Gezocht: iemand met 3d print ervaring

Vandaag geprint, een cadeautje voor de vriendin. 2 plantenpotten.

15 likes

Geinig! Heb je deze zelf getekend? En welk materiaal + nabewerking heb je gebruikt?

1 like

van internet geplukt:
https://www.printables.com/search/all?q=Robert%20Planters
Ik heb deze gewoon geprint in PLA en daarna geschuurd en gespoten met graffiti lak (dat is dikker dan normale spuitverf en maskeert de print layers)

Met plantjes er in:

9 likes

3D print plantjes… dan drogen ze niet uit boven op de verwarming. :sunglasses:

Heb maar eens wat bakjes geprint…

Eerst zelf getekend in 3D en dan de printer een nachtje laten doorwerken.

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis. :sunglasses:

10 likes

Daarvoor bestaan metalen alternatieven die jou overleven… Die zou ik eerder nemen dan kunststof.

Mooi man! ziet er strak uit!

1 like

Hier een Prusa mk3s+ ik print het meeste van petg Trouwens.

@Floris155, mocht je een keer ergens hulp nodig hebben met printen of tekenen laat maar weten :+1:t2:

1 like

Deze heeft iets langer werk gehad voor 3D ontwerp en printjob…

5 likes

Wat voor printer zouden jullie aanraden voor een beginner?

Zowieso filament waarschijnlijk? Maar ik zou er graag moulds mee maken voor bvb resin vulpennen, en ook eens zo’n carbon mould willen proberen zoals Stefaan laatst probeerde.

Momenteel denk ik aan deze:

Creality 3D Ender 3 S1 Plus 3D printer

1 like

Wel direct een andere prijscategorie

Als je het niet erg vindt om een beetje te tweaken dan kan ik Creality printers van harte aanbevelen. Als ze goed afgesteld staan dan kun je daar bijzonder goed mee printen.
En het voordeel is dat dat afstellen je enorm veel leert over de basis principes van 3d printen. En de community is bizar groot dus voor elk probleem een oplossing en tot in de oneindigheid uit te breiden/up te graden. Het kan overigens lonen om ze iets dichter bij de bron te bestellen :stuck_out_tongue:

Als je iets minder zin hebt in afstellen kun je merken zoals bambulab inderdaad overwegen, maar in iets lagere prijsklasses zou je ook naar een instapmodel van Prusa kunnen kijken, erg sympathiek merk.

Ja ik zou resin eigenlijk sowieso afraden voor iedereen die niet in een professionele setting werkt, zeer schadelijk spul wat vaak wordt onderschat. Filament printers kunnen al niet te best zijn voor de gezondheid in slecht geventileerde ruimtes maar Resin printers zou ik zelf niet eens aan beginnen.

3 likes

Klopt, maar je kan “out of the box” beginnen printen.

Bij die andere printers moet je onderdelen printen om het toestel te verbeteren, aanpassen en kom je niet toe aan het eigenlijke werk.

Ik heb tig filmpjes bekeken op YT en toen heb ik gelijk mijn bestelde Ender 3 geannuleerd en een Bambulab gekocht. Carbon Combo.

Ik wou niet liggen klooien met afstellingen alvorens te kunnen printen.

Maar zelfs hun instapper aan ik dacht 650 euro is al een super 3D printer lijkt me.

2 likes

Al begonnen met stap 1, fondsen vrijmaken :slight_smile:

2 likes

Helemaal eens met voorgaande sprekers :slight_smile: Het ligt eraan of je het bij wijze van hobby leuk vindt om met een printer te experimenteren en goed te worden in het gebruik ervan, of dat je gewoon goede onderdelen wilt maken zonder gepiel met instellingen en gefaalde prints. Ikzelf zie een 3D-printer puur als een productiemiddel, dus ik zou altijd voor een printer gaan waar ik zo weinig mogelijk tijd aan hoef te besteden.

Denk ook bij printen met filament aan je veiligheid en zorg voor goede ventilatie. De basismaterialen (PLA, PETG) zijn niet giftig, maar er komt wel fijnstof vrij bij het printen, wat ook ongezond is.

Als je gaat printen met ABS, ASA, PA, PC, dan doe je er goed aan om voor een afgesloten printer met ventilatie en luchtfiltering te kiezen. Daar komen namelijk giftige en/of kankerverwekkende dampen en stofdeeltjes bij vrij, zoals BPA, caprolactam en styreen. Die laten zich niet door een HEPA-filter alleen afvangen, dus een filter op basis van actieve koolstof is aan te raden.

1 like

Vandaag bij het vervangen van spotjes in de tuin tot de constatatie gekomen dat de seals verstorven zijn.

Ideaal eerste projectje lijkt me: simpele vormen
Intussen Fusion 360 en Cura op de PC gezet.
Eerste test/seal getekend en gesliced.
Nu nog een printer kopen die TPU aankan :rofl:

Morgen nog wat meer detail in steken, en dan in TPE printen, wel nog aan het twijfelen over het infill%

1 like

Iemand die eens een fusion360 file wil nakijken? Om een of andere reden maakt hij geen body van de 3D schets. Zit er al 45min op te staren, en ik vind het niet…