Girard Perregaux "Heure Officielle" Nr. 305748 Chaux-de-Fonds (1907)

Mijn speciaalste, oudste, zeldzaamste, ongetwijfeld duurste stuk…

Girard Perregaux Nr.305748 1907

Intro:

Het huis van vertrouwen Jules De Puydt 1890-1920

De stichter van Barco, Lucien De Puydt, stamde uit een familie van koperslagers. Sinds 1831 was de koperslagerij De Puydt gelegen in de gasthuisstraat, in het centrum van Poperinge. De vader van Lucien, Jules De Puydt, toonde zich een ondernemend en innovatieve handelaar, die meeging met de commerciële noden van zijn tijd. Van een koperslagerij evolueerde de winkel begin 20ste eeuw naar een horlogemakerij en juwelierszaak. Tijdens de Belle Epoque verkocht hij toonaangevende ‘monters’ van Roskopf of Omega, brillen, neusknijpers, juwelen, en alles wat goud of zilver was. Afgaande op de reclame in de lokale bladen als de Poperingenaar en het steeds uitgebreide gamma artikelen is de juwelierszaak al snel een begrip in Poperinge.

Effe een plaatje om in de sfeer van de beginjaren van 1900 te komen:

In deze straat is "den Girard Perregaux “Heure Officielle” " trouwens gekocht geweest (omstreeks 1907) Rue de l’hôpitale = Gasthuisstraat, Poperinghe

Willy SCHWEIZER, curator, Dpt. Patrimoine, GIRARD-PERREGAUX SA over dit stuk:

Girard Perregaux “Heure Officielle” Nr. 305748 Chaux-de-Fonds
(bought in Belgium arround 1890-1920, Depuydt-Schmidt, Poperinghe)

Dear sir,

Your desk clock has been produced in 1907.
Its precision was successfully tested by the Neuchâtel Observatory the same year, in the category “Chronomètre de bord”, so desk clock. ::o
Altogether, only 5 of these clocks by Girard-Perregaux went through the Neuchâtel tests. ::o ::o ::o
Yours is fitted with a Guillaume balance wheel and a Phillips hairspring with 2 end curves.
The watchmaker in charge of its adjustment was Charles Wolfensberger.
The wooden case in which the movement is fitted is original after me.

GIRARD-PERREGAUX SA
Dpt. Patrimoine
Willy SCHWEIZER, curator

Place Girardet 1
CH 2300 La Chaux-de-Fonds

Tél. : +41 32 911 33 33
Direct : +41 32 911 33 05
Fax : +41 32 913 04 80

info@girard-perregaux.com

En dan nu een paar foto’s.

Nie letten op de soms miserabele kwaliteit… (getrokken met mijn 4.0 megapixel pré-voorhistorisch kodakske) (koop te vaak uurwerken…, kzou ne keer moeten investeren in een nieuw kodakske in de plaats…er zitten zelfs nog wat ingescande afbeeldingen tussen…neen, geen interesse in nieuwe techniek…)

I LIKE VINTAGE!!!

Nou moe, bof ik even dat er ééntje bij mij staat! ::o X( ::o

[b]Voor de mensen die er een lamme SCROLL-VINGER aan opgelopen hebben:[b]

[b]Er is ook een SLIDESHOW versie…: :wink: [b] :stuck_out_tongue:

http://s691.photobucket.com/albums/vv278/stijl1976/Girard%20Perregaux/?albumview=slideshow

Voel u vrij hier uw MEGA TOP STUK aan toe te voegen.

Posten die handel!

Thanks for watching!

Nog even een kleinigheid:

Het plaatje HEURE OFFICIELE is met de hand gegraveerd,
evenals de inscriptie op het binnenwerk.

Je hebt me even bezig gehouden maar het is een prachtstuk.

Bizar vette post (tu)

Bedankt voor het delen, prachtig!

gr. Roel

Bizar vette post (tu)

Bedankt voor het delen, prachtig!

gr. Roel

Dank voor dit stukje geschiedenis en zoals Roel al heeft gezegd, een prachthorloge (tu)

(En nu ff mijn scrollvinger stretchen) :smiley:

mvg, Frans

Zwaar onder de indruk .
Wat een geweldig mooi en waardevol stuk .

Yo , Manu .

Gefeliciteerd, het is werkelijk een pracht stuk(tu)

Om te koesteren!

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!

Beste Stijl,

Een geweldige vondst, deze fraaie ‘chronomètre de bord’ en dan ook nog van deze fabrikant: zeldzaam is wel een heel bescheiden kwalificatie en kostbaar? Tja, wat wil je met zo’n museumstuk waar iedere serieuze chronometerverzamelaar laten we zeggen ‘een tikje hebberig’ van wordt! En die foto’s zijn uitstekend, dus die camera vooral niet terzijde leggen, zou ik zeggen.

