Gezocht: manier/software om catalogus van horlogeverzamelig te maken

ik heb inmiddels al een hele stapel horloges. (allemaal oude Seiko’s van een paar tientjes, veelal met gebreken.)

ik zoek iets om een overzicht te maken van de Seiko’s, want soms weet ik zelf niet meer of ik het al heb of niet. (niet pocherig bedoeld, maar de meesten zijn tot nu toe in een bak beland tot ze de nodige service-aandacht krijgen.)

ik zou een tabel met een foto van het horloge in Word kunnen maken, met daaronder het typenr. en daarbij dan ook de status: loopt goed/slecht, deze onderdelen moet ik bestellen met bestelnr. en andere opmerkingen.

maar ik denk meer aan een overzicht , en als ik op het plaatje klik dat ik dan de info kan zien. en makkelijk deeloverzichten kan maken, of bijv. bestellijst van de onderdelen

iemand een suggestie?

bedankt!!!

Je bent niet de enige met dit idee, enkele jaren terug is er al eens zo’n topic geweest, misschien haal je hier wat tips uit:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,31020,31044#msg-31044

Succes (tu)

ik heb ondertussen zelf iets in Access gemaakt.
Op basis van een of ander voorbeeld database, waarin de mogelijkheid zat tot het toevoegen van foto’s.
Ik kan je het resultaat wel mailen als je wilt.
maar het voorbeeld van Highstreet wat in de hier aangehaalde topic werd besproken is een veel fraaier initiatief. Zoiets heb ik al eens eerder voorgesteld. Door met ons allen ietsje te lappen, kunnen we voor het collectief iets heel moois laten maken. alleen werkt de link niet meer.
Iemand enig idee wat er van het initiatief van Highstreet is gekomen ?

BTW, we zoeken gewoon iets dat ze een Item based document/product management systeem noemen, daar weet ik toevallig wel wat van. Alleen ik kan het niet zelf maken :frowning:

Bas

Ik werk zelf met Messless Collector versie 7. Bevalt prima. En niet al te duur. Je kunt het voor al je verzamelingen gebruiken. En de structuur is ook naar eigen wensen aan te passen. Wellicht is het iets voor je.

Hier is er eentje. http://alainlecomte.free.fr/Download.htm. Dat heet “Happy Collection”. Makkelijk naar je wensen (in bepaalde mate) te wijzigen. Kan tot 3 foto’s geplaatst worden, maar opent ook de interne fotoviewer van je PC en daarna kun je de foto’s van de gehele map bekijken.

Er zit er ook eentje dat naar de naam SmartDB luistert. Dit is uitgebreider en heeft plaats voor 10 foto’s, maar op mijn PC zijn deze foto’s niet heel erg goed te zien. Ik vind dat Happy Collection leuker. Maar ja, smaken verschillen.

Misschien heeft er iemand iets aan…

Groet,
Alex

Intussen heb Ik een database van een Russische horlogeverzamelaar ontdekt. Deze is op zich niet slecht en is eventueel interessant voor de horlogeliefhebbers. Het programma is in het Russisch, het Engels en het Nederlands beschikbaar. De software kan de eerste 30 dagen gratis worden uitgeprobeerd.

http://allmywatch.com/

Het programma kan onder meer de garantieperiode en de service intervallen berekenen. Verder kun je informatie over de servicebeurten bijhouden. De maker van de database wil deze verder te ontwikkelen.

Ik heb geen (financiële) belangen bij dit programma :). Wel heb ik geholpen het programma in het Nederlands te vertalen.

Graag zou ik jullie opmerkingen/meningen over de vertaling en over het programma in het algemeen, ik zal deze aan de maker doorgeven.

Groet,

Alex

ik ben ook eigenlijk op zoek… het liefst voor een Mac dan…iemand tips voor Mac?

