Dit is een soort tang waarin je een bolle en een holle “bek” plaatst. Glas ertussen en door de druk die je geeft wordt het glas een fractie kleiner waardoor het glas in de sponning past. Ontspan je de tang langzaam dan klemt het glas zich vast.
Freddy bedoelt de traditionele glaspers:

Er zijn tegenwoordig ook goedkopere (Oosterse) varianten zoals deze:

Je legt dan eerst de lege kast (glas-opening naar boven gericht) tussen de drijf-armen van het toestel, dan de juiste holle “tasseau” op de bovenste arm bevestigen en een kleinere “bolle” maat onderaan.
Glas ertussen persen (zodat het qua diameter een klein beetje “krimpt”, kast daarna tegen het plexiglas brengen, aandrukken zodat het glas in de kast grijpt en daarna de pers lossen.
Met zgn. “gewapend” glas (plexi met verchroomde of vergulde metalen binnenring) gaat dit echter niet (de metalen binnenring verhindert dat de glasdiameter verkleint tijdens het persen). Die kan je wel rechtstreeks in de kast persen.
MVG,
Chris.
PS: ik zie net dat schockman de vraag ondertussen ook al beantwoord heeft… 
Morse Schreef:
Freddy bedoelt de traditionele glaspers:
http://i209.photobucket.com/albums/bb115/samaden/G
lasspress.jpgEr zijn tegenwoordig ook goedkopere (Oosterse)
varianten zoals deze:http://i209.photobucket.com/albums/bb115/samaden/g
lasspress2.jpgJe legt dan eerst de lege kast (glas-opening naar
boven gericht) tussen de drijf-armen van het
toestel, dan de juiste holle “tasseau” op de
bovenste arm bevestigen en een kleinere "bolle"
maat onderaan.
Glas ertussen persen (zodat het qua diameter een
klein beetje “krimpt”, kast daarna tegen het
plexiglas brengen, aandrukken zodat het glas in de
kast grijpt en daarna de pers lossen.Met zgn. “gewapend” glas (plexi met verchroomde of
vergulde metalen binnenring) gaat dit echter
niet (de metalen binnenring verhindert dat de
glasdiameter verkleint tijdens het persen). Die
kan je wel rechtstreeks in de kast persen.MVG,
Chris.
Gepost door: Schockman (IP gelogd)
Datum: 30 september 2010, 19:32
Een glas op een Camy Piccadilly zet je niet met een pers. Heb je alleen maar een glazenafnemer voor nodig. Onder spanning plaatsen lukt je met een pers nooit en dat moet met deze glazen namelijk. Alleen glazen met spanring plaats je met pers.
Pers je andere glazen dan zijn ze altijd te klein. Anders zouden ze kapot gaan.
Simpel toch…
Hallo Morse,
Ik ben nu een beetje in de war.
Jullie hebben het toch over dezelfde pers.
Aan de afbeeldingen te zien wel of lees en zie ik het verkeerd?
2006 Schreef:
Hallo Morse,
Aan de afbeeldingen te zien wel of lees en zie ik
het verkeerd?
Sorry, ik heb m’n antwoord nog eens nagelezen en me inderdaad niet al te duidelijk uitgedrukt.
Ik verduidelijk: Ik gebruik wel degelijk dezelfde pers voor gewapend acrylglas (mét binnenring dus), maar in tegenstelling tot gewoon acrylglas “krimpt” de diameter niet in dezelfde mate (de binnenring verhindert dat).
In plaats van dan gewoon de kast onmiddellijk manueel rond het glas te duwen (zoals bij gewoon acrylglas) , pers ik het na het “spanning geven” erin op een vlakke ondergrond nadat de rand wat nat gemaakt werd.
Op die manier wordt het glas er perfect loodrecht ingeperst en vermijd ik evt. beschadigingen van de glasrand.
Het gaat dus wel degelijk om dezelfde pers en het “onder spanning” brengen gebeurt ook, maar onmiddellijk daarna gebruik ik onderaan een vlakke “tasseau” om de kast te ondersteunen.
