Gevraagd: Informatie over Eska

Met Kerst was ik bij mijn ouders, en mijn vader heeft een leuke horlogerverzameling van voornamelijk horloges uit de jaren '60 en '70. Mijn oog viel op een mooie Eska die hij ooit NOS heeft gekocht in Duitsland. Omdat m’n vader zei dat er ook een mooi uurwerk inzit, hebben we het even open gemaakt. Helaas is niet te zien wie het uurwerk heeft gemaakt. Inmiddels ben ik er achter dat Eska staat voor Sylvain Kocher en dat het een etabliseur was die ook de merknaam Royce voerde en dat de meeste uurwerkjes van Ébauches S.A. kwamen. Maar nu is Ébauches S.A. geen merk, maar een holding van AS, FHF, Landeron, etc. (zie
http://watch-wiki.de/index.php?title=Ébauches_SA
).

We hebben gezocht naar een beeldmerk op het uurwerk, maar dat staat er niet in. Het enige is het nummer 6692, maar ik betwijfel of dat van de maker van het uurwerk komt.

Mijn vraag is of iemand het uurwerk herkent, en me kan vertellen wie de maker er van is geweest. Voor een ‘Ebauche’ vind ik het erg mooi.

Leuk klokje, ziet er vrij ongebruikt uit. (tu)
Het uurwerkje lijkt op een oude Unitas.
Hier in 12 1/2 lines diameter, kal 144

In 10 1/2 lines is het kal 156

Groeten, Chris.

Ik heb ook 3 (18kt) Eska’s liggen.
Allemaal in NOS conditie.

Ze gingen niet veel, ze zien er subliem uit en ze hebben een fantastisch mooi glas.

Ik heb er eentje open gemaakt. Proper, kwaliteitsvol ogend werk.
Daarnaast loop hij even nauwkeurig dan een 10 maanden gelden gereviseerde Breitling …

Dat kon hem wel eens zijn! Bedankt! Ik ga het plaatje uitprinten, kan m’n vader dat erbij bewaren, vindt ie leuk.