Gevonden: Atlantic van grootvader

Enkele weken geleden heb ik tijdens een grote opruimactie bij mijn grootmoeder ergens achterin een lade onderstaand horloge gevonden.

Optisch ziet het horloge niet al te best uit maar hij werkt nog wel. Verder is echter weinig bekend over de Atlantic. Ik weet dat mijn grootvader het horloge waarschijnlijk tot eind jaren 60 gedragen heeft. Over het merk: Atlantic kan ik weinig vinden. Het is een oud Zwitsers merk dat in 1888 is opgericht en tot op de dag van vandaag op relatief kleine schaal horloges produceert. Ik heb zelf geen idee welk model het is, maar zie op Chrono24 wel een aantal vergelijkbare horloges staan, deze hebben echter geen ‘ringen’ op de dial. Ook lijken deze horloges (vaak Worldmasters) net wat groter te zijn dan 30mm.

Ik ben erg benieuwd naar het type en de productieperiode!

Wie o wie kan mij helpen?!

1 like

Type en productie periode kan ik je niet mee helpen. Lijkt me eind jaren 50, midden jaren 60. Bij andere merken is het vaak zo dat er binnen typen verschillende dials voorkwamen… zeker nu 70 jaar later is het precieze type vaak niet meer te achterhalen. Misschien dat binnen in de case of op de kast nog wat nummers staan?

Kast ziet er niet zo best uit… maar is ook helemaal niet zo slecht. Zeker de plaat en wijzers lijken in prima staat. Je kunt het glaasje waarschijnlijk oppoetsen met polywatch. Dan lijkt het al snel 10x beter.

Na 60 jaar is de olie droog en slijt het ding als een malle mocht je het willen dragen. Zou het horloge dan wel laten servicen.

1 like

Plaat en wijzer zijn inderdaad nog in erg goede staat, het plexiglas bevat gelukkig ook geen diepe krassen. Eigenlijk bijzonder dat de kast dan toch zo beschadigd is. Het horloge lijkt verder nog redelijk goed te lopen met een afwijking van 12 seconden op 6 uur.

Op de deksel staat ook nog het een en ander maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van!