gezocht: tangetje / gaten knipper - quick release push pins -

hallo,

Er is een tangetje in omloop waarmee je iedere leren horlogeband geschikt kan maken voor gebruik van quick release pushpins. je knipt dan een extra gaatje / spleetje / gleufje (tangeinde gaat via de push pin sleuf in de horloge band en knipt naar de binnenkant, polskant van de band een gaatje)) zodat het heen en weer schuivend deel van de pushpin erin past.

Weet iemand hoe zo’n tang precies heet en waar deze te koop zijn?

( afgelopen zondag had ik er eentje gekocht, geen idee bij wie, ding was een china prul en nu al stuk)

dank voor de moeite!

1 like

Op het forum kwam ik een iets ouder bericht tegen over het zelf maken van uitsparingen in horlogebandjes voor quick release pins. Hier werd benoemd de Bergeon 30227, prijs in het bericht genoemd € 400, -.band_punching_plier_30227__19286.1499370344.500_750

1 like

@Openheart Dank voor je reactie, wel een beetje duur voor een paar inkepingen per maand, het tangetje dat ik had was 9 euro, zag er bijna gelijk uit , dat was een prul, zoek nu een die een stuk beter is maar geen 400 kost…erg bedankt voor het meedenken, fijne avond

1 like

En gewoon een tandenstoker erin en met een gaten pons 2/3 gaatjes overlappen?

2 likes

Ik heb dit. Werkt prima. Klein hamertje, houten blokje eronder, tik en klaar. Niet zo goed als een Bergeon durf ik gokken, maar niks te klagen over.

3 likes

€45,54 26%OFF | Lederen Horloge Armband Snijden Tang Voor Bandjes Om Fix Vangt Lente Bar Hand Tool Tangen Rode Rechte
https://a.aliexpress.com/_mthkJ2o

Of het geweldig is, geen idee. Er zijn er hier enkele op het forum die er één hebben en geven aan dat het prima werkt.

2 likes

Ik volg dit even!
Ben ook wel benieuwd of je ook gaatjes voor het quick release palletje kan ‘knijpen’ bij een rubberen bandje.

En hoe ga je die gatenpons in de opening van de pushpin krijgen zodat je niet aan beide kanten van het 2~2,5mm ‘buisje’ (waar de pushpin doorgaat, bij gebrek aan een beter woord) een gat hebt?

Gaat natuurlijk niet werken. :sunglasses:
Dan sla je het gaatje door de hele band heen. De truuk van zo’n tang is dat je die in het ‘buisje’ waar de pushpin doorheen gaat kan schuiven en dan aan één kant een gat kan knijpen, in plaats van door en door.

Dat is een Chinese kopie van de Bergeon 30227.
Op HF noemen we een schaamteloze kopie trouwens een hommage … :joy: @peterhenry heeft zo’n ding al geprobeerd volgens mij.

:arrow_down:

2 likes

Precies dat. Setjes met ronde en ovale posnsjes zijn voor een prikkie te koop bij Ome Ali.

Nee hoor, dat hoeft niet. Gebruik een koffie roerhoutje en maak de ruimte waar de pushpin doorheen gaat iets groter, door bijv aan beide zijden het stikwerk 1 steekje los te knippen (kun je met een naaldje en draadje daarna weer vrijwel onzichtbaar herstellen). Schuif het koffiehoutje in het verbrede gaatje, sla met een ovaal ponsje van de juiste maat een gaatje. Sla niet te hard, anders ga je door het houtje en alsnog door de voorkant van je bandje heen.
Even oefenen op een paar oude bandjes die je anders toch weg zou gooien…
Succes!

1 like

Pin eruit, tandenstoker erin en dan met zo’n holle pons een klein gaatje slaan. Pons wordt gestopt door de tandenstoker. Nooit geprobeerd overigens, maar als ik het zou willen proberen dan zou ik het zo doen.

1 like

Dat klinkt slim! Ik zou zelf dan trouwens iets stevigers pakken als een tandenstoker, iets van metaal. Stripje ofzo …

2 likes

Maar dan wordt je pons bot :wink:

2 likes

Hangt ervan af hoe hard je slaat … :wink: ik heb zelf zo’n riementang liggen, daar is het volgens mij ook metaal op metaal. Maar goed, meerdere wegen die naar rome leiden dus. Met een beetje beleid.

2 likes

Thanks!
Ik ben zelf vooral aan het meelezen voor het aanpassen van rubberen bandjes, die hebben geen stikwerk. Maar @TKH was je al voor, schreef iets van dezelfde strekking voordat je jouw bericht aanpaste.

Ik hoop dat @peterhenry er ook wat aan heeft! :sunglasses:

2 likes

@THK en @junior
Ik was nog aan het schrijven / editen, toen jullie antwoorden er inmissdels al stonden. Maar dat geeft niet. Trial & error en uiteindelijk leer je hoe 't moet!

2 likes

Nu ga ik eerst proberen een bandje te maken, de gaatjes komen wel als laatste :crazy_face:

2 likes

Nou, als je de band nog moet maken zou ik het gaatje voor de quick release pin er vast inslaan, voordat je de boel ‘dichtvouwt’ en vaststikt enzo. Dan kan het wel met een blokje eronder.

1 like

Begin nou maar eerst eens gewoon met een bandje voor standaard push pins. Een bandje monteren met zo’n gevorkt tooltje is ook niet zo moeilijk.

1 like

Aan beschadigingen/krassen (die sommige mensen maken) te zien is 't niet voor iedereen even makkelijk. Maar inderdaad een gewone pin werkt ook prima. :wink:

1 like

Oh kak, prut in de ogen. Ik gebruik het inderdaad enkel om gaatjes te maken in de bandjes zelf. Aan quick release mods had ik zelfs nooit gedacht. Al moet het met een paar van de vooropgestelde trucjes wel kunnen blijkbaar. :smile:

2 likes

Deze wordt te koop aangeboden bij Cousins UK

4 likes