Gisteren op de Rikketik, vandaag

hulde !!

Ik kan me voorstellen dat ze bv in Schoonhoven (of hebben ze daar die opleiding niet meer?) ook wel eens een lokaal met alle gereedschappen beschikbaar willen stellen (lees: verhuren) aan groepen hobbyisten. Een leraar/horlogemaker erbij en allemaal een etauurwerkjeā€¦ Betaal je bv 35 euro pp voor 2 of 3 uur.

En dan de basisdingen doen? Kroon en as vervangen, balans-as, glaasje, vitale delen reinigen en olien, veer vervangen en ga zo maar door? Ik ben er bij!

Ik zal voorzichtig zijn. Maar ik denk dat juist de ammoniak het grote gevaar oplevert? Er zijn nog meer soorten Elma, bv 70:

Elma-Clean 70 is special ontwikkeld voor het gebruik in ultrasoonreinigingsapparaten. Deze reinigingsvloeistof is bijzonder geschikt voor een grondige en productvriendelijke reiniging van producten uit glas, kunststof, keramiek, rubber, ijzer en non-ferro-metalen. Olie, vet, roet, stof en andere organische verontreinigingen worden snel verwijderd.

Zonder ammoniak, is dat niet ā€œverstandigerā€?

Henrik Schreef:

Ik kan me voorstellen dat ze bv in Schoonhoven (of
hebben ze daar die opleiding niet meer?) ook wel
eens een lokaal met alle gereedschappen
beschikbaar willen stellen (lees: verhuren) aan
groepen hobbyisten. Een leraar/horlogemaker erbij
en allemaal een etauurwerkjeā€¦ Betaal je bv 35
euro pp voor 2 of 3 uur.

En dan de basisdingen doen? Kroon en as vervangen,
balans-as, glaasje, vitale delen reinigen en
olien, veer vervangen en ga zo maar door? Ik ben
er bij!

Dat is dus precies wat ik ook graag zou willen doen. Lijkt me echt geweldig en bovendien heb ik nog wel wat uurwerkjes die op gang geholpen moeten worden.

JĆ¼rgen Schreef:

Henrik Schreef:


Ik kan me voorstellen dat ze bv in
Schoonhoven (of
hebben ze daar die opleiding niet meer?) ook
wel
eens een lokaal met alle gereedschappen
beschikbaar willen stellen (lees: verhuren)
aan
groepen hobbyisten. Een leraar/horlogemaker
erbij
en allemaal een etauurwerkjeā€¦ Betaal je bv
35
euro pp voor 2 of 3 uur.

En dan de basisdingen doen? Kroon en as
vervangen,
balans-as, glaasje, vitale delen reinigen en
olien, veer vervangen en ga zo maar door? Ik
ben
er bij!

Dat is dus precies wat ik ook graag zou willen
doen. Lijkt me echt geweldig en bovendien heb ik
nog wel wat uurwerkjes die op gang geholpen moeten
worden.

Lijkt mij een prima idee. Ik heb weliswaar zelf geen opknappers maar een beetje basiskennis zou helemaal geen kwaad kunnen.

resultaat mag gezien worden ā€¦ (tu)

mooi gedaan ! die oude chronografen vind ik altijd erg mooi !

Heel erg mooi gedaan Morse! Hij ziet er weer prachtig uit.

Meneer, U is een kunstenaar!!!

Daar zou ik ook heel graag bij willen zijn!! heb al een paar mooie klokkie gezien op ebayā€¦wil daar graag mee stoeien. Om dan zoā€™n klokje later te dragenā€¦maakt extra trots. bijzonder en speciaalā€¦

Ja dat is zeker minder ā€œbijtendā€, maar het is natuurlijk juist de ammoniak die de vuile laag er snel ā€œafbijtā€.

Zoals ik al zei: soms helpt zelfs een lauw sopje met gewoon afwasmiddel.

Alles hangt af van hoe de wijzerplaat ā€œbedruktā€ is, hoe oud en vuil ze is, oude lichtverf of niet (en is ze ā€œverpulverdā€ of niet) enzā€¦

Als het een echt oude, vuile wijzerplaat is (zoals bij deze Temporis plaat) dan hou ik de inwerking van produkten liefst zo kort mogelijk. De lichtgevende (en opgelet- soms radioaktieve-) verf, (dus vooral niet inademen !!) is dan soms nog net niet helemaal verpoederd en zou er bij langer contact met water zeker snel af gaan.
Deze pastaā€™s zijn dikwijls water-oplosbaar, dus lang vochtig houden met een zacht produkt en dan wrijven is meestal geen optie.

