Gewichtjes / schroefjes balans Omega 30t2 wisselen

Ik heb een Omega 30T2 (bimetallic balans) uurwerkje waarvan mijn ‘voorganger’ aan de balans heeft geknoeid. Er zitten namelijk verschillende maten gewichtjes/schroefjes in de balans en ook op andere plaatsen dan waar deze normaal zitten. Met deze opstelling krijg ik het horloge niet mooi afgeregeld. Verder loopt het horloge wel goed. Ik wil daarom graag met een ‘stock’ balans beginnen.

Nou is mijn vraag: waar krijg ik dergelijke schroefjes in de juiste maat?
Ik zie op ebay andere complete balansen staan van andere omega kalibers, maar deze schroefjes zullen wel niet hetzelfde zijn neem ik aan…

Mvg,

Bram

Er zijn ook verschillende balansen voor de 30T2 (sowieso verschillende versies van het uurwerk) volgens dit boek dus zul je eerst uit moeten vinden welke je precies hebt

Ik heb een bimetallic balans.

Plaats van de schroeven in de balans is minder belangrijk. Wel moeten ze symmetrisch zitten in beide balans band delen. En er mag geen zwaartepunt inzitten, dus de tegenover elkaar liggende schroeven moeten gelijk zijn. Vroeger werd het zwaartepunt eruit gehaald door wegvijlen van een deel van de kop. Een mooiere methode is het gebruik van regelplaatjes ( zeer dunne ringetjes in verschillende maten en gewichten) die onder de schroefjes gemonteerd worden.

Als de schroeven nu anders zitten dan af fabriek dan is waarschijnlijk de temperatuur compensatie niet goed

Het boek behandelt alleen de chronometer uitvoeringen van de 30mm werken.

Pas op : er zijn twee soorten schroeven. Eene voor de compensatie regeling te doen voor bimetal en gesneden balans wiel, en de andere om de evenwicht en de snelheid te regelen. :wink:
:wink:

"Bimetallic temperature-compensated balance wheel, from an early 1900s pocket watch. 17 mm dia. (1) Moving opposing pairs of weights closer to the ends of the arms increases temperature compensation. (2) Unscrewing pairs of weights near the spokes slows the oscillation rate. Adjusting a single weight changes the poise, or balance."

“Niet mooi afgeregeld” verklaar…wat krijg je niet geregeld?