Gezocht kenner van vintage zakhorloges

Dit is 1 van de zakhorloges die ik bezit. Een mooi antiek zilveren zakhorloge met ketting Er is een nieuw glas in gekomen in 1989, wat nu los ligt. ik durf de rand niet dicht te klikken. Hij loopt nog wel.

Er is geen merk te vinden op de wijzerplaat. Ik heb vaker uurwerken gezien van dit soort klokjes en dan is het uurwerk grof afgewerkt en de schroeven zijn dan niet mooi glad. Maar dit is een heel mooi afgewerkt uurwerk. Daarom denk ik dat het een merk zou moeten hebben.

Het kan zijn dat de wijzerplaat is vervangen maar dat weet ik niet. Er staan in de achterdeksels wel nummers en een meesterteken. Kerk, kroon en halve maan, al ga ik ervan uit dat dit van de zilversmid is.
Ik ben benieuwd of hier kenners zijn die me hier iets over kunnen vertellen.

Groetjes Patty

Nogmaals van harte welkom!

Op het uurwerkje staat een ovale cirkeltje, ik kan niet goed zien wat er in staat maar dat lijkt me het logo van de fabrikant.
Met een loupje zou je moeten kunnen zien welke letters er staan, aan de hand hiervan kun je het uurwerkje misschien traceren op ranfft.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk

Mijn kennis schiet helaas te kort om je verder te helpen maar met een beetje geduld komen de reacties vanzelf.

Succes!

mvg, Frans

ps. Ik ben benieuwd naar wat je nog meer voor moois hebt.

Beste Patty,

Dit is een typisch zilveren zakhorloge op damesformaat zoals die eind negentiende, begin twintigste eeuw massaal gefabriceerd en verkocht werden. Ze stammen meestal uit Frankrijk, hebben bijna zonder uitzondering een cilindergang en de uurwerken zijn vrijwel nooit van een traceerbaar febrieksmerk voorzien.

Wat ze helaas ook gemeen hebben is de matige kwaliteit van het uurwerk; met zes lagerstenen (vier voor de balans en twee voor het cilinderrad) is het maximum wel zo ongeveer bereikt. Betere exemplaren zijn zeldzaam.

Ook wanneer een dergelijk uurwerk in opperbeste conditie wordt gebracht, laat de nauwkeurigheid - zeker in deze tijd van kwarts- en atoomklokken - behoorlijk te wensen over: meerdere minuten afwijking per dag is al een behoorlijk goed resultaat. De oorzaak daarvan is het echappement, dat niet ‘vrij’ (de stalen tanden van het cilinderrad zijn vrijwel voortdurend in contact met de eveneens stalen cilinder die de as van de balans vormt), matig van kwaliteit is en bovendien prestaties levert die in hoge mate afhankelijk zijn van de conditie van de olie.

Het glas is er nog wel in te zetten, maar beschouw zo’n horloge nu vooral als een leuke herinnering aan een periode in onze geschiedenis waarin de nog niet zozeer door de tijd geleefde mens, die zich geen dure ankergang kon veroorloven maar toch een zilveren of gouden horloge wilden bezitten, genoegen moest nemen met een niet al te best mechaniek. Wat dat betreft is er toch wel heel veel veranderd: exacte tijd voor een schijntje is nu de normaalste zaak van de wereld!

Vriendelijke groet,
Robbert

Hoi Robbert,

Dank je voor je duidelijke uitleg. Weer een stapje verder. Reagerend op de opmerking van Frans53 staat er in het ovaaltje op het uurwerk CJL maar na je verhaal denk ik dat t dan waarschijnlijk inderdaad een massaal gefabriceerd zakhorloge zal zijn.
Ach, 't is een dierbare herinnering aan een bijzondere vrouw dus ik blijf er blij mee.

Groetjes Patty

Ik heb nog ff gezocht op CJL uurwerkjes voor een datering maar heb niets kunnen vinden :frowning:

Stond er maar JLC, dat zou iets makkelijker geweest zijn :wink:

mvg, Frans

Hihi, dank je.
heb t voor de zekerheid nog even gecontroleerd
maar t is echt CJL :smiley:
Ik denk dat mijn andere “schatten” ook niet bijzonder zijn maar zal binnenkort weer even foto’s maken.

Wat een horloge het meest bijzonder maakt is vaak het verhaal achter het horloge en de persoonlijke emotie die daar bij hoort.
Dat is ook (vind ik) de eigenlijke “waarde” van het horloge en die is gelukkig niet in euro’s uit te drukken :wink:

Bij oude horloges hoort vaak een verhaal maar wanneer je ze aanschaft (als verzamelaar) is/ gaat het verhaal (van de oude eigenaar) vaak verloren en begint het verhaal van de nieuwe eigenaar.

Misschien wel een mooi idee voor een nieuw topic; “De geschiedenis van mijn horloge en zijn drager(ster)”, is misschien later ook een boek van te maken :wink:

Ben benieuwd naar je andere “schatten”, het verhaal zal hier wel niet komen te staan denk ik, hèhè.

mvg, Frans

Patty Schreef:

Hihi, dank je.
heb t voor de zekerheid nog even gecontroleerd
maar t is echt CJL :smiley:
Ik denk dat mijn andere “schatten” ook niet
bijzonder zijn maar zal binnenkort weer even
foto’s maken.

Ik heb nog wat foto’s van een volgende klokje uit mijn collectie.
Deze is nogal gehavend en mijn vraag aan de kenners, is t de moeite waard om hier iets mee te doen. Het merk is Kienzle. Op de onderplaat van t uurwerk staat 1951.

Groetjes Patty

Henrik (beheerder) heeft een stukje geschreven over Kienzle: http://www.horloge.info/Kienzle/

De waarde is volgens mij niet zo hoog, kijk hier maar eens: http://sieraden-horloges.shop.ebay.nl/Sieraden-en-horloges-/281/i.html?LH_PrefLoc=2&rt=nc&LH_ItemCondition=2&_nkw=kienzle&_fln=1&_sc=1&_sop=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

De emotionele waarde is denk ik bepalend voor evt. restauratie.

mvg, Frans

ps. Overigens staat hier een nagenoeg gelijke die er nog heel netjes uitziet.

http://link.marktplaats.nl/366969584

Dat van die waarde verwachte ik ook niet echt, leer steeds weer
wat bij. Is ook mooi meegenomen. (tu)

Wat Frans vertelde klopt helemaal.
De Kienzle is vroeger een goedkoop horloge geweest.
Jaren geleden kocht ik 2 van deze defecte klokjes voor 5 euro per stuk uit louter nieuwschierigheid.( er lagen 7 van deze defecte klokjes op de kraam )
Eentje had een gebroken balansas, de andere een kromme.
De kromme as heb ik wat kunnen terugbuigen, en het horloge loopt wel aardig met zijn slingerende balanswiel.
De andere gebruik ik als decoratie.
De Kienzle op Marktplaats is veel te duur, voor dat geld koop je heel wat beters.
Groeten, Chris.