Gezocht: triebniet stake om rollers te verwijderen

Ik heb een nette en - dacht ik - vrij complete triebniet set, maar uiteraard zit de stake die ik nu kan gebruiken er niet in.

Hij valt ook niet nieuw te bestellen voor zover ik kan zien. Er is wel deze,

image

maar die is niet in voorraad bij de leveranciers die ik ken en ik ben niet 100% zeker dat die er voor dient. Ik ga intussen kijken voor een bradux maar als iemand weet waar ik zo’n stake kan vinden - of er zelf eentje op overschot liggen heeft - dan hoor ik het graag :slight_smile:

Is de bovenste stempel niet om het plateau terg te plaatsen? Om het plateau te verwijderen gebruik ik een soort “sigaren knipper” van bergeon. Werkt probleemloos en veilig.

2 likes

Die ondersteunt de roller (plateau?) terwijl je er de as uit tikt. Extra uitsparing is voor sommige types zakhorloges waar het impulsjuweel er helemaal door uitsteekt, en zou afbreken zonder.

Nu ben ik wel benieuwd. Ik weet dat er een variant bestaat van de vintage Amerikaanse cannon pinion remover van @Vintagewatchstuff om dat te doen maar die is gruwelijk zeldzaam, nog maar 1x gezien op foto. Welk nummer heeft die? :smile:

De 2810 bedoeld hij denk ik? Gebruik zelf een 2810 en werkt inderdaad prima maar als ik er naast zit dan zie ik ook graag de andere tool hahaha.

2 likes

4 likes

Haaa, ja, nu zie ik de sigarenknipper vergelijking ook. :rofl:

Ik heb zo eentje onderweg, dus dat zit snor :smile: maar waar die stakes voor triebniet te vinden, da’s een mysterie.

alle plateau-afnemers die we vinden kon in de boeken


aambeeldjes in de triebniet, we hebben er 2 maar er bestaan er meerdere


Deze zijn amerkikaans en zitten in de K&D triebniet die we gebruiken
het ronde aambeeldje is voor 2 spakige balansen, er bestaan ook dergelijke aambeeldjes voor 3 spakige balansen

We gebruiken geen van dezen, doorgaans nemen we de platax of het sigarenknippertje.

Succes met de zoektocht

1 like

Dit topic is 90 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.