Ik was wat op zolder aan het rommelen toen ik de Rolleiflex tegen kwam. Dit is een zgn. twee-ogige spiegelreflex camera die rolfilm gebruikt. Heb 'm al jaren in de kast liggen en nu heb ik hem als rekwisiet gebruikt:)
Ik denk dat ik hem nog wel vaker op de foto ga zetten…
Prachtig zeg, zo’n karaktervol duo.(tu)
Zowel de Rolleiflex camera, als ook de beide horloges,
ademen samen in verbondenheid, een sfeer uit van een hartstochtelijke liefhebberij!!
Maar de achtergrond van de eerste begrijp ik niet .
Te veel ruis of gefotofopt ? maar die ruis loopt ook door op de horlogeband …
En die Rollei , wat is dat lang geleden . Ik ben fotograaf van opleiding .
De zgn baksteen was eigenlijk een pseudo prof. toestel en/of de top voor de amateur .
Bij sommige modellen kon je kiezen ofwel 6x6 ofwel 6x9 cm.
Zo had je een kanjer van een negatief waar je alle kanten mee opkon .
Die achtergrond is inderdaad met Photoshop opgeleukt:) Eerst heb ik een selectierand gemaakt van 1,5 cm breed en daarbinnen een verloop aangebracht en daar weer een filter overheen gezet. Zo krijg je dus een rand met een filter wat naar binnen, dus de foto in, geleidelijk overgaat. Het filter zorgt voor het korrelige effect…
Die Rollei is inderdaad een prachtige camera, heb er niet heel veel mee gefotografeerd, maar dat staat nog op mijn lijstje. Een collega van mij is fotograaf en heeft er prachtige zw/w foto’s mee gemaakt. Negatieven vervolgens ingescand met een Flex-tight scanner. Dan krijg je bestanden van 50 a 60 MB met het toonverloop wat eigen is aan grotere negatiefformaten. Top gewoon.
Overigens heb ik aan de foto’s verder niet veel gedaan, behalve wat verscherpt.
Ook zijn ze niet genomen met een macro objectief wat te zien is aan de beperkte detaillering. Een goed macro objectief staat nog op m’n lijstje…