Gigandet 17 rubis incabloc

Hallo allen!

Ik ben nieuw hier en vroeg me al direct af of iemand van jullie me iets meer zou kunnen vertellen over het onderstaande uurwerk.

Alvast bedankt!

Nieuwsgierige groeten,
Cedric

1 like

Gigandet was vroeger een goed merk; momenteel is het een EurAsian kloonfabriek.
Wel een mooi exemplaar; ik denk dat dit een incabloc kaliber heeft?

1 like

Het lijkt me niet echt recent, heeft precies wel al wat gebruikerssporen :sweat_smile:.
Ik kocht het onlangs op een veiling met een partij andere uurwerkjes voor een prikje (zat een mooi klokje bij voor mijn vrouwtje).

Ik had het enkele dagen geleden even opgekuist en opgewonden, alles lijkt me te werken… Maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe oud dit zou kunnen zijn…

Alsook of dit een heren of vrouwenuurwerk zou zijn… :sweat_smile:

Groeten,
Cedric

Incabloc is geen kaliber, maar is een schokbescherming voor de balans. Het is de bekendste van de vele soorten schokbescherming.

1 like

Zonet even het plaatje achteraan losgemaakt.

Zijn er nog mensen met mogelijkse info hierover?

Thx!

Onder de balans staat de fabrikant en het kalibernummer. Zo te zien is het een AS (A. Schild) kaliber, nummer kan ik net niet lezen op de foto.

1 like

Daar staat 1880/81 denk ik. Ik kan het ook niet zo goed zien uit de foto’s die ik gemaakt heb.

Later vandaag zal ik deze nog eens openen en kijken of ik het duidelijk kan zien.

Wat is de betekenis hiervan dan?

Thx!

Veel horlogemerken maakten de binnenwerken van hun horloges niet zelf maar kochten die in. In dit geval dus bij A. Schild.

Hier het kaliber dat waarschijnlijk in jouw horloge zit:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1881

Overigens is dat nog steeds het geval bij veel horlogemerken. Grote uurwerkfabrikanten zijn bijvoorbeeld ETA en Sellita.

1 like

Thx, zo leer ik weer een beetje bij :see_no_evil:

1 like

Iemand enig idee hoe oud deze zou zijn?

Als je bij Dr. Ranfft kijkt naar deze serie kalibers zijn die zo te zien gemaakt ergens in de periode 1965-1970. Ik zou dit horloge ook rond die periode schatten. :thinking:

1 like

Tof om te weten! Nogmaals bedankt voor de info!

1 like