Voor de Mac gebruikers:

Ik gebruik voor dit soort dingen (niet voor m’n horloges, want ik heb er eigenlijk maar twee die tellen) Bento.
Bento is een programma waarin je allerlei soorten databases makkelijk kan maken en bijhouden. Het is een erg gebruiksvriendelijk programma waar iedereen wel mee kan werken. De interface ziet er aantrekkelijk uit en is makkelijk aan te passen aan je eigen wensen. Ook zijn er al veel standaardindelingen voor allerlei soorten databases. Er zijn verschillende manieren waarop je een database kan bekijken of bewerken, dus dat is ook erg fijn.
Ik heb ooit eens het idee in me hoofd gehaald om alle uurwerken die ik heb in genummerde laatjes te doen en in een database te zetten, maar dat bleek een hoop werk en nog onbegonnen ook, omdat er non-stop weer nieuwe bijkomen.
Hier een paar foto’s van mijn blauwe maandag uurwerken database:

Het overzicht waarin je alles makkelijk kan bewerken en nieuwe kolommen makkelijk aan kan maken

Andere weergave die je in staat stelt om makkelijk een bepaald uurwerk of horloge te vinden. Als je verschillende foto’s invoegt per horloge en je met je muis over de foto heen beweegt scrollen de verschillende foto’s voorbij.

Als je vervolgens een uurwerk aanklikt krijg je een overzicht van de gegevens (de layout daarvoor kan je zelf bepalen).

Helaas voor de Windhoos gebruikers alleen geschikt voor Mac dus. Voor de Mac gebruikers zeker een aanrader

leuk, ik ben hier ook mee bezig!

vooralsnog doe ik het in een excel met veel kolommen. Deze heb ik in Google Docs staan en zo kan ik er altijd bij! Aanrader.
De foto’s en andere documentatie heb ik in aparte mapjes in mijndocs/horloges

Wat ik nog zit te denken als ik dit voor langere tijd leuk vind is om een online site op te zetten. Al dan niet apart of onder het label van horlogeforum of urenwerk-blog. Met een standaard stukje php+mysql kom je al heel ver (op sourceforge staan genoeg projecten). Ik zou dan overwegen dat mensen hun horloges kunnen toevoegen (met im/export naar bv excel) en dat je dan per horloge of categorie (‘alles boven $100’ of ‘omegas’) horloges prive kan maken, mocht je niet de hele wereld hier mee willen confronteren (ongenode gasten).

Wat je dan krijgt is zoals bovengenoemde programmas of Access. Hoeft helemaal niet zo megafancy, als het doel het verzamelen maar geregeld kan worden.

ik heb even voorbeelden proberen te zoeken. Een lelijk, maar functioneel voorbeeld is: http://www.omnicoin.com/

zou er animo voor zoiets zijn? Niet dat het morgen dan online is, maar ik ben wat opties aan het bekijken. Overigens heb ik niets met coins hoor, maar het is wel enigszins vergelijkbaar: diverse verzamelaars, online community, ook mensen met kneiterdure munten die dat al dan niet delen, etc. Ik snap dat het een goudmijn is voor onwillende gasten, maar dan kan je alles prive zetten.

Beste forumleden,

Een tijdje geleden heb ik in deze topic over een programma van een Russische man geschreven:
http://www.allmywatch.com/
.

De redenen dat ik het programma weer onder jullie aandacht breng is een kortingsactie voor de leden van het forum en een samenvatting van de belangrijkste uitbreidingen en de verbeteringen die op dit moment gerealiseerd zijn.

Na mijn klachten dat ik in een bepaald venster niet alle gegevens kan zien (ik heb namelijk een 4:3 monitor, terwijl het programma voornamelijk voor de nieuwere 16:9 monitors was gemaakt en de gegevens buiten het vensterkaders vielen) heeft de ontwikkelaar dat gerepareerd met behulp van de toevoeging van de mogelijkheid om de gereedschapknoppen van rechts naar boven het hoofdvenster te verplaatsen.

Nadat een programmagebruiker door een crash van MS Vista de gegevens uit het programma heeft verloren, is er een auto back-up optie met een instelbaar interval toegevoegd. Bij de auto back-up kan er voor de overschrijving van het vorige back-up bestand of de toevoeging van een nieuw bestand worden gekozen. Je moet in het tweede geval de oudere bestanden af en toe weggooien.

Let op! Bij het updaten of vervangen van het programma wordt gevraagd of je een tweetal bestanden ook wil vervangen. NEE beantwoorden! Het ene bestand (.fbd) is het bestand met al je data, dat je in de database hebt ingevoerd en het andere (.cfg) is het bestand waar je persoonlijke instellingen zijn opgeslagen.

In het programma is nu een subprogramma geïntegreerd (Tik!), dat de nauwkeurigheid van je horloges op een makkelijke manier en zonder speciale uitrusting helpt te bepalen. Je hoeft alleen op het beginmoment op een knopje te klikken en na verloop van tijd (het liefst ten minste 12 uur later) dat opnieuw doen. De exacte meting is op de (ook mogelijk om zelf aan te geven) NTP-services gebaseerd (vraag me nu niet wat het precies is, maar dat belooft een exacte tijdmeting, lees verder de uitleg op de site van het programma).

