Gevonden zakhorloge

Beste lezers,

Graag zou ik informatie willen inwinnen over een zakhorloge die ik met mijn metaaldetector heb gevonden.
Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben midden 40, wij hebben in gelukkig gezin met in totaal 6 kinderen (samengesteld). Woonachtig in het zuiden van het land en werkzaam als Chef-kok.
Als grote hobby doe ik aan metaaldetectie en het is ongelooflijk wat er allemaal in de grond te vinden is.
Zo ben ik hier terecht gekomen want ik heb op oudejaarsdag een zakhorloge gevonden en daar zou ik graag meer over te weten willen komen en misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Bijvoorbeeld, uit welk tijdsperiode komt het horloge? In welk land is het gemaakt? Wie is de maker? Zou de rand van rosegoud gemaakt kunnen zijn? En alle informatie die verder nog beschikbaar is?

Alvast heel erg bedankt!

P.s. ik hoop dat het uploaden van de foto’s is gelukt!

Groet Benny

6 likes

Hi benny,

Heb je meer foto’s? Ook van de wijzerplaat.

De kast lijkt silver gezien de stempel (0.800)

De vogel (fazant) is volgens mij Zwitsers. Werd gebruikt tussen 1880 en 1933.

Ik zie geen knopje bij de kroon dus het horloge is waarschijnlijk uit de latere kant van die range.

1 like

Hoi Ruud,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Bovenop het horloge zit wel een klein knopje.

1 like

Ah, die plaat is wel fubar. Je kan kijken of t movement nog iets van een merk bevat waar je iets mee kunt.

Knopje wijst op een ouder movement uit die range.

1 like

Leuke vondst, de kast is van 3e gehalte zilver en Duits (keurmerk maan en kroon) het uurwerk zal een Zwitsers cilindergang uurwerk zijn periode 1900-1920 geschat

1 like

Haha ja het horloge heeft waarschijnlijk 100 jaar in de grond gelegen. Het binnenwerk was er nog slechter aan toe en heb het een beetje schoongemaakt.

7 likes

Hoi B1,

Dankjewel voor je reactie, zou de rand van rosegoud kunnen zijn? Koper lijkt mij namelijk aangetast na zoveel jaren in de grond

Ik zou dan eerder denken aan “vermeil”, verguld zilver. Dat is iets wat begin vorige eeuw wel regelmatig voorkwam bij zakhorloges. De buitenste rand van de kast was dan verguld, vaak in rosé goud. Maar dat is dan maar een heel dun laagje bovenop het zilver, geen massief goud.

2 likes

Precies

2 likes

Leuke vonst hoor! Obv het uurwerk kun je helaas ook weinig opmaken van de manufacturer…
Ik ben dan altijd benieuwd naar het verhaal achter het horloge, maar dat is lastig in deze :wink:

1 like

Het driehoek rondje logo in de deksel is gebruikt door Alpina. Zou ik dan ook ergens op net uurwerk verwachten.

3 likes

Hoi Jenneke,

Bedankt voor je reactie en ik denk dat ik hem onder andere dankzij jou heb gevonden!
Deze lijkt er heel veel op, jammer dat er geen afbeelding van de achterzijde bij zit.

2 likes