Tijdens mijn vakantie heb ik een zakhorloge gevonden op een lokaal marktje in Zuid-Frankrijk.
Het trok mijn aandacht door het merk Lockheed wat mij niet als een typisch horloge merk leek.
Heb het meegenomen omdat uurwerken mij al langer interesseerden en ik er een hobby van wil maken.
Hierbij dus twee verzoeken…
Graag ontvang ik tips over wat en waar ik het beste kan beginnen met lezen (boeken/websites) met name gericht op antieke uurwerken en eventuele informatie over Astrolabes is ook welkom.
Verder zou ik graag wat meer willen weten over het zakhorloge aangezien ik er zelf niks over kan vinden.
Mijn dank is groot.
Dit is een heel goedkoop zakhorloge, er zit namelijk een penanker uurwerk in, en de beste eigenschap daarvan was dat ze goedkoop waren. Echt oud is het ook niet, ik vermoed jaren 70.
Uurwerkje is een Parrenin 45 of een Müller-Schlenker 17a. Of in elk geval familie ervan :
Hoi Wilko, met je eens behalve wat betreft de leeftijd. Ik zie geen antichoc systeem, wat het klokje normaal gesproken voor ongeveer 1945 zou dateren. Misschien is dit een uitzondering, daar ben ik benieuwd naar uiteraard:slight_smile:
Ik denk dat penankers veel langer zonder shockprotectie zijn gemaakt. Penankers waren er vooral om goedkoop te zijn en shockprotectie was duur, mooie manier om te besparen dus. Zeker bij zakhorloges die je toch minder gauw ergens tegenaan stoot dan polshorloges.
Inderdaad; daar lijkt het zeker op; niet het twijfelen natuurlijk …
Die uurwerkjes die jij eerder aangaf:
[quote=“wbcoupe, post:13, topic:120428”]
Uurwerkje is een Parrenin 45 of een Müller-Schlenker 17a
[/quote]…
die hadden het weer wél… Schiet mij maar lek!
Het is wel leuk om er zo mee bezig te zijn. Ik ben duidelijk niet ver genoeg geschoold om van alle varianten en uitzonderingen op de hoogte te zijn, daarom is dit zo leerzaam.