Gezocht Idema's Ancre zakhorloge informatie

Hoi Allemaal,

Mijn naam is Marcel en via mijn zoektocht kwam ik op dit forum met zeer mooie Info maar zeker zulke mooie horloges. Dit is mijn eerst topic dus hopelijk gaat alles goed.

Al een aantal jaar in mijn bezit maar kwam hem dit weekend weer eens tegen in een verzameldoosje met allemaal herrinneringen aan mijn grootouders.

Dus ben zelf een opzoek gegaan naar informatie over het zakhorloge zoals ik deze heb gekregen.
Via dit Forum op een site van Jonghans gekomen en reeds ontdekt dat het om een J26,J31 of J32 zou gaan na een schatting gemaakt te hebben op 16 schoefjes zou het dus de Junghans J32 kunnen zijn. (Junghans J32, updated 20.02.2023 - Helicopters, pocket watches, flight simulation, tools.)
Bovenste knop kun je uittrekken om te tijd in te stellen maar ook om hem op te winden (hij doet het nogsteeds :slight_smile: )

Maar ik laat me natuurlijk door jullie graag verder informeren over het hoe en wat van dit zakhorloge, waar vooral ook in ben geintresseerd is dat ik geen info kan vinden over het cijferblad met de text “Idema’s Ancre”

Hopelijk kunnen jullie me meer vertellen over dit zakhorloge.

2 likes

Hoogst waarschijnlijk is Idema de juwelier die het horloge op de markt heeft gebracht en waar iemand van jouw familie hem indertijd heeft gekocht.
Het was vroeger vrij normaal hoor dat een juwelier horloges inkocht en daar zijn eigen naam op liet zetten.
Als je weet waar je grootouders woonden dan kun je op zoek gaan naar een juwelier van vroeger die de naam Idema had.
Ik vermoed aan de naam te zien dat dat waarschijnlijk ergens in Friesland is…
Voor de rest denk ik dat je alles al hebt benoemd van wat je moet weten over het uurwerkje.
Rest mij nog om je te adviseren hem niet meer op te winden totdat je hem schoon hebt laten maken en van verse smeermiddelen te laten voorzien daar oude ingedroogde olie het uurwerkje onherstelbaar zou kunnen beschadigen.

Succes!

2 likes

Welkom Marcel! Ik ben benieuwd wat je nog meer in huis hebt.