Gisteren op de Rikketik, vandaag

Beste Horlogeliefhebbers

Gisteren op de Rikketik dit dooie musje tegengekomen. Het lag daar dood op enkele meters van glimmende Omega’s, Prachtige Breitlings en ander fraais… Als ik zoiets zie gaat m’n hart altijd wat bloeden van medelijden.
Ik nam 'm dus liefdevol op.

Alles muurvast, maar na wat schudden bleek de secondewijzer toch nog enkele stapjes te lopen. Zonder veel discussie gekocht voor de som van 2,5 Eurootjes.

Kijken jullie mee, hoe zielig ?:

Dit vroeg duidelijk een poging tot reanimatie. Kastje was rijp voor de schroothoop, dus weg ermee. En daar verscheen (zoals ik al verwachtte) een Landeron 48 werk, weliswaar niet in beste conditie, maar voor 2,5 Euro mogen we niet zeuren …

Na wat voorlopige olie en wat woorden van troost begon de Landeron stilaan teken van leven te geven en deze ochtend tikte ie nog vrolijk alsof hij me dankbaar was…

In m’n kast nog een passend NOS jasje gevonden en… Aan de slag !

Uiteengehaald, bad in, en na enkele uurtjes was onze vriend terug springlevend…

In het nieuwe kastje en nog wat extra smering…

Dan de wijzertjes gereinigd, wat nieuwe lichtpasta en nog wat later was de Temporis terug herboren…

Zo blij was ie, dat hij onmiddellijk rond m’n pols sprong…

Ach, horloges verzamelen kan toch deugd doen, niet ?

1 like

Fantastisch, ik heb diep respect voor zoveel technisch kunnen. Ik wou dat ik dat kon.
Veel plezier ermee.

gr.JanJ.

Top (tu)

Hoe heb je die wijzerplaat zo mooi en schoon gekregen ?

Erg mooi, ik had alleen de wijzer niet opnieuwe gelumed.
Vond de oude dan mooier

Dat is altijd een heikel punt. Er zijn verschillende methodes, maar voor deze heb ik gewoon een oplossing gebruikt.

Een heel sterk verdunde oplossing met reinigingsconcentraat voor klokken (Elma), normaal 1 deel op 10 delen water, maar voor wijzeplaten start ik met 1 op 50.

Dan voorzichtig testen op de rand (een 20 tal seconden laten inwerken, spoelen met zuiver water, onmiddellijk voorzichtig drogen met een droger of heel voorzichtig wrijven met een papieren tissue. Als dit resultaat geeft dan probeer ik het op de hele wijzerplaat. Zoniet verhoog ik de concentratie wat meer en test eerst terug op de rand.

Bij twijfel gebruik ik toch de zwakke concentratie, maar meerdere malen na elkaar (steeds zo kort mogelij en onmiddellijk drogen).

Maar je moet wel opletten, want iets te veel of te lang en de bedrukking gaat eraf.
Dus erg voorzichtig zijn en … oefening baart kunst.

Bij oude wijzerplaten zoals deze is er meestal een hele dunne “laklaag” over de bedrukking aangebracht en het is die laag die bijna steeds vuil en vergeeld is. Door die deels te verwijderen krijg je meestal terug de originele kleur.

Maar dat lukt dus echt niet altijd hoor…

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Wat een vakwerk…dat zou ik ook wel willen leren…super…klasse! Mooi topic Morse…

Heel mooi Morse. Gefeliciteerd met het resultaat.

Gerwin

Vakwerk! Wat een prachtig resultaat en voor 2,5 euro ingekocht? Heel erg goed gedaan en leuk geschreven! (tu)

Dat reinigen van de plaat ga ik ook proberen, ik heb nog zat horloges over om op te testen :smiley: Bij Hobbyklok.nl hebben ze Elma 75 en 85, welke raad je aan Chris?

Hoi Henrik,

Ik gebruik het middel met ammoniak. De Elma 75 dus…

Maar, zoals ik al zei: in een zeer zwakke oplossing en liever enkele malen na elkaar dan onmiddellijk meer te gebruiken als je niet direct resultaat ziet. Ook nooit te lang erop laten (max 30 seconden) , want voor je het weet heb je een prachtige koperen wijzerplaat in… koperkleur ;).

Ik ben ook al wijzerplaten tegengekomen waarbij zowel de cijfers en letters én de lak in eenmaal aangebracht zijn. Daar moet je extra voorzichtig mee zijn, want meestal komt dat al los als je er gewoon over wrijft.

Voor wijzerplaten die niet voorzien zijn van een lak of gomlaag kan je ook Rodico gebruiken. En bij oppervlakkige vlekjes, of wanneer het horloge niet zo oud is, volstaat dikwijls een lichte (lauwe) zeepoplossing.

Veel succes !!!

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Allereerst een prachtig resultaat. Hoe sta jij er eventueel tegenover om een soort van workshop te geven voor (gok ik ) meerdere geintereseerde over het op knappen van oude/ verloren uurwerken.

Ik ben hier namelijk erg in geintereseerd.

groet,

Jeffrey

WOW, en IK heb die IN REAL LIFE gezien !!!
Prachtige prestatie en dat op 1 dag !
Petje af hoor !

Dag Jeffrey,

Bedankt voor het compliment. Dit is m’n eerste topic op dit forum en ik ben wat verrast door je vraag.

