Gezocht: plexi voor Rodana bumper automatic

Beste HF vrienden

Ik ben op zoek naar een heel specifiek glaasje, namelijk één voor een jaren 30 Rodana bumper automatic.

Waarom is dit zo moeilijk? Het is geen standaard plexi glaasje dat op de kast klemt, nee, dit klemt op de rand van het deksel en de kast klem hier op.
De rand van dit glaasje is vrij recht, maar kan deze dus niet vinden.

Is voor dit uurwerk:

Meer foto’s volgen hoor

2 likes

Denk dat ik wel een passend glaasje voor je heb hoor. Stuur maar PB. :slight_smile:

2 likes

Vroege waterdichte kast wellicht. Is het een glas met een vlakke rand zoals deze?

https://www.cousinsuk.com/product/domed-underlayed-sternkreuz-u

1 like

Dat geloof ik wel, ik zou het glaasje eens wat beter moeten bekijken, het is in ieder geval erg broos geworden aan de randen.

@Lexaf heeft voorgesteld om eens langs te komen met het horloge, ik moet er enkel nog een nieuwe veer in steken en dan ga ik eens een trip naar Nederland maken :grinning_face_with_smiling_eyes:

Voor je een flinke rit gaat ondernemen zou ik me er eerst even van vergewissen dan Lex inderdaad zulke glaasjes heeft; dit soort glaasjes kom je zo weinig tegen dat maar weinig mensen daar een voorraad van aanleggen :wink:

1 like

Overigens, @Lexaf, no offense, heel goed mogelijk dat ik jouw verzameling glazen schromelijk onderschat en heb jij gewoon onderlegglazen in alle maten op voorraad :innocent: :blush: :blush:

2 likes

Nee hoor, Wilko, die heb ik inderdaad niet. Mogelijk een enkel exemplaar in mijn voorraadje N.O.S. / exentriek, maar dat zou wel een heel groot toeval zijn als daar precies de juiste maat bij zat.
Ik vemoed echter zomaar dat er een losse bezel opzit en dan is het heel vaak zo dat een standaard glaasje met een rechte zijkant gewoon klem in de bezel vastgezet kan worden.
Nee heb je, ja kan je krijgen en proberen kan ook altijd. Er leiden meer wegen naar Rome, in dit geval naar Antwerpen… :slight_smile:

2 likes

Ben ook wel heel benieuwd hoe de castconstructie van deze Rodana er precies uitziet. Gok een beetje dat het op die van mijn “Timwatch” lijkt. Dus een buitenkast die je over de binnenkast heen plaatst en vast klikt en daarmee het glaasje op de pakking van de binnenkast klemt.
Niet uitgesloten dat je er ook wel een normaal glaasje tussen geklemd krijgt natuurlijk. Erg waterdicht zal het dan niet meer zijn, maar dat is met vintage niet zo’n punt, die kroon is z’n waterdichtheid ook wel kwijt na al die jaren :smile:

2 likes

Dus @Lexaf en @wbcoupe bij deze foto’s van de kast en kapotte glaasje

3 likes

Ze gebruiken nog weleens een Seiko glas die heeft soms een diepe spanning. En het glaasje iets afdraaien als te dik is

3 likes

Ah, dat ziet er heel anders uit, de “lip” loopt naar beneden, niet naar de zijkant. Zoals @horloge1 hierboven al zegt, een spanringglas met de juiste diameter is waarschijnlijk de beste optie. Indien nodig iets afdraaien.

2 likes

De spanning glazen zijn meestal vrij recht langs de buitenkant. Dus de spanring eruit halen en dan kijken of dat de binnen kant ongeveer overeen komt met buitenkant van de kast waar het glas over klemt. De buitenkant van het glas is dan meestal iets te dik. Dus de rand kan er dan niet over geklemd worden zonder te beschadigen. Dus dan de buitenkant iets afdraaien totdat de rand er overheen klemt.

3 likes

@Twix, @horloge1, @wbcoupe
Wat leuk hoe jullie meedenken.
Wouter, goeie duidelijke foto’s.
Ik denk dat het wel gaat goedkomen met dat glaasje. Alleen nog de juiste maat opmeten!.

2 likes

Succes :+1::+1:

2 likes

Mooi om te volgen hoe de oplossing ontstaat.
Iemand een idee hoe oud dit kastje eigenlijk is? Als de eerder genoemde jaren 30 kloppen ziet dit er echt prachtig clean en precies gemaakt uit voor die tijd. Dit was een vooruitstrevend en duur horloge. Komt ook echt waterdicht over.
Afgezien van de vergulding ook nog een erg nette conditie, veel draagplezier @Twix!

1 like