Gezocht: zakhorloge veer

Beste medeknutselaars,

Voor een Roskopf ben ik op zoek naar een opwindveer. Uurwerk kan ik niet identificeren en ligt al deels uit elkaar.
Diameter veerton: binnendiameter 20.8 mm
Hoogte veer: 2.1
Dikte : 0.1 maar heb geen micrometer…

Blauwe veer, redelijk stug…

Fotos…

2 likes

Welke lengte zit er in? Ik zal eens kijken wat ik nog liggen heb, zal wel een serieuze zijn als het effectief 0.1mm is op zo’n grote diameter. Maar als die stugger aanvoelt dan gewoonlijk dan is het misschien toch meer. Geen schuifmaat oid?

⁣Master Watch Parts - Aufzugfeder für Roskopfuhren Master Watch Parts - Aufzugfeder für Roskopfuhren

Wel een schuifmaat en die geeft 0.1 aan. Het is een echt serieus stug veertje.
Lengte…dan moet ik hem afrollen, niet?

Ja, als die toch al moet vervangen worden kan je m evengoed eens fysiek naast een meetlat plat leggen :smile: veel makkelijker dan uitvogelen welk kaliber het is en welk boekje wat voorstelt dan.

Er van uitgaande dat wat er in zit, klopt natuurlijk. Kan ook wel eens verkeren. :face_with_peeking_eye:

Misschien tijd om een mikrometer aan te schaffen?
Maakt nogal wat uit of 1/100 mm mis zit daar de kracht met de 3e macht toeneemt. Dus als je van 0,1 mm naar 0,11 mm gaat wordt het (1,1) tot de macht 3 sterker, dus 33% sterker.

2 likes

75 cm lang

Tja, wat zal ik zeggen.
Natuurlijk had je eerst even contact moeten opnemen met vinwat.
Hij heeft wel een paar duizend originele Roskopf veren in zijn roskopf laatje liggen.
Stuur mij even een PB tje.
Hij heeft de juiste veer in voorraad.
dixi

5 likes