Gezocht: asje seconde wijzer Seiko

Hallo allemaal,

Ben hier nieuw op dit forum.
En meteen maar met de deur in huis te vallen: ik ben op zoek naar een asje waar de seconde wijzer op zit voor een Seiko model 6138-0011
Mocht dit niet lukken, weet een van jullie wie dit dan zou kunnen maken.

Groeten
Robert

Welkom Robert,

Ik ga ervan uit dat je de chronograaf sekondenwijzer vanuit het midden bedoelt.

Het is voor een Seiko 6138, dat 0011 geeft het model aan. Er is een 6138A en 6138 B uurwerk, het asje is van beide uurwerken hetzelfde.

Dit is niet alleen een asje maar tevens de verticale koppeling voor het in en uitschakelen van de chronograaf. Om dit asje te vervangen moet een groot gedeelte van het uurwerk uit elkaar en laat deze uurwerken nou niet de alllermakkelijkste zijn om te de- en monteren.
Volgens mij heb ik nog ergens een sloop uurwerk van een 6138 en daar zou deze as of koppeling goed van moeten zijn ( als ik het goed herinner. )

Repareren of maken kun je dit onderdeel vrijwel niet, daarvoor is het te gecompliceerd.

Ik neem aan dat je dit onderdeel bedoelt: http://pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS19%20Servicing%20a%20SEIKO%206138%20Chronograph/VerticalClutch.htm

Hier staat nog meer interessant spul over de 6138 http://pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS19%20Servicing%20a%20SEIKO%206138%20Chronograph/WS%2019%20Servicing%20a%20SEIKO%206138.htm

Houdt er rekening mee dat je ook de sekondenwijzer moet gaan vernieuwen, als je de oude monteert staat ie waarschijnljk niet op nul.
De voorkant van het asje is in een 4kante conische punt geslepen, de sekondenwijzer word op dit asje geperst en het pijpje van de wijzer vormt zich naar de punt. Wil je hem net effe anders monteren, scheurt dat pijpje open en bljift de wijzer nooit meer zitten.

Hallo Lucien,

Ja dat is het juiste onderdeel.
Ik heb het uurwerkje in diversen delen van een kennis gekregen met de opmerking: jij bent wel handig.
Op de seconde wijzer weer in elkaar en het tikt ook weer.
Zou het nu ook leuk vinden om het dus helemaal weer goed te kunnen krijgen.
Laat maar weten of je dit deel en dus ook de secwijzer het liggen en wat je er voor moet hebben.

Na lang zoeken…Gevonden !! :D:D

Stuur me effe een PB’tje. Kijk ook even of je wellicht nog meer van dit uurwerkje moet hebben.