Voor de bezitters of de liefhebbers van de horloges met maanfase is er nu de maanstand toegevoegd.

De auteur van het programma werkt voortdurend aan de verbetering daarvan en is van plan zijn software verder te verbeteren.

En nu het leukere. De ontwikkelaar van het programma heeft mij gevraagd op het forum (uiteraard met goedkeuring van de eigenaar en de beheerder van het forum) te vermelden dat hij de hele oktober aan de leden van dit forum bij de aanschaf van het programma 30% korting zal geven.

Om van deze korting gebruik te maken moet bij de betaling (via PayPal) de coupon code worden ingevoerd. Deze code kan via het contactformulier op de site (
http://www.allmywatch.com/mail_form.php
) worden aangevraagd (in het Engels of in het Russisch :)) met je e-mailadres en een vermelding dat je lid van het horlogeforum.nl bent.

Handig is dat het programma vóór de aanschaf eerst gratis uitgeprobeerd kan worden.

Ik wil hierbij benadrukken dat ik geen belangen bij dit programma heb. Ik ben wel voor de Nederlandse vertaling verantwoordelijk en krijg daarover heel graag een feedback van de forumleden.

Wat zal ik zeggen… Probeer het programma maar uit en, mocht dit je bevallen, gebruik de korting.

Groet,

Alex

Hallo Stony
Op Ebay staat GS Uhrenverwaltung 2 en 3.
is een leuke manier om alles netjes te ordenen met inbreng van tekst en foto’s.
Als je het bevalt stuur ik de dvd naar je toe, voor nop ,niets .nothing.
Stuur maar een prive bericht.
groeten
Jack

Een goede vriend van me heeft zijn hele dinkytoys collectie in catawiki gezet.

http://www.catawiki.nl/

Misschien is dit wat voor je?

https://www.horlogeregister.nl.

Is online .

Erg mooie site;)

leuke tips, zou alleen niet kiezen voor een onlinesysteem ivm veiligheid, zo komen je gegevens bij misschien de verkeerde mensne terecht…

Ja, maar deze site is puur voor fun en je hoeft er geen prijs bij te zetten en je echte naam te gebruiken.
Dit is helemaal aan jezelf.
Dus er zijn helemaal geen gegevens te achterhalen.

Er zijn inderdaad diverse programma’s voor de verzamelaars van (onder meer) de horloges in omloop. Ook online oplossingen zijn er.

Smaken verschillen en eisen, die iedereen aan zo’n programma stelt, zijn uiteraard ook verschillend. Iedere oplossing heeft voor- en nadelen. De programma’s op basis van MS Access, bijvoorbeeld, zijn enorm groot van omvang en worden met elke ingevoerde horloge flink groter (zoals ook ooit het door mijzelf gemaakte programma of het Duitse programma). Andere programma’s zijn niet gratis :(.

Iedereen kiest dus, aan de hand van zijn eigen eisen en voorkeuren, zelf (of zegt tegen zichzelf: “Heb ik zo’n programma überhaupt nodig?”).

Gezien deze topic al van 2009 dateert, neem ik aan dat Stony allang een programma naar zijn smaak heeft gevonden. De kern van mijn bericht was dan ook één mogelijke oplossing onder aandacht van degenen, die nog geen ultieme software hebben gevonden, te brengen en (zijn we Nederlanders of niet? ;)) op verzoek van de auteur van het programma een goede korting aan te bieden.

Groet,

Alex

Ik vind een anonieme online oplossing toch ook wel erg leuk omdat je dan ook makkelijk je verzameling kunt delen met andere liefhebbers.

Zoals ik heb gezegd, iedereen heeft eigen eisen en wensen…

Ik, bijvoorbeeld, verzamel horloges voor mijzelf en ben voorlopig niet van plan deze aan iedereen laten zien. Ik denk ook niet dat mijn horloges zo interessant zijn dat iemand behalve een paar mensen deze ook graag ziet :D. Het ideale programma voor MIJ dus een offline programma (voorlopig in ieder geval).

Groet,

Alex

Misschien is de catawiki ook wel een oplossing?

@jackwillen, proggie draait super, mijn dank is groot.