Dat bedoel ik met “rechtstreeks in de kast persen”.
Iemand die jaarlijks duizenden glaasjes vervangt zal daar misschien wel wat handiger in zijn, maar bij lukt deze methode altijd.
Hopelijk wat duidelijker ?
Met Vriendelijke Groeten,
Chris.
Ik gebruik nog een uitvoering met houten en rubberen delen. Dit is hetzelfde systeem maar dan in de vorm van een tang. Bijna antiek maar het werkt perfect. Vind het jammer om die weg te doen.
Jij doet net of alles heel simpel is en zo langzaam aan blijkt ook wel dat dit niet zo is. Daar heb ik op gereageerd. Niets meer en niets minder.
Dan begin jij in je reactie hoog van de toren te blazen en dan heb ik eigenlijk al helemaal geen zin meer om te reageren, laat staan uitleg te geven want je doet voorkomen alsof je alles al weet en voelt je verschrikkelijk in je wiek geschoten.
Dat je veel van me kan leren staat als een paal boven water maar of ik het je zou willen leren dat is nog maar de vraag.
Jammer dat goede raad en goed bedoelt advies eindigt in dit soort zinloze hakkerij.
Laat vouwfietser zijn horloge maar naar me toesturen en dan krijgt hij een perfect glas op zijn horloge.
Morse Schreef:
2006 Schreef:
Hallo Morse,
Aan de afbeeldingen te zien wel of lees en zie
ik
het verkeerd?Sorry, ik heb m’n antwoord nog eens nagelezen en
me inderdaad niet al te duidelijk uitgedrukt.Ik verduidelijk: Ik gebruik wel degelijk
dezelfde pers voor gewapend acrylglas (mét
binnenring dus), maar in tegenstelling tot gewoon
acrylglas “krimpt” de diameter niet in dezelfde
mate (de binnenring verhindert dat).In plaats van dan gewoon de kast onmiddellijk
manueel rond het glas te duwen (zoals bij gewoon
acrylglas) , pers ik het na het "spanning geven"
erin op een vlakke ondergrond nadat de rand wat
nat gemaakt werd.
Op die manier wordt het glas er perfect loodrecht
ingeperst en vermijd ik evt. beschadigingen van de
glasrand.Het gaat dus wel degelijk om dezelfde pers en het
"onder spanning" brengen gebeurt ook, maar
onmiddellijk daarna gebruik ik onderaan een vlakke
"tasseau" om de kast te ondersteunen.Dat bedoel ik met “rechtstreeks in de kast
persen”.Iemand die jaarlijks duizenden glaasjes vervangt
zal daar misschien wel wat handiger in zijn, maar
bij lukt deze methode altijd.Hopelijk wat duidelijker ?
Chris.
Het is me nu een stuk duidelijker (tu)
Bedankt Chris.
Ben nu pas achter mijn pc-ke en lees je antwoord, bedankt Chris (Morse).
Bij een gewoon acryl glas plaats ik een bolle tasseau aan de binnenkant en een holle aan de buitenkant van het glas. Door aan een DRAAIPERS te draaien breng ik spanning op het glas, doormeter verkleint en schuif de kast of glasring omhoog over het glas zodat deze jist in de glasrand van de kast gaat, ik verminder de druk en glas zit vast.
Met een DUWPERS zoals afgebeeld in het antwoord van Morse, heb je minder controle over de druk die men op het glas zet. Met een draaipers kan men de druk beter doseren.
Freddy Schreef:
Met een DUWPERS zoals afgebeeld in het antwoord
van Morse, heb je minder controle over de druk die
men op het glas zet. Met een draaipers kan men de
druk beter doseren.
Klopt uiteraard en bovendien hou je beide handen vrij zodat het plaatsen veel makkelijker gaat dan met een duwpers of tang…
Alleen… een draaipers van goede kwaliteit (zeker als volledige set met alle tasseaux) is wel een serieuze investering… En aangezien ik maar een amateur ben…

Maar je brengt me op ideeën Freddy… (gelukkig leest m’n echtgenote niet mee…) 
Chris.