Gezocht: Horloge achterkant (schroef)

Hallo allemaal! Ik heb een probleem. Van mijn jaren '50 Oris (zie foto’s) is het achterkantje afgevallen, helaas heb ik deze niet meer terug kunnen vinden… Via juweliers hier in de buurt is het lastig aan een nieuwe achterkant komen, dus mijn hoop is op jullie gevestigd…

Weten jullie waar je universele achterkantjes kan scoren?

En kan de olie in het uurwerk uitdrogen als er lang geen achterkantje op zit?

1 like

Een universele kastbodem zou inderdaad wel handig zijn. Helaas, horlogemakerij en universeel was niet zo in de mode in de jaren vijftig.

Je kunt naar Biel in Zwitserland rijden en bij Maurizio Zannol langs gaan.

Die heeft een houten kist vol met bodems. Als de kist vol is gaat de inhoud naar het oud metaal. Ik heb al eens geprobeerd daarin iets te vinden. Ik had daarna zwarte handen, maar de goede bodem zoek ik nog steeds.

Of je kunt op Ebay de Oris gaan volgen tot er één van hetzelfde model voorbijkomt en dan proberen dat exemplaar als donor te kopen.

Of de precieze maten noteren en alle vlooienmarkten afstruinen met je schuifmaat op zak tot je een horloge met een passende bodem vindt.

Succes.

Uitdrogen van de olie lijkt me minder een probleem dan stof en andere partikels die in het werk kunnen komen. Ik zou het in zo’n plastic zakje met een “ritssluiting” doen.

2 likes