Gezocht gebruiksaanwijzing voor Citizen PMT56-2714, om de perpetual calendar juist in te kunnen stellen, want die staat nu helaas niet goed.
Staat er een kaliber/movement nummer op de achterzijde van het horloge, daarmee kun je online de manual vinden?
Volgens mij staan de posities tussen de uur markeringen voor de maand dus tussen 12.00 en 13.00 voor januari, van 13.00 tot 14.00 voor februari enzovoorts.
De secondewijzer op de uurmarkering staat voor het schrikkeljaar, 1 seconde verder voor 1 jaar na het schrikkeljaar enz. De 5e seconde wordt bij het instellen overgeslagen en springt de secondewijzer verder op de volgende uurmarkering.
De kroon uittrekken naar de 1e positie voor instellen.
Waarschijnlijk ook nog eerst alle wijzers op de 0 positie zetten, 00.00 uur en de datum op 1. Dat met de kroon in de 2e positie, draaien links en rechtsom.
Ik denk dat ik hier zelf niet aan ga beginnen…
Er kan weinig mis gaan.
Knap staaltje techniek.
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/11euxox/citizen_a_most_satisfying_date_change/
Als iemand het voor mij zou willen doen wordt zeer gewaardeerd. Ik zit in de regio Amsterdam
Volgens mij is het heel makkelijk.
- Trek de kroon 1 stand uit.
- Zet de secondewijzer, door langzaam rechtsom te draaien, op de 35 positie (dat is de maand juli in het schrikkeljaar 2024).
- Zet de juiste datum 2 (juli) door de kroon nu langzaam linksom te draaien.
- Druk de kroon in.
Klaar.
(Waarom langzaam draaien? Omdat, als je snel aan de kroon draait, de secondewijzer snel gaat lopen. Dan ben je sneller op de gewenste positie. Dit kan je overigens weer stopzetten door de kroon kort links of rechtsom te draaien.)
Help effe mee…ik denk dat het anders zit
Als je de secondewijzer op 35 zet is het een schrikkeljaar…ik denk dat de wijzer op 38…3 jaar na het schrikkeljaar(inclusief schrikkeljaar is 2024 dan?) Echt he
Zie screenshot:
Het is dit jaar een schrikkeljaar dus moet ie op het eerste streepje. In dit geval de 35.
Je moet rekenen met het jaar waar je in zit. Zo lees ik het…
Kom er net achter ja…dacht dat het om de 5 jaar was…maar is veel ingewikkelder als dat…delen door 4 en niet door 100…nu al kwijt
Thanks …kan ik al mijn perpetual 's goed zetten
Bedankt voor alle hulp. Ik heb het horloge conform bovenstaande instructies ingesteld. Ik ben benieuwd of het met ingaan van de komende maand goed gaat
Bedankt voor de terugkoppeling.
Hou ons graag op de hoogte of het correct werkt.
Uiteraard!
Is gelukt!
Goed om te horen Harold.
Kan je nu met het volste vertrouwen de datum van je Citizen aflezen.