Gewetensvraag - opknappen Edox Les Bémonts?

Ik geef toe… dit lijkt vast weer zo’n topic “erfstuk van me opa”… maar dan hopelijk toch net even anders!

Kreeg vandaag van mijn vader zijn (kapotte) horloge, dat voorheen nog van mijn opa is geweest.
Geen geweldig erfstuk (de Rolex GMT waren zeker uitverkocht), helemaal niet gezien de huidige staat, maar ook weer geen rommel - en toch met een beetje sentimentele waarde.

Wat is er aan de hand? Hoewel het horloge nog in toonbare staat is, is het uurwerk zelf compleet gaar. Waarschijnlijk heeft de kroonpakking het begeven, gaandeweg water erin gekomen, met alle ellende van dien… kroon + stift zitten er los in.
Vader was al bij de dorpjuwelier geweest en de reparatie zou minimaal 200 euro bedragen. Kortom, kon het ding nog net voor de kliko behoeden (hij was al onderweg…)

Dan de gewetensvraag. Wat doe je met zoiets?
Geen idee of de kosten inschatting realistisch is, gezien quartz zal het hele uurwerkje wel vervangen worden. En aangezien het nogal een plat klokje is, misschien van ‘n speciaal (kostbaar) type?
Anderzijds zonde om weg te mikken… dan maar in de la leggen “voor ooit”?
Mocht er nog iemand een leuke tip hebben, hoor ik het heel graag!

Even een plaatje geleend van het internet, voor een indruk van het type
(Edox Les Bémonts 26006, rond 2005, blijkbaar)

2 likes

Zie uit te zoeken wat voor uurwerkje erin zit.
Een behoorlijke horlogemaker moet je kunnen helpen. Of je 200 of minder kwijt bent is zo niet te zeggen. Dat ligt er ook aan of de kroon, plaat, wijzers en het hele uurwerk defect zijn, of een beperkt aantal onderdelen.

2 likes

Bedankt Bernard!

Plaat en wijzers zien er nog OK uit, kroon geen idee - zit er wel bij, maar de stift zit los in de kast. Ik probeerde al te achterhalen welk uurwerkje het zou zijn (ETA neem ik aan?) maar houd me aanbevolen voor kenners…

1 like

Open maken, dat is de manier om uit te zoeken welk uurwerk erin zit.

Ook is door een horlogemaker - een echte, vooral niet zelf rommelen! - te zien of de wijzerplaat niet verroest is aan de achterkant en of de bevestigingspinnetjes goed uit het uurwerkje komen. Gaat dat echt mis, dan zul je naar het merk zelf moeten voor een nieuwe plaat…

Zeker omdat het 't horloge van je opa is zou ik overwegen het te laten repareren. Met vocht heeft te gelden: zo snel mogelijk aanpakken, het wordt zeker niet beter.

Ik ben bang dat de vraag aan Edox gesteld moet worden. Ik weet niet hoe het met deze zit, maar volgens mij gebruike Edox, zeker in die periode, in eigen beheer gemodificeerde Ronda quartz uurwerken. Wellicht is het waard een Edox dealer op te zoeken, of rechtstreeks een mailtje aan Edox te wagen.

Zit daar geen ETA 255.441in? Deze uurwerkjes kosten rond de 80/100 euro en dan nog wat arbeid.
Informeer eens bij Kalle Slaap in Grootschermer.

1 like

Ik weet vrijwel zeker dat hier een eigen uurwerk van Edox inzit caliber 26000 of 27000 die zijn niet meer te krijgen.
Volgens mij doet Edox er zelfs ook niks meer aan.
Soms verschijnt er wel eens eentje op ebay, als je een werkend exemplaar kan scoren.
Maar ik zou eerst een goed laten onderzoeken wat er nu precies mis mee is en hoever het uurwerk heen is, als het electrische gedeelte nog werkt kan het nog wel eens meevallen.

