Gewoon, omdat het kon... Seiko Lord Marvel 15027 uit 1963

Deze Seiko Lord Marvel 15027 is een eerste generatie van de Seiko Lord Marvel familie. Toen Seiko in 1956 voor het eerst een geheel eigen ontwerp voor hun polshorloges had, is caliber 55 ontstaan, wat later de basissteen zou worden voor de vele handopwinders, die Seiko nog heeft gemaakt. Caliber 55 is later de 57-serie geworden. En met die connectie heeft dit topic vandaag te maken.

Ik heb dit horloge al een tijdje in bezit, maar heeft wat issues. Die probeer ik eruit te halen, maar met het is nog steeds lastig om uit te vinden, wat het probleem is. Het loopt gebrekkig. Prima in de testbank, op de pols verschrikkelijk. Maar tijdens dat proces brak de punt van het secondenrad af. Jammerlijk, maar gelukkig wel te herstellen. Er zijn nog immers nog steeds onderdelen te vinden, als je weet, waar je moet kijken. Maar ja, die liggen ook niet op iedere hoek en soms vragen ze er gewoon hoofdprijzen voor. Tja, en dan is goede raad duur. Nu heb ik hier en daar wel wat slopertjes liggen, en toen viel mijn oog op een bakje, waarin ik de onderdelen voor de befaamde 5740C High-beat had liggen. Daarin zat nog een prima radertrein, dat uurwerkje had weer heel andere issues. En ik vroeg me af, kan ik die onderdelen niet gebruiken?

Gewoon geprobeerd, het past, maar zoals je wel kunt raden, niet meteen een succes. Cal. 55 werkt op 18000 beats en een 5740C werkt op 36000 beats. Zou ik de originele balans gebruiken, dan zou een ronde van de secondewijzer 2 minuten duren. Dus er moest meer gebeuren. Dus ik heb alle raderen aan de treinkant overgezet, inclusief anker, maar ja, de balans is ook anders. De balansbrug paste niet, dus die optie was er niet meteen. Maar ja, toch zijn die uurwerken op elkaar gebaseerd, dus met wat onderdelen van de balansbrug en de balans zelf en de originele balansbrug, kon ik de conversie toch maken. Het is dan leuk om te zien, dat het dan ook gewoon werkt! Dus zonder echt het uurwerk te wisselen, heb ik toch van een 18000 beats een echt 36000 beats uurwerkje kunnen maken. Dankzij de inventiviteit van die slimme Japanners, die ooit van 5740 uurwerkje wisten om te bouwen naar een heus High-beat uurwerkje, zodat ik ook kon toepassen op een veel ouder uurwerkje. Ik denk, dat ik het uurwerkje dan maar een 55C zal noemen, als knipoog naar de 5740C…
Het leukste is nog wel, dat het nog steeds oogt, als het originele uurwerk, maar dat de frequentie dubbel zo hoog ligt. Dat noem ik nog eens een rest-o-mod…

En zo behoort het eigenlijk te zijn. Deze moet ik nog opknappen, maar loopt gelukkig wel goed.

23 likes

Frankenmod :sunglasses: goed gedaan jochie :+1:

1 like

Geen frankenmod. Dit is met alle eerbied naar Seiko toe gedaan. Ik noem het een restomod of desnoods een hotrodding. Het is nog steeds het originele uurwerkje, en alles wat ik gedaan heb, is ook weer omkeerbaar. Is hooguit een uurtje werk.
Bij een frankenmod doe je wel meer om het als nieuw te laten lijken.

1 like

Zit je te stangen Patrick. Zoals ik al zei: goed gedaan :+1:

1 like

Leuk project!!
En die deksteentjes met een schroefje zijn veel fijner om mee te werken dan die stomme kleine veertjes van de 5740C :+1:

Knap gedaan :pray: respect voor het proberen en gefeliciteerd met het slagen van de onderneming :muscle: