Gezocht: horlogemaker / restaurateur voor Noord-Koreaanse horloges (Semag uurwerk)

Hi, ik heb enkele Moranbong horloges die een opknapbeurt kunnen gebruiken. Het uurwerk dat ze in de jaren '70/'80 hebben gebruikt is een aangepaste Semag ES95.

The Moranbong movement is different enough that I don’t believe the North Koreans were simply buying parts from George von Burg’s companies. The differences are as follows:

  • a more robust click mechanism on the crown wheel
  • an extra screw on the train bridge (where the inscriptions are usually located on the Swiss-sourced movements)
  • a finer balance-wheel than even the best versions of the ES

Het opknappen varieert van geheel weer laten werken tot het weer (soepel) kunnen opwinden. Ik heb enkele winkels bezocht, gevraagd, de horloges achtergelaten maar elke keer krijg ik het teleurstellende bericht dat ze het niet aandurven of de juiste onderdelen niet denken te kunnen vinden.

Wie o wie denkt, of kent iemand, die deze uitdaging aandurft?

‘’’

4 likes

Ben je niet bang dat de kosten van reparatie/restauratie hoger zullen zijn dan de aanschaf van een doos vol nieuwe koreaanse horloges ?

Als jij een doos kan vinden hoor ik het heel graag! De variant zonder kalender/datum is de afgelopen 5 jaar 1x op de Europese (digitale) markt gekomen en de bovenste 3x in de laatste 2 jaar … duur zijn ze niet, zeldzaam wel! Dus de kosten heb ik er zeker wel voor over :slight_smile:

2 likes

Ik was even vergeten dat er ook nog echte verzamelaars zijn zoals jij zonder dollar tekens in de ogen. Leuke verzameling dus !

2 likes

Hoe kom je aan Koreaanse horloges? Reizen?

Wel leuke horloges.

Misschien dat @Tokes er iets mee kan?

@vouwfietser misschien?

Geen idee heb hier ook geen onderdelen van.
Heb er veel maar hiervan niks.
Als ze nog lopen wil ik er wel naar kijken.

Weet waar je aan begint, lagering in het messing van de bruggen en platine.

Tappen van Koreanen zijn meestal ook belabberd (relatief zacht materiaal) in vergelijking met een ETA of AD caliber.