Een deel van de geschiedenis van dit kunstwerk is gelukkig achterhaald, maar nóg interessanter zou zijn uit te vinden wie dit instrument heeft besteld (want zoiets werd niet bepaald op voorraad gemaakt) en waarvoor het gebruikt is. Helaas zie ik geen afschrift van het originele ‘bulletin de marche’, een belangrijk document dat dit uurwerk ongetwijfeld heeft vergezeld. In ieder geval is het van groot belang de officiële bevestiging van Girard-Perregaux zorgvuldig te bewaren, liefst in de houten kast; het verhoogt de waarde van het object aanzienlijk!

Waarvoor dienden deze uurwerken? Te denken valt aan expedities op het vaste land voor bijvoorbeeld geografisch onderzoek, een belasting waaraan men de uiterst gevoelige, ‘echte’ scheepschronometers niet wilde blootstellen. In horlogevorm - meestal zonder houten kast - werden ze gebruikt om de observatoriumtijd op een scheepschronometer over te brengen en vervolgens als reserve te fungeren wanneer er onverhoopt iets rampzaligs met de scheepschronometer(s) zou gebeuren. Tijdens een zeereis werd een dergelijk horloge naast de zeechronometer(s) neergelegd, zorgvuldig behandeld en lopende gehouden en er werd te allen tijde getracht dergelijke klokjes zo horizontaal en schokvrij mogelijk te vervoeren.
België heeft, net als Nederland, een koloniaal verleden en het zou me niet verbazen wanneer dit instrument voor een expeditie in bijvoorbeeld Congo is besteld en gebruikt.

Oorspronkelijk hadden dit soort klokjes zonder uitzondering een chronometergang, maar deze bleek al spoedig te gevoelig voor storingen te zijn. Uw horloge is dan ook voorzien van een Zwitserse ankergang, een Guillaume-balans uit bimetaal en (in een ‘normaal’ zakhorloge vind je dat uiterst zelden) een geblauwd stalen spiraal met twee eindcurven: een zichtbare curve naar Phillips en een tweede tegen de virole (het rolletje dat de spiraal op de balansas houdt). Het is wel zeker dat de afregeling van dit op het oog simpele uurwerk aanzienlijk langer heeft geduurd dan de fabricage ervan, vandaar dat de naam van de ‘régleur de précision’, een zeker in die tijd zeer gerespecteerde en riant betaalde vakman, in de brief wordt genoemd!

Rest mij u van harte te feliciteren met het bezit van dit fraaie en bijzondere object en… laat het in vredesnaam niet uit uw handen vallen, want een schokbeveiliging heeft het uurwerk niet!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Super verhaal super klok ennu met de foto’s is ook niks mis (tu)

Dit is een zeer fraaie uitvoering van een zakhologe. Waarschijnlijk heeft er in het onderste gedeelte van het kistje onderdelen in gezeten. Er is jaren geleden bij Sotheby’s zo’n uurwerk geveild, met ook een exta opberg ruimte. Als ik het goed heb zaten daar in twee veren een opwindstift plus kroon een tiretteveer en een doosje met een of een paar balansassen! Maar dat doet niets af aan dit uurwerk! Inderdaad als je het laat vallen dan is waardchijnlijk de balansas gebroken bij het ontbreken van een shock systeem. Maar dat is eventueel te repareren. Ik heb al diverse gebroken balansassen gerepareerd van zakhorloges. Van sommige zakhorloges zijn ze nog wel te krijgen anders is het inboren geen probleem!
Met vriendelijke groet Martin Meijer, uurwerkmaker.

Wat kan ik anders zeggen dan “Prachtig”.
Een fabuleus stukje historie. Wees er zuinig op.

Groeten,

Martin

Wauw! ::o Dat is nog eens een verhaal! :~

Te gek mooie en waar om gaat secuur tijd weergeven, Top:~
Iwan

Ach zo’n elektronica doosje is een maand na aankoop al weer “verouderd” (ongeacht het aantal megapixels) maar echte vintage blijft en geld daaraan is wel besteed! Bravo! Wat een prachtstuk:~

Werd hier ook niet een oproep gedaan om ons topstuk te posten ?

Wel , in de wetenschap dat ik de openingspost nooit kan evenaren (wie wel trouwens) … en na lang beraad …
en na consultatie bij de eega … en na lang twijfelen van welke neem ik nu …
riskeer ik me met deze als mijn topstuk toe te voegen .

Het blijkt in 1950 , en dat is van voor mijn tijd :slight_smile: een cadeau te zijn geweest van de groothandel van Avion (ondergoed)
aan zijn kleinhandelaars bij een bepaalde omzet van hun artikelen in hun winkel .
Dat blijkt o.a uit de gravering op de achterkant en - godmiljaar - (dixit kabouter Wesley) die ben ik vergeten
te fotograferen .

Yo , Manu .

Prachtig! Wondergoed!

Mijn topstuk…

Boven enige twijfel is dit het topstuk: Rolex 16800 met matte wijzerplaat uit 1984:

Nog even een kiekje gemaakt:

Prachtig verhaal, prachtige klok.
Foto 1, pand links, daar logeer ik nog wel eens. (Talbot House). In 1907 nog geheel onwetend van de situatie een paar jaar later. Ik hou van Poperinge en eet er graag een “hennepot” met daarbij een “hommeltje”.
Ach, de Westhoek …, heerlijke streek.

groets,
rombo