Jaren ’40 Girard-Perregaux monopusher chronograaf, 37,6 mm, Valjoux 22. Ongepolijste stalen kast, originele wijzerplaat met pulsometer (“gradué pour 30 pulsations”) en telemeter schaal. Alles werkend. Benieuwd naar jullie inhoudelijke mening.
Originaliteit vind ik altijd lastig bij deze dingen.
Waar heb je hem vandaan?
Gaaf ding! Maar ik zou wel verwachten dat de plaat opnieuw opgemaakt is (print oogt wat vreemd).
Het ziet er verweerd genoeg uit om origineel te kunnen zijn. Prints uit die tijd waren wel vaker wat slordig, en het zou meer moeite kosten om het een “patina” look te geven dan om die als “NOS” te proberen verpatsen. De merknaam staat wat ongemakkelijk gepositioneerd maar is wel oud, dus als het al een herstempelde is, dan is het toch een hele oude herstempelactie geweest.
Ook in combinatie met het binnenwerk, apart merkteken daar, verhoogd in plaats van gestanst of uitgefreesd. Nog niet eerder gezien.
Het binnenwerk kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken denk ik. ![]()
Inderdaad lastig te zeggen of dit origineel is; dat merkje op het uurwerk schreeuwt wel een beetje “fake”, iets te glimmend vergeleken met de rest van het uurwerk. Maar ik ben geen GP kenner dus ik ga m’n hand er niet voor in het vuur steken.
Is niet verhoogd, is gewoon verdiept. Vergelijk de reflecties maar eens met die van de randen van de bruggen ![]()
Wat je wel hebt is relatief veel oude merkloze platen. Dan is met wat extra werk ineens meer waard.
En het font van Girard-Perregaux en de plaatsing op deze plaat vind ik inderdaad wel twijfelachtig. Nu ben ik natuurlijk geen GP expert, maar voor ik hier in zou stappen zou ik zelf meer soortgelijke examples willen zien.
Ik denk inderdaad dat er wel originele elementen op de plaat staan. Misschien wel de tachymeterschaal (waar de minute track deels overheen is gedrukt), misschien wel de pulsationsschaal (waar een zwarte steunlijn dwars doorheen is gedrukt), maar het geheel lijkt me geen G-P-wijzerplaat.