Gezocht info/filmpjes waterproof maken

Hallo allemaal, ik heb een mooi duikhorloge van Citizen maar het wordt eens tijd dat deze weer eens goed waterdicht wordt gemaakt. De normale procedure is: opsturen naar Citizen, wachten en een paar tientjes aftikken. Geen probleem hoor maar ik wil nu wel eens weten van de kenners of iemand mij kan vertellen, of een filmpje/foto’s heeft of weet te staan, over het waterdicht maken van duikers.

Ik heb al veel gezocht en misschien wel op de verkeerde plaatsen maar ik kan nergens goede info vinden hierover.
Ik ben heel erg benieuw hoe een duiker goed waterproof wordt gemaakt en dan met name de buttons, en kroon. Kan iemand mij hier meer over vertellen ?

groetjes Gerben

Pakkingen (O-ringen) en een beetje siliconen vet :slight_smile:

Jeffreyh1984 Schreef:

Pakkingen (O-ringen) en een beetje siliconen vet
:slight_smile:

een o-ring in de drukknopjes proppen lijkt me lastig Jeffreyh1984 :wink:
Maar dit was me reeds bekend, het gaat me meer om hoe wordt het gedaan. Een filmpje zou ik erg blij mee zijn.

Oké Gerben.

Voor je me weer voor gek verslijt:

[quote]Horloges die waterdicht zijn, hebben een indicatie van het aantal meters tot waar de waterdichtheid is gegarandeerd. Dit begint bij een diepte van 50 meter (5 atm) en kan ‘oplopen’ tot wel 2000 meter (200 atm) zoals bij de professionele duikershorloges van Citizen, Rolex, Breitling of TAG Heuer. Dit soort horloges heeft tegenwoordig bovendien meestal een geschroefde kroon. Dat maakt de kroon steviger.
Pakkingen
De waterdichtheid van een horloge wordt gegarandeerd door diverse rubber pakkingen in de horlogekast: rond de kroon, het achterdeksel, het glas en eventueel de poussoirs (drukknoppen). Deze pakkingen staan permanent onder druk en daardoor droogt het rubber na verloop van tijd uit, waardoor de waterdichtheid afneemt. Het is dan ook van essentieel belang dat de drager zijn horloge jaarlijks laat controleren op waterdichtheid. Ook bij het verwisselen van een batterij vervangen wij alle pakkingen en testen wij het horloge op waterdichtheid.
Tip!
Laat ieder jaar voor alle zekerheid vóór je op vakantie gaat je horloge testen op waterdichtheid.[/quote]

http://www.willemvandenberg.eu/3_sg_Onderhoud-tips.php

Jeffreyh1984 Schreef:

Voor je me weer voor gek verslijt:

Horloges die waterdicht zijn, hebben een indicatie
van het aantal meters tot waar de waterdichtheid
is gegarandeerd. Dit begint bij een diepte van 50
meter (5 atm) en kan ‘oplopen’ tot wel 2000 meter
(200 atm) zoals bij de professionele
duikershorloges van Citizen, Rolex, Breitling of
TAG Heuer. Dit soort horloges heeft tegenwoordig
bovendien meestal een geschroefde kroon. Dat maakt
de kroon steviger.
Pakkingen
De waterdichtheid van een horloge wordt
gegarandeerd door diverse rubber pakkingen in de
horlogekast: rond de kroon, het achterdeksel, het
glas en eventueel de poussoirs (drukknoppen). Deze
pakkingen staan permanent onder druk en daardoor
droogt het rubber na verloop van tijd uit,
waardoor de waterdichtheid afneemt. Het is dan ook
van essentieel belang dat de drager zijn horloge
jaarlijks laat controleren op waterdichtheid. Ook
bij het verwisselen van een batterij vervangen wij
alle pakkingen en testen wij het horloge op
waterdichtheid.
Tip!
Laat ieder jaar voor alle zekerheid vóór je op
vakantie gaat je horloge testen op
waterdichtheid.

http://www.willemvandenberg.eu/3_sg_Onderhoud-tips
.php

Haha deed ik niet hoor :slight_smile: dank voor de info!

En nog een leuks meisje ook :wink:

ticothijs82 Schreef:

En nog een leuks meisje ook :wink:

http://youtu.be/B-Ho0OnH80s

Aardig begin, maar de pakkingen in de kroon werd niet vervangen.

Ook heb ik nog geen pushers gezien. Grote merken vervangen al snel hele kronen en pushers voor n flink prijskaartje.

Wat een harige handen voor een meisje! Mooi filmpje! :slight_smile:

Nadeel van het eerst testen zonder uurwerk is dat je eigenlijk een 2e keer zou moeten testen om zeker te zijn dat er niets mis is gegaan bij monteren.

Zelf test ik eerst met een ALC2000 droog. Pas als deze test mislukt gaat het klokje zonder uurwerk het water in om het lek te detecteren. Indien hersteld en volledig gemonteerd test ik altijd nog eens droog als eindtest.