Ik ben er zeker van dat er hier velen zijn die daarin geïnteresseerd zijn, maar vergis je niet, horloges restaureren is voor mij een gewone hobby, ik ben géén horlogemaker en heb daar ook nooit voor gestudeerd… En een hobbyist moet nederig blijven (dat heb ik vroeger al snel ondervonden toen ik m’n eerste balans-asje vervangen heb - ik word nog beschaamd als ik daaraan terugdenk . ::o

Ik heb wel het grootste respect voor professionele horlogemakers die het vak echt beheersen en dingen doen waar ook ik enkel kan van dromen (kijk maar eens naar de voorbeelden van Freddy bvb).

Maar ik vind dit wel een zinnige suggestie van je en ga hierover toch eens nadenken.

Want wat wel interesant zou kunnen zijn is dat we een workshop trachten te organiseren met een echte horlogemaker (in z’n atelier) waarbij de meest essentiële zaken eens uitgelegd worden en waarbij we allemaal volop vragen kunnen stellen.

En het zou nog interessanter worden als die workshop wat “gestuurd” zou kunnen worden door enkele andere hobbyisten van het forum, zodat er vooral inzicht kan gegeven worden over de dingen die we ons allemaal afvroegen toen we met onze hobby of passie begonnen (en vooral na de eerste “mislukte pogingen”).

Ik hou die vraag dus zeker in het achterhoofd (tu) en wanneer ik of andere forumleden daarover wat zinnige voorstellen kunnen doen, dan posten we zeker een topic hierover (mag ik dat hier zomaar stellen Henrik ? :slight_smile: ).

Hou er wel rekening mee dat de meeste horlogemakers niet echt graag “in hun potten” laten kijken. En dat goede horlogemakers meestal werk zat hebben, dus zo’n “echte” workshop zal zeker niet gratis zijn.

En als er nog mensen hierin geïnteresseerd zijn of suggesties hebben…, laat maar weten.

Vriendelijke Groeten

Morse.

Mijn beste,

Proficiat met dit sprankelende resuultaat. Ik vind het geweldig hoe je tot dit resultaat bent gekomen. Zeer veel lof (tu) (tu) (tu)

Orologio Signaturis Temporis

1 kleine opmerking: Ik ben bv. al eens in het atelier van Freddy geweest en het is daar echt niet groot hoor.

Ik vermoed dat de meesten geen gymzaal hebben om hun beroep uit te oefenen.

Workshop lijkt een beetje utopisch, maarja, je weet maar nooit :wink:

Morse Schreef:

Dag Jeffrey,

Bedankt voor het compliment. Dit is m’n eerste
topic op dit forum en ik ben wat verrast door je
vraag.

Ik ben er zeker van dat er hier velen zijn die
daarin geïnteresseerd zijn, maar vergis je niet,
horloges restaureren is voor mij een gewone hobby,
ik ben géén horlogemaker en heb daar ook nooit
voor gestudeerd… En een hobbyist moet nederig
blijven (dat heb ik vroeger al snel ondervonden
toen ik m’n eerste balans-asje vervangen heb - ik
word nog beschaamd als ik daaraan terugdenk .

Ik heb wel het grootste respect voor professionele
horlogemakers die het vak echt beheersen en dingen
doen waar ook ik enkel kan van dromen (kijk maar
eens naar de voorbeelden van Freddy bvb).

Maar ik vind dit wel een zinnige suggestie van je
en ga hierover toch eens nadenken.

Want wat wel interesant zou kunnen zijn is dat we
een workshop trachten te organiseren met een echte
horlogemaker (in z’n atelier) waarbij de meest
essentiële zaken eens uitgelegd worden en waarbij
we allemaal volop vragen kunnen stellen.

En het zou nog interessanter worden als die
workshop wat “gestuurd” zou kunnen worden door
enkele andere hobbyisten van het forum, zodat er
vooral inzicht kan gegeven worden over de dingen
die we ons allemaal afvroegen toen we met onze
hobby of passie begonnen (en vooral na de eerste
"mislukte pogingen").

Ik hou die vraag dus zeker in het achterhoofd en
wanneer ik of andere forumleden daarover wat
zinnige voorstellen kunnen doen, dan posten we
zeker een topic hierover (mag ik dat hier zomaar
stellen Henrik ? ).

Hou er wel rekening mee dat de meeste
horlogemakers niet echt graag "in hun potten"
laten kijken. En dat goede horlogemakers meestal
werk zat hebben, dus zo’n “echte” workshop zal
zeker niet gratis zijn.

En als er nog mensen hierin geïnteresseerd zijn of
suggesties hebben…, laat maar weten.

Vriendelijke Groeten

Morse.

Mijn beste,

Ik ben zeer geïnteresseerd en zal mijn gedachten eens laten gaan betreffende enige suggesties :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Yep! Ronduit schitterend!!! (tu) (tu)

Mooi resultaat… van harte, en dat allemaal zo snel gedaan.

gr,
Hans Mennink

Prachtig resultaat zeg!!!

hallo Morse,

aan het resultaat te zien ziet het er in ieder geval niet uit alsof je dit niet vaker doet. IK ben en blijf van mening dat een workshop zeer interessant blijft, ook al zou daar een financeele vergoeding tegen over staan. Ook denk ik dat het niet perse in een atelier maar een klein zaaltje regelen moet toch niet al te lastig/kostbaar zijn zeker niet als we het met meer mensen doen. Ik wil best helpen met het organiseren hier van.

Grt,

Jeffrey

Prachtig, tis duidelijk dat je dit wel vaker gedaan hebt. Leuk verhaal en goede fotos. Heb zitten genieten hier !!