschien zijn er mensen die dichter bij Nijmegen wonen dan ik die het even kunnen doen.
2 likes
Damn thats sucks man, maar ik denk ook dat het inderdaad alleen de stem/opwindstift is zoals wbcoupe aangeeft…
Als hij hard genoeg valt om de opwindstift te kunnen breken, dan houd ik mijn hart vast voor verdere schade. Ik hoop het niet voor je.
1 like
Wat leuk dat je deze hulp aanbiedt,
1 like
Je roept soms wat in een opwelling. 
Het is geen lastige klus, meestal een paar minuutjes werk.
Mocht het nou een horloge vol met Radium zijn dan bedenk ik me misschien. 
Welkom op HF! Leuk dat je dit horloge al zo veel jaren draagt!
Mechanische horloges zijn bijna altijd reparabel. Zelfs als er een onderdeeltje niet verkrijgbaar is, kan het nagemaakt worden.
Heb je een foto van je horloge? Het liefst zien we ook nog een foto van het werkje, denk je dat je het deksel er af krijgt? Een schroefdeksel kun je doorgaans met een tot een bal gefrommelde reep duct tape veilig open krijgen. Een klikdeksel met een mesje (voorzichtig!), maar zoek even op youtube naar aanwijzingen.
Een erfstukje wat je altijd draagt verdient goed onderhoud, heeft het horloge wel een paar keer een beurt gehad in die 30 jaar?
Kom nog eens terug als het horloge weer in orde is!
1 like