Afgelopen week vond ik een horloge in de lade van een kastje op zolder.
Nee, grapje!
Niet zo lang geleden heb ik een Orient Sea King overgenomen van een gewaardeerd lid van een forum. Het horloge past goed bij een recentelijk gekocht lila T-shirt.
Zoals gebruikelijk ben ik daarna ook wat reviews gaan bekijken om het plezier te vergroten
Wat blijkt uit de reacties? De versie die getoond wordt is nep! Helaas lijkt die versie erg op mijn horloge.
Het is geen groot probleem, want het horloge bevalt me prima, maar toch…
Hoe kan ik dit horloge dateren/beoordelen of controleren. Mijn zoektocht op internet bracht me inderdaad meer varianten, maar het was helaas niet duidelijk welk model de juiste is.
Ik ben geneigd te zeggen dat deze fake is. De originele heeft een “opgelegd” logo op de achterzijde. Nummer wijkt af van gangbare nummers? De datumschijf lijkt ook nieuw te zijn.
Wellicht dat er nog anderen zijn die beter op de hoogte zijn. Is wel een gaaf model
Deze variant heb ik thuis niet, maar de achterkant heeft niet netjes in het midden gestanst laurier (?) blad en is de kast verchroomd? Moet ie niet van staal zijn? (Of is dat normaal)
inderdaad het is een leuk horloge en zeker een opvallende verschijning om de pols. Alleen jammer als het als een nepper voelt. Je zou het ook kunnen bekijken als een re-issue, zoals er wel meer zijn. Zeker gezien de staat en het vergelijk met het Catawiki exemplaar.
Dat is ook best een fijne benadering. Ik las online wat opmerkingen over samengestelde Sea Kings.
Er is zichtbaar verschil met het catawiki exemplaar en de caseback die @Aamon deelde.
Ik dacht in eerste instantie ook dat het een vintage model is. Ik hoop dat iemand een soort van basis foto’s uit een catalogus heeft ofzo. Dat zou ik nou leuk vergelijken vinden.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe in ieder geval.
Als ik jou was, zou ik eens bij een juwelier langs gaan. En dan eentje die al 100 jaar bestaat zeg maar. Die kunnen je echt wel vertellen of het echt is of niet.
Om eerlijk te zijn heb ik vrij veel vertrouwen in de kennis van dit forum. Dat zegt niets over zeer ervaren juweliers, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Orient is een merk dat niet standaard in bijvoorbeeld 's Hertogenbosch in de vitrine ligt volgens mij.
Op fb zit een fanatiek Oriënt clubje die heel direct kunnen zijn. Maar zeer deskundig. Ik had een vergelijkbaar model wat idd een reissue blijkt te zijn maar wel compleet echt. In de Filipijnen worden ze ook gemaakt voor/door Oriënt
Er is een Oriënt servicepunt in ned of in ieder geval een juwelier die ze repareerd. Ik heb mijn oude orient perpetual daar heen gestuurd. Was in Amsterdam
Misschien (kun je niet zeker van zijn bij wish) geen nepper, maar heruitgave. Hier, wellicht, het antwoord op je vraag: Orient Watches | Wish
Case zou origineel wel van staal moeten zijn.