Ik vond vandaag het zakhorloge terug dat ik zo’n 20 jaar geleden kreeg van mijn opa. Even opwinden en loopt nog steeds. Ik ben meteen aan het speuren geslagen op het web naar meer informatie. Wat betreft de waarde lijkt het er op dat die meer in de huidige goudprijs zit dan in de ouderdom, jammer maar helaas Maar dat is niet alles waarin ik geïnteresseerd ben, ik ben ook erg benieuwd naar de ouderdom, plaats, maker, betekenis van alle inscripties, dat soort zaken.
Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer weet. Het lijkt er op dat het horloge uit de 19e eeuw komt. Op het dekseltje staan wat inscripties en stempels. ‘CAD 75111’, en ‘K18 25240’ zijn netjes gestempeld. (Dat laatste lijkt me 18 karaat.) Verder staan er nog één of twee merkjes in het midden van het dekseltje. Een wat lijkt op een keurmerkje en één ‘g’ of ‘9’ of ‘6’ (9 danwel 6 staat ook op het bijbehorende opwindsleuteltje). Verder staat er van alles in geëtst / gegraveerd in het deksel waaronder iets dat lijkt op 1846 / 1894 (rechtsonder), 76 olie en nog wat minder goed leesbare zaken. Ik ben benieuwd of jullie hier wat van kunnen maken, alle informatie is welkom!
Hallo Sokko,
Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, maar wil je complimenteren met dit horloge; de minimale rand rond de wijzerplaat, de prachtige fijn vormgegeven zwarte wijzers, de grote decentrale minutenweergave op de eenvoudige helder witte plaat met zeer strakke romeinse cijfers maken dit een van de mooiste zakhorloges die ik hier voorbij heb zien komen!
Dag Ernst,
Dank voor de complimenten Shame on me, maar hij lag al jaren in een la. Ik moet nog ergens een displaytje hebben waar het horloge in kan hangen. Die zal ik eens opduikelen en het een mooie plek geven.
Dank voor het welkom en je reactie. Ik heb vanmiddag al voorzichtig geprobeerd de achterkant te het klepje. Er zit onderaan een scharniertje en bovenaan een kleine uitsparing om het deksel te kunnen openen. Het geheel zit echter erg stevig vast en ik durf er niet te veel kracht op te zetten. Misschien moet ik een dezer dagen eens even bij een horlogemaker langs.
Ik heb nog wel een iets duidelijkere foto van de mogelijke merktekentjes, misschien dat iemand daar nog wat van weet. Ik heb me al in het rondte geklikt bij de keurmerken op http://www.gzu-online.com/ maar voor als nog zonder succes.