Gevonden op zolder.

Tijdens wat opruimen op zolder kwam ik deze tegen. Geen idee, denk van mn opa geweest. Weet iemand soms meer over dit zakhorloge. Mooie bijkomstigheid, opgewonden en loopt.

Een foto erbij is wel handig :wink:

Hahaha vergeten

2 likes

Mooi, hoor.
Als je meer wilt weten zijn, om te beginnen, ook foto’s van alle merktekens in de deksels, en van het uurwerkje binnenin, onmisbaar. En de diameter van dat uurwerkje…

Heb je het glas en de rand waar die in zit nog?

Nee helaas is dit alles

Ik zal hem morgen eens open zien te krijgen.

1 like

Ik heb m open. Hier wat foto’s

2 likes

1 like

Mikrolisk zegt er het volgende over.

2 likes

Bedankt voor de moeite

Ik heb pas ( hier op HF) geleerd dat dit een ’ hunter’ model genoemd wordt.
Dat betekent dat er een dichte klep voor de wijzers zit. En: meestal de kroon bij de 3, in tegenstelling tot gewone zakhorloges ( bij de 12)
Het is een goede kwaliteit! Chronometer norm was ( behalve enkele uitzonderingen -Oris- )alleen te behalen met gesteende ankers.
Dat werd later de norm.
Maar dus mooie afwerking en hoge precisie.
Misschien is het mogelijk om een glaasje te zoeken dat er toch in past zelfs zonder bezel.
Ik schat deze uit ca 1925- 1930
Hier een verkochte…

2 likes
  1. Ik vind het een mooi horloge.
  2. De kast is verguld, niet massief goud: “plaque or laminé”
  3. Het uurwerkje is de Corgémont 2 Savonette-versie, in het Zwitsers Handelsamtsblatt van 30 december 1912 gepubliceerd. Zoals bij veel zakhorloges bestaat er ook een Lépine-versie, met de kroon op 12 (zie afbeelding van @basvg). De Engelse benamingen zijn resp. “Hunter” en “Open face”.
  4. De datering is niet 100% zeker te geven. In elk geval dus ná 1912. Het gebruikte type wijzers wijst, zoals Bas stelt, zeer waarschijnlijk op de jaren 1920-1930.
6 likes