Bedankt.
Aan de hand van het type (27006) op het web nog een plaatje van het binnenwerk gevonden. ‘K zal hem binnenkort zelf wel es openvijzen…

image

Heb ook al even gedacht aan ‘n donor scoren, maar gezien beperkte (financiele) waarde - en de verwachting dat ik ‘m zelf niet uitgebreid zal gaan dragen, daar is het model me iets te bedaagd voor - zou het kostenplaatje wel een beetje binnen de perken dienen te blijven…

1 like

Staat een donortje op ebay. (https://m.ebay.nl/itm/Edox-Les-Bemonts-27001-Swiss-Made-Stainless-Steel-Mens-New-Watch-Mint-Rare/302814221795?hash=item46812255e3%3Ag%3As~oAAOSwZvRahqoH&LH_PrefLoc=2&_nkw=edox+bemonts&_from=R40&rt=nc)
Ik zou daar eens een paar zoekopdrachten instellen en dan eens zien…

Hmm… vind 283 euro (actuele prijs) voor dat exemplaar wel ’n tikje stijl voor “een donortje” :wink:

Het is maar een voorbeeldje :wink:
Ik zag in de historie van google dat er recent een kalibertje voor iets van 4 tientjes werd verkocht.

Nogmaals: zoekopdrachtje kan geen kwaad!

1 like

Ik zou Vacheron een berichtje sturen. Ik heb veel bij haar gekocht. Een plezierige verkoopster!

1 like

Ik zit met soortgelijk probleem. Ook mijn officiële prijsopgaaf was rond de tweehonderd euro en dat vond ik het niet waard hoewel het een prachtig dun horloge is met een mooie band.
Ik had al eens gegoogeld op een nieuw uurwerk maar dat gaat zwaar boven mijn pet.
Mocht er een hobbyist zijn die zich hieraan wil wagen houd ik me aanbevolen. :wink:

Wat is de herinnering je waard?

Gr
Henk

1 like

Dat dus.

Kijk, als het om de Seiko van m’n oom zou gaan zou ik het direct doen, omdat ik die man aan dat horloge koppel. Helaas zijn ze er geen van tweeën meer. Maar het horloge wat m’n vader in de kast had liggen (maar nooit droeg) koppel ik niet aan hem, en is dus ook weg. Maar dan zonder wroeging.

Kortom: Hoe beleef je het?

3 likes

Spijker - kop - tik.

1 like

Geef mij de volgende gegevens eens op,
Type van het horloge, merk, en model
de tekst op die op het uurwerk staat mogelijk met een kaliber nummer.
het nummer wat in de kast staat.
Als het kan wat scherpe foto’s van o.a. de voorkant, dus de wijzerplaat en het uurwerk.
Als er een batterij in zit, direct eruit halen.
Dan zal ik kijken of ik een uurwerk kan vinden die erin past.
Ik hoor het wel.

3 likes

Ik denk dat je het inderdaad met een donor/uurwerk prima af kan. Los daarvan is 200 euro nou ook weer geen wereldschokkend bedrag voor iets wat al twee generaties in je familie is. Mijn vader draagt een gouden Enicar Sport die van mijn opa is geweest, al kost het me 1000 euro om zoiets te fixen dan deed ik het nog.

Merk: Edox, Type: Les Bémonts, Model: 27006
Tekst op uurwerk: Edox 27000 SIX 6 JEWELS SWISS AV
Nummer op de kast: 27006

… met excuus voor de viezigheid. Hij is duidelijk ‘goed gebruikt’ :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Is nog niet schoongemaakt, aan gepoetst of wat.
Heb zelf niet aan het uurwerk gezeten, ik weet ook niet of er blijkbaar schroefjes ontbreken (gezien de uitsparingen?). Overigens geen duidelijk zichtbare corrosie, valt me nog alles mee.
Het ergste lijkt dus te zijn dat de kroonstift helemaal los zit - geen idee hoe dat hoort…



1 like

Tja, alles naar verhouding, maar ik begrijp je punt.
Zoals @Fate_Amenable_To_Change al zei: het gaat om de belevenis.
Gelukkig heb ik nog een ‘mooier’ vintage Indus automaatje van m’n opa (nog uit de warme hand) die ik bij gepaste gelegenheden draag, dus bij dit exemplaar heb ik geen enorme emotie.

Anderzijds zou het natuurlijk leuk zijn om zo’n Edox - die duidelijk niet uit de kermis grijpertjes komt - nog een nieuw leven in te kunnen blazen. Zeker als ik er zelf nog wat aan zou kunnen knutselen, of met hulp van de geachte forumleden… :hugs:
Maar, meer dan tientjeswerk erin stoppen vind ik eerlijk gezegd wat te dol worden.

1 like