Vandaar dat ik in dit geval een heel kort contact met een iets bijtender vloeistof prefereerde (en eerst op de rand testen !). De oplossing voelt zeepachtig aan en meestal wrijf ik ze zacht over de wijzerplaat met mā€™n wijsvinger. Daarbij let ik er op om over de bedrukte cijfers en de merknaam iets minder druk te zetten.

Als je wat ervaring wil opdoen dan zou ik proberen met beide produkten (met en zonder ammonia) op verschillende wijzerplaten die je niet meer nodig hebt.

Bij wijzerplaten waarvan de bedrukking de dikte van een folie benadert (of van heel dure stukken) zou ik zeker het zachte, niet bijtende produkt kiezen, voorzover ik al een alkalische oplossing zou gebruiken.

Bij oudere wijzerplaten (zeker bij oude chronografen) is de bedrukking dikwijls dikker en rechtstreeks gehecht op de basislaag. Daar kan je zeker proberen met een (heel korte) inwerking van het produkt met ammonia in een zeer verdunde oplossing.

En gaandeweg ga je meer ervaring opdoen en komt er meer ā€œfeelingā€. Maar 100 procent garantie heb je vooraf nooit.

Sorry dat ik geen universeel antwoord kan geven, maar dat bestaat m.i. niet. Maar laat me wat weten wanneer je je eerste resultaten hebt.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Ik ben al zo blij dat het mogelijk blijkt, ik dacht altijd dat je bijna altijd een plaat opnieuw moest laten opmaken!
Het enige bezwaar is dat je deze Elmaā€™s per fles van ongeveer een liter 20 euro (of meer) moet kopen. Dus ik begin bij de 65, werkt dat niet dan ga ik naar de 75, dank je voor de tips!

Beste horlogevrienden,

Dit is mā€™n eerste topic hier op dit forum en ik ben wat verrast over de vele reacties. Maar ik besef ook dat zoā€™n basis-workshop hier velen gelukkig zou maken en voldoening geven bij jullie (soms dure, maar weliswaar altijd prachtige) hobby en passie. Maar dat kan m.i. enkel op voorwaarde dat we dit doen onder begeleiding van een professionele uurwerkmaker.

Diegenen onder ons die al wat ervaring hebben kunnen het geheel dan ā€œsturenā€, zodat vooral praktische en bruikbare info gegeven word.

Geef me wat tijd om hierover wat mogelijkheden te bedenken en eventueel wat rond te bellen.
Ondertussen is elke zinvolle suggestie uiteraard welkom.

Als ik wat bruikbare ideeĆ«n en concrete voorstellen heb, dan contacteer ik jullie eerst via een PBā€™tje en zien we samen wat haalbaar is (denk er wel aan dat ik in BelgiĆ« woon).

Jullie mogen me gerust ook suggesties doorsturen via een PB, maar bedenk dat ik alle dagen werk en jullie mails dus niet altijd onmiddellijk kan beantwoorden.

Om hier toch al een mooie aftrap te geven: deze ā€œgoudenā€ tip voor allen die wat meer willen weten over de basisbewerkingen: Het volgende boekje openbaart al heel wat ā€œgeheimenā€ op een heel gestructureerde manier:

" Le Manuel Suisse delā€™Horloger - Rhabilleur" (montres Mechaniques) van H. Jendritzki.
Een uitgave van: Editions Scriptar SA, La Conversion (Suisse), ISBN: 2-88012-071-3

Ik vermoed dat het ook in het Duits en zelfs in het Engels bestaat en via het net kan je er ook wat over vinden, maar dat zullen jullie al snel ā€œuitgegoogledā€ hebben, vermoed ik. (exemplaren vind je zelfs op Ebay)

In elk geval, bedankt voor al jullie enthousiaste reacties !!! Wordt vervolgd.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Nog even dit: een fotootje van het kaft van het exemplaar dat ik gebruik (er zijn blijkbaar meerdere versies vanā€¦)

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Misschien toch maar eens zoā€™n boek kopen.

Over in hoeverre de wijzerplaat zijn vintage look moet houden, verschillen meningen, ik vind het bijvoorbeeld mooier als de plaat nog wat patina had en de cijfers nog iets zwarter waren geweest.

Ik vind een opnieuw opgemaakte plaat een zonde. Maar dit is reinigen waardoor de originele plaat behouden blijft. En dat is prachtig! Imho.

Ik heb ze voor rond de 11 euro per fles gevonden dus maar allebei besteldā€¦

Slikā€¦dit is echt prachtig !
Heel kundig gedaan ! (tu)

Groet,
Werner

Henrik Schreef:

Ik heb ze voor rond de 11 euro per fles gevonden dus maar allebei besteldā€¦

Heb je ook een link Henrik ?

Yep, http://www.carlroth.nl/
Ze belde me nog voor mijn BTW nummer, erg nette mensen. Ik weet alleen niet wat de verzendkosten zijnā€¦