Ik heb deze GP gered van mijn vader die hem nog dagelijks bij al zn klussen in en om het huis droeg, geruild voor een MWC G10SL/100, een horloge dat iets meer geschikt is voor al zn geklus.
Dit horloge heeft hij rond 1960 (?) gekocht en als zeeman dagelijks gedragen. Natuurlijk heeft dit horloge voor mij heel veel sentimentele waarde en ik zal er nooit afstand van doen. Er moet een nieuw glaasje op, misschien moet de kast gepolijst worden en het klokje moet eens goed nagekeken worden ook al loopt het nu prima op tijd.
Ik probeer te achterhalen welk caliber er in zit maar kom er niet uit.
Het is een gyromatic 39 jewels maar ik kan het nummer 2119434 daar niet bij plaatsen. De 21 serie lijkt allemaal als opschrift 17 jewels te hebben. Het moet in ieder geval een van de eerste gyromatics zijn.
Leuk, altijd gek op zoektochtjes. Het nummer dat je niet kunt koppelen is gewoon het serienummer van het uurwerk, het uurwerktypenummer staat waarschijnlijk onder het balanswiel.
Deze zijn gebruikt in Gyromatics en hebben 39 stenen. Als je bij ranfft zoekt op “Girard” dan zie je alle verschillende modellen en kun je met het horloge erbij en de posities van alle onderdelen bepalen welke het precies is.
Als laatst kun je ook even uitzoeken of je op basis van het serienummer bij Girard-Perregaux misschien nog informatie kunt opvragen.
Ik ben na een dagje google nog wat verder gekomen.
Het schijnt dat de nummering in die tijd bij GP vrij vreemd was.
Het caliber 21 was er zowel met 17 als met 39 jewels. Het nummer wat op de brug is gegraveerd is het caliber nummer (2119) gevolgd door het batch nummer (hier 523 en 278).
De 17j’s waren nickelkleurig, de 39j’s goudkleurig.
Hier nog de verschillen met hetzelfde 2119 caliber
Zowel het uurwerk als het horloge zelf vind ik subliem!
Opknappen is heel goed mogelijk, maar behoud het karakter dus doe niet teveel.
Een horloge als deze verdient een professionele behandeling van een horlogemaker met respect voor vintage horloges.
Laat je t.z.t. het resultaat ook zien?