Gevonden Zakhorloge

Bedankt!

Ik betwijfel altijd of dat in de praktijk wel zo was/is.

2 likes

Weet ik inderdaad ook niet zeker. Het risico dat je ze laat vallen zou wel eens groter kunnen zijn (hoewel veel mensen zo’n ding aan een ketting dragen) dus het is inderdaad de vraag of het risico op een gebroken tap kleiner is bij een zakhorloge. :thinking:

2 likes

Ik blijf voorlopig bij mijn eerdere mening, dat ik het klokje vóór 1945 schat, meer precies: jaren '20 of '30 en dat baseer ik dan- naast het uurwerk - ook op de kastrand en wijzervorm. :relaxed:

2 likes

Bedankt @Klokkengek, @Hieronimus en @wbcoupe!

Dit verschaft al meer duidelijkheid…
Misschien helpt deze foto nog:

Verder geniet ik van de losgemaakte discussie!
De passie straalt er vanaf en is aanstekelijk haha… :smile:

2 likes

Hoi Robbert,

Welkom nog trouwens op het enige echte Horlogeforum van de héle wereld…van Nederland! :relaxed:

Ja mooi he?! Die passie die we hier aan de dag leggen. Soms wordt er ‘doorgeslagen’ en dan kan het weleens een rel worden, maar in deze hoek van het forum gebeurt dat zelden. We zijn het met passie met elkaar oneens … of eens ! :+1: :relaxed: Het is heel leuk en heel erg leerzaam ook!

Groet, Harry.

1 like

Het zeer kenmerkende font zou ik in de jaren 40 plaatsen. Mijn 1947-1948 Delbana heeft eenzelfde “glooiende 4” (maar dan met open 6 en 9). Heb er zeker een kwartier op gezocht maar kon geen hard jaar van introductie vinden. (van dat font)
Verder moet je niet vergeten dat er net zo lang op traditie wordt teruggegrepen als dat er fonts worden gebruikt. Denk maar aan nu populaire 70s look. Er kunnen in 1950 best design cues uit 1925 gebruikt zijn.
En zouden deze kalibers inderdaad 20s tot de 70s gebruikt zijn? Ik zie de aanpassingen aan ton- en veerkloof en balans, en de robijn-reductie, maar een halve eeuw zou wel lang zijn imho.
Ik zou het bouwjaar schatten op 1945 tot 1950 (en ook wel tot 1955)

2 likes

Dat is uiteraard helder.:relaxed: Misschien heb je gelijk, zou natuurlijk best kunnen. Zoals je ziet hou ik een marge aan van ongeveer 25 jaar in dit geval (1920 tot 1945) en dat doe ik expres. Ik ben geen taxateur en pretendeer dat ook niet te zijn en bovendien geen kundig Googelaar.:grin: Ik put uit mijn eigen bescheiden ervaring- voor wat het waard is en ben niet voldoende geschoold om exact te dateren. Ben wel benieuwd of er nog meer mensen met inzichten komen :relaxed:

2 likes

Ik ben ook geen taxateur hoor! Het had wel geholpen als iemand wist wanneer dat font was geïntroduceerd, dan wist je met grote waarschijnlijkheid hoe oud het maximaal zou zijn.

2 likes

Nog een tijd op hallmark gezocht, maar dat is echt een doolhof op het web.

2 likes

Bedankt voor de moeite en een ietwat verduidelijking!
Toch leuk om te zien dat het antwoord niet eenduidig is.
Dat maakt het des te leuker en mysterieuzer (voor mij tenminste :wink:)!

Al wat leuke (bescheiden begin) modellen gevonden die ik binnenkort eens af ga halen!
Mocht er interesse zijn post ik wat foto’s